مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان غربي:

سالانه ۲ میلیارد مترمکعب آب از مرزهای ایران واردعراق می‌شود

سالانه ۲ میلیارد مترمکعب آب از مرزهای ایران واردعراق می‌شود

گروه خبر:مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: سالانه ۲ میلیارد متر مکعب آب از مرزهای ایران وارد خاک عراق می‌شود اما با سدسازی‌های جدید حق آبه کشورمان از این آب برداشت می‌شود.
کیومرث دانشجو در جلسه مشترک مدیران شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه که با موضوع بررسی نحوه مداخله شهرداری ارومیه در بهینه‌سازی بستر و حریم رودخانه شهرچایی انجام شد اظهار داشت: اقدامات عمرانی و فعالیت‌های مربوط به ساماندهی حریم و بستر رودخانه شهرچایی با رعایت حدود و ضوابط قانونی از سوی شهرداری ارومیه هیچ مانعی ندارد.
وی افزود: برای انجام این فعالیت‌ها از سوی شهرداری ارومیه امکان بهره‌مندی از اعتبارات مربوط به ساماندهی آب‌های مرزی وجود ندارد و علاوه بر آن این شرکت نمی‌تواند به دلایل قانونی در روند کارهای عمرانی شهرداری هزینه‌ای را متقبل شود.
دانشجو تصریح کرد: از ۷۰ میلیون متر مکعب آب مصرفی شهر ارومیه ۴۰ میلیون متر مکعب از سد شهرچایی و مابقی از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: متاسفانه با گذشت حدود هشت ماه از سال هنوز اعتبارات عمرانی امسال به این شرکت تخصیص نیافته است.
وی با اشاره به اقدامات این شرکت در اجرای راهکارهای نجات دریاچه ارومیه افزود: سال آینده سد سیلوه وارد مدار می‌شود و تا چهار سال آینده نیز سد کانی سیب به بهره‌برداری می‌رسد و از این طریق سالانه ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب مستقیماً به دریاچه ارومیه سرازیر خواهد شد.
دانشجو گفت: حق آبه آذربایجان غربی از رود ارس ۴۴۰ میلیون متر مکعب است که از این میزان فقط ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب در شمال آذربایجان غربی مورد استفاده قرار می‌گیرد.وی تصریح کرد: طبق اعلام وزارت نیرو خط دوم انتقال آب از میاندوآب به آذربایجان شرقی فعلاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: ۲ میلیارد متر مکعب آب از مرزهای ایران وارد خاک عراق می‌شود اما با سدسازیهای جدید حق آبه کشورمان از این آب برداشت خواهد شد.
وی تصریح کرد: کاهش شدید بارش برف در سالیان گذشته از عوامل اصلی ایجاد بحران دریاچه ارومیه است اما به سبب بارندگی مطلوب برف در سال گذشته ۱٫۵ میلیارد متر مکعب آب از طریق ذوب همین برف‌ها وارد دریاچه ارومیه شد.
دانشجو افزود: در آذربایجان غربی ۴ میلیارد متر مکعب آب سطحی و زیر زمینی وجود دارد و ۹۰ درصد از آب مصرفی در این استان صرف کشاورزی، ۳ درصد ضنعتی و ۷ درصد نیز در بخش شرب مصرف می‌شود.
به گفته وی ۱۲ سد در آذربایجان غربی در حال استفاده است و احداث سدهای باراندوز و نازلوچای به خاطر کمک به احیا دریاچه ارومیه متوقف شده اما امکان از سرگیری سد نازلوچای به دلیل ارزش‌های این سد در موضوع پدافند غیرعامل وجود دارد.
همچنین شهردار ارومیه گفت: مسدود کردن ۳۰۰۰ چاه آب قبل از برطرف کردن مشکل کشاورزان و ایجاد اشتغال جایگزین کمکی به احیا دریاچه ارومیه نمی‌کند. محمد حضرت‌پور دراین اظهار داشت: به فضل خدا و به سب عقلانیت حاکم بر مجموعه مدیریتی حاکم بر منابع آبی در دو سه سال اخیر از بحران‌های آبی پی در پی دور شده‌ایم و هم اینک اوضاع ثبات یافته‌تری در موضوع آب بر کشور و منطقه حاکم است.
وی افزود: هم اینک مسیل‌های رودخانه شهرچایی به خوبی ساماندهی شده و ساحل‌سازی خوبی در مسیر رودخانه در داخل شهر انجام شده اما برای استفاده از فضا و بستر این رود نیازمند همکاری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی هستیم تا ظرفیتهای بیشتری برای استفاده عمومی ایجاد شود.
شهردار ارومیه تصریح کرد: ظرفیت‌سازی، گردشگری و فرهنگی با انواع کارهای عمرانی در بستر و حریم رودخانه شهرچایی باید به گونه‌ای باشد که توجیه اقتصادی نیز داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت تغییر الگوی کشت و توجه به مشکلات کشاورزان اظهار داشت: پرکردن ۳۰۰۰ چاه آب قبل از برطرف کردن مشکل کشاورزان و ایجاد اشتغال جایگزین کمکی به احیا دریاچه ارومیه نمی‌کند.
وی گفت: تجربه ثابت کرده که استفاده از قوه قهریه برای برخورد با معضلات اجتماعی یا زیست محیطی نتیجه معکوس داده است بنابراین در موضوع مدیریت مصرف بهینه آب نیز باید با فرهنگ‌سازی برای مردم و کشاورزان بسترهای لازم برای کاهش مصرف آب را فراهم آورد.حضرت‌پور افزود: بحران دریاچه ارومیه ناشی از بی‌توجهی مستمر شهروندان حوضه آبریز در سالیان متمادی به نحوه مصرف آب در حوزه کشاورزی است بنابراین باید با برنامه‌ریزهای دراز مدت ضمن ایجاد اشتغال جایگزین و کاشت محصولات کم آبر و بدون تمسک به زور اقدام به حل مشکل دریاچه ارومیه کرد.
در این جلسه پرویز جلیلی رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه نیزاز مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی خواست تا موانع قانونی استفاده شهرداری و شهروندان ارومیه از بستر دریاچه ارومیه برای عبور و مرور در شرایط خاص را فراهم کرده و نیز امکان بهره‌مندی از آب این رودخانه در باغات و زمین‌های مجاور به شکل عادلانه فراهم آورده شود.
۱۴ عضو حاضر شورای شهر ارومیه نیز در این جلسه در نطق‌های جداگانه‌ای هر کدام ضمن تاکید بر ضرورت توجه به مصرف بهینه آب دیدگاه‌های خود در مورد نحوه استفاده از بستر رودخانه شهرچایی ارومیه برای امورات گردشگری، سرمایه‌گذاری و امور ترافیکی و زیست محیطی را مطرح کردند.
در این جلسه به پیشنهاد شهردار ارومیه موضوع بهره‌مندی شهرداری ارومیه از درصدی از اعتبارات ۵۸۰ میلیارد تومانی اختصاص یافته بابت ساماندهی آب‌های مرزی مورد طرح واقع شد که بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ردیف‌های هزینه کرد برای این اعتبارات کاملاً مشخص شده و خارج از آن نمی‌توان از این اعتبار استفاده کرد بنابراین به رغم آنکه رودخانه شهرچایی از کوه‌ها و چشمه‌های مرزی سرچشمه گرفته و در نهایت به دریاچه ارومیه می‌ریزد اما امکان بهره‌مندی از این اعتبارات دولتی را نمی‌یابد.
در این جلسه استفاده از بستر رودخانه شهرچایی برای ایجاد گذرگاه‌ها و معابر موقت خودرویی و پیاده به شرط آنکه مانع از جریان عادی آب رودخانه در شرایط عادی و زمان‌های افزایش بارندگی و سیلاب‌ها نشود مورد توافق قرار گرفت.مقرر شد نقشه‌های هر گونه کار عمرانی شهرداری ارومیه در بستر و حریم رودخانه شهرچایی پیش از اجرا به تأیید شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی برسد و بر این اساس هر گونه ساخت و ساز برای امور گردشگری و اقدامات عام‌المنفعه برای شهروندان ارومیه مجاز خواهد بود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


6 − = دو