معاون سياسي امنيتي استاندار آذربايجان غربي:

ساختارپدافند غیرعامل در استان‌های مرزی تکمیل شود

ساختارپدافند غیرعامل در استان‌های مرزی تکمیل شود

گروه خبر: معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی بر لزوم تکمیل ساختار پدافند غیر عامل در سطح کشور بویژه استانهای مرزی تاکید کرد.
به گزارش آراز آذربایجان، علیرضا رادفر در همایش تخصصی پدافند غیر عامل که در سالن اداره برق آذربایجان غربی و با حضور مدیران کل پدافند غیر عامل استان‌های کشور و جمعی از مسئولان و مدیران اجرایی آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: مناطق مرزی کشور در وهله نخست با تهدیدهای مختلفی روبه‌رو هستند که تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها به عنوان ضرورت مهمی در این مناطق مطرح می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی ۱۲ هزار شهید برای دفاع از نظام و انقلاب خود تقدیم کرده است، گفت: در حال حاضر ۱۶ هزار جانباز و ۲ هزار و ۱۵۸ آزاده در این استان زندگی می‌کنند.
رادفر تصریح کرد: این استان در قالب ۱۷ شهرستان، ۴۰ بخش، ۴۲ شهر و ۱۱۳ دهستان، ۹۶۷ کیلومتر مرز زمینی مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری نخجوان دارد که این مسئله خود بر اهمیت استراتژیکی آن افزوده است.
وی با اشاره به جمعیت ۳ میلیون و ۸۱ هزار نفری آذربایجان غربی، گفت: این تعداد ۴٫۱ درصد جمعیت کل کشور را تشکیل داده و ۳۷ درصد جمعیت آن را روستائیان تشکیل می‌دهند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی پدافند غیر عامل را مسئله‌ای بسیار مهم در طول تاریخ زندگی بشر یاد کرد و افزود: جنگ از عناصر پایدار و غیر قابل اجتناب زندگی بشری بوده، به طوری که در طول ۵ هزار سال زندگی بشری حدود ۴ هزار مورد جنگ اتفاق افتاده و بیش از ۴ میلیارد کشته بر جای مانده است.
وی با اشاره به رشد و توسعه جنگ‌افزارها، پرداختن به مسئله پدافند غیر عامل را امری غیر قابل اجتناب و چه بسا ضروری عنوان کرد و افزود: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، تنها راه مقابله با تهدیدات دشمنان، ارتقای توان دفاعی کشور است که این مسئله خود خاصیت بازدارندگی را نیز در مقابل تهدیدات دشمن ایجاد می‌کند.
رادفر پدافند غیر عامل را مجموعه‌ای از اقدامات دانست که از وارد شدن خسارات به تجهیزات حساس نظامی جلوگیری کرده و آسیب‌پذیری در برابر تهدیدات دشمنان را کاهش می‌دهد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این مبحث اکنون در صدر برنامه‌های ممالک مختلف دنیا قرار گرفته است، گفت:‌ پرداختن به این موضوع پس از جنگ جهانی دوم با احساس ضرورت در این زمینه، شدت بیشتری در کشورهای مختلف دنیا داشته است.
وی با اشاره به موقعیت خاص مرزی آذربایجان غربی، آن را نوعی تهدید و در عین حال فرصت برای کشور دانست و افزود: باید با توسعه زیرساخت‌های لازم ضمن ارتقای امنیت پایدار در این مناطق، تهدیدها را نیز به فرصت‌ها تبدیل کرد.
رادفر در این میان بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای ایجاد باور قلبی در میان مدیران و مسئولان اجرایی برای پرداختن به این موضوع اشاره کرد و افزود: متاسفانه اکنون این باور و یقین در میان برخی مدیران دیده نمی‌شود.
وی مسئله مهم دیگر در این زمینه را اختصاص اعتبار برای این موضوع دانست و افزود: باید اعتبارات لازم برای تحقق این مسئله تأمین شود.
*پدافند غیرعامل از موثرترین ضروریات کشور در مقابل تهدیدات دشمنان است
مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور هم پدافند غیرعامل را از موثرترین ضروریات کشور در مقابل تهدیدات دشمنان عنوان کرد و افزود: باید با هم‌افزایی و هماهنگی کامل در این زمینه وارد عمل شد.
مجید آقابابایی اظهار داشت: با توجه به ضرورت پدافند غیرعامل در ارتقای سطح امنیت ملی و پایداری آن، باید با هم‌افزایی، اتحاد و هماهنگی بیشتری در این زمینه وارد عمل شویم.
وی امنیت ملی را اساسی‌ترین عنصر دولت‌ها در مدیریت کلان کشوری یاد کرد و افزود: این مسئله باید بدون توجه به سلایق و مسائل قومیتی، در قالب سیاست‌های داخلی و خارجی مورد توجه قرار گیرد.
آقابابایی حفظ تمامیت ارضی، حفاظت از جان انسان‌ها، حاکمیت کشور و کنترل اوضاع سیاسی اجتماعی کشور را از مؤلفه‌های اثرگذار در امنیت ملی عنوان کرد و افزود: در همین راستا یکی از شاخصه‌های اصلی کشور توجه به پدافند غیرعامل است.
مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور تصریح کرد:‌ توجه به این مسئله در تمامی حوزه‌ها، نقش غیرقابل اجتنابی در ارتقای سطح امنیت ملی دارد.
وی با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل پنج شاخصه و هدف اصلی را در پی دارد، به معرفی این شاخصه‌ها پرداخت و گفت: افزایش بالندگی، کاهش آسیب‌پذیری و تداوم فعالیت‌های فرهنگی، ارتقای سطح پایداری ملی و مدیریت بحران از جمله این مولفه‌ها هستند.
آقابابایی پدافند غیرعامل را یکی از موثرترین و پایدارترین ضروریات کشور در مقابل تهدیدات نظامی دشمنان یاد کرد و افزود: آنچه که در این میان مهم است، اتفاق نظر تفکرات مدیران با دستورالعمل‌های ابلاغی مقام معظم‌ رهبری است که باید در جامعه تسری یابند.
وی اهمیتی که پدافند غیرعامل در حفظ امنیت کشور دارد را فرصتی برای کاهش تهدیدات دشمنان عنوان کرد و افزود: باید از این فرصت به شکل مناسب بهره‌برداری شود.
مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور خاطرنشان کرد: وزارت کشور براساس گستره سازمانی و جغرافیایی خود، اثرگذاری بالقوه و بالفعلی در یک هزار و ۲۵۰ شهر، هزار ۶۰ بخش و بیش از ۲۵ هزار دهیاری داشته و می‌تواند نقش مهمی در گسترش فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل داشته باشد.
آقابابایی به بیان دلایل برگزاری همایش تخصصی پدافند غیرعامل در آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: همسایگی با سه کشور خارجی که سبب شده این استان یکی از پیچیده‌ترین مرزهای کشور را در مقایسه با ۱۶ استان مرزی دیگر داشته باشد، از جمله دلایلی بود که سبب شد این همایش تخصصی در آذربایجان غربی برگزار شود.
وی به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و افزود: پس از تغییرات نسبی در حوزه اجرایی کشور، در تلاش هستیم تا با سرعت و اتحاد بیشتری موضوعات پدافند غیرعامل را با مدیریت جهادی و در بندهایی که مقام معظم رهبری بر آنها تأکید دارند، پیش ببریم که این مسئله ضرورت برگزاری چنین همایشی را می‌طلبید.
آقابابایی همچنین بررسی تخصصی پدافند غیرعامل در سه حوزه پرتویی، زیستی و سایبری را از دیگر اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و افزود: تلاش برای هم‌افزایی و ایجاد هماهنگی بیشتر در حوزه پدافند غیر عامل، هدف مهم دیگر دنبال‌ شده در این همایش است.
*مهمترین تهدید کنونی کشور جنگ سایبری است
رئیس سازمان پدافند غیرعامل هم با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل در ارتقای پایداری داخلی و کاهش آسیب‌پذیری در برابر تهدیدات دشمنی، گفت: باید ژن دفاعی بر تمام برنامه‌های توسعه کشور تزریق شود.
سردار غلامرضا جلالی اظهار داشت: باید مولفه‌های دفاعی را در تمام بخش‌های توسعه‌ای و زیربنایی کشور وارد کنیم تا توان مقابله‌ای با تهدیدات دشمنی را داشته باشیم.
وی به آموزه‌های دینی در تبیین اهمیت ارتقای سطح توان مقابله‌ای و بازدارندگی بشر در برابر تهدیدات مختلف اشاره کرد و افزود: هیچ ملتی بدون قدرت دفاعی مستحکم نبوده و این مسئله به عنوان واجب دینی و الهی نیز مورد اهمیت بوده است.
جلالی در این راستا به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت پدافند غیرعامل اشاره کرد و با توجه به اثرگذاری آن در ارتقای سطح مصونیت کشور، افزود:‌ مصونیت به این معنی است که اگر دشمن اقدامی علیه کشور انجام داد، اثرات تهدید بر بدنه کشور بی‌اثر شود.
وی با تأکید بر اینکه این مصونیت باید در پیکره کشور و دستگاه‌های اجرایی اتفاق افتد، گفت: باید زیرساخت‌های لازم برای ارتقای مصونیت در برابر تهدیدات مختلف دشمنان فراهم شود.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور مصونیت را به معنای کاهش سطح آسیب‌پذیری، ارتقای سطح پایداری کشور، تسهیل در مدیریت بحران و تداوم کارکردهای اساسی آن عنوان کرد و افزود: در این راستا مقام معظم رهبری پدافند را اولویت اصلی کشور در شرایط کنونی مطرح کرده‌اند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۴:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


− 5 = یک