رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی:

سالانه ۵۰۰۰ بیمار سرطانی در آذربایجان غربی شناسایی می شود

سالانه ۵۰۰۰ بیمار سرطانی در آذربایجان غربی شناسایی می شود

آرازآذربایجان– رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از شناسایی سالانه پنج هزار بیمار مبتلا به سرطان در استان خبر داد.
جواد آقازاده در مراسم بهره برداری از چهار مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان در آذربایجان‌غربی که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد اظهارداشت: این مراکز در بیمارستان های نقده، مهاباد، امام خمینی (ره) و شهید مطهری ارومیه به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه سه مرکز ماموگرافی توسط متخصصان کشور ژاپن تجهیز شده و مرکز مهاباد نیز به کلونوسکوپی، سونوگرافی و ماموگرافی تجهیز شده است افزود: برای ساخت هفت مرکز در سطح استان ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
آقازاده با بیان اینکه برای تجهیز مراکز مورد بهره برداری ۴۰ میلیارد ریال نیز هزینه شده است بیان کرد: هفت مرکز غربالگری در آذربایجان غربی در حال راه اندازی و ساخت است که از این تعداد جز مرکز شهرستان خوی تمامی مراکز از پیشرفت ۱۰۰ درصدی برخوردار هستند.
وی ادامه داد: این مراکز در شهرستان های ارومیه، خوی، مهاباد، نقده، ماکو و میاندوآب قرار دارند و که مراکز شهرستان های ماکو و میاندوآب تا پایان سال تجهیز می شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سرطان ریه شایع ترین سرطان در بین مردان این استان است، گفت: این نوع سرطان با توجه به شیوع مصرف سیگار رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.
آقازاده بیان کرد: آذربایجان غربی رتبه نخست کشوری را در بخش سرطان سیستم عصبی مردان و رتبه دوم را در بخش زنان داراست.
وی اضافه کرد: همچنین آذربایجان غربی رتبه چهارم را در سرطان معده، رتبه ۱۲ را در سرطان سینه و رتبه چهارم را در شیوع سرطان پروستات دارد.
وی با اشاره به اینکه ۹ هزار و ۹۰۰ نفر بیمار مبتلا به سرطان در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در آذربایجان غربی تشخیص داده شده است، اعلام کرد: سالانه پنج هزار نفر بیمار مبتلا به سرطان در این استان شناسایی می شود.
۷۵ مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان در ۴۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور و با پوشش جمعیتی ۲۵۰ شهر به طور همزمان از سوی وزارت بهداشت افتتاح شد.
این مراسم با حضور سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و جمعی از مسوولان به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۴ ب.ظ

دیدگاه


4 − = دو