مديرکل حفاظت محيط زيست استان:

زیستگاههای آبی آذربایجان غربی یخ بست

زیستگاههای آبی آذربایجان غربی یخ بست

گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با توجه به بارش برف، برودت هوا و یخ بستن اغلب زیستگاه های آبی و تالاب های استان، از شهروندان درخواست می شود به یاری حیات وحش و پرندگان مهاجر بشتابند و با غذا رسانی به آنها مانع تلف شدن این جانداران شوند.
پرویز آراسته افزود: گرسنه ماندن، یخ بستن پای پرندگان و تلف شدن آنها در تالاب ها و آبگیرها جزو تهدیدهای زیست محیطی استان در شرایط آب و هوایی کنونی است.
وی اظهار کرد: ضروری است شهروندان در این روزهای سخت و زمستانی به یاری حیات وحش شتافته و با پخش دانه و مواد غذایی از تلف شدن آنها جلوگیری کنند.
وی اضافه کرد: دانه پاشی و توزیع مواد غذایی برای پرندگان و سایر حیوانات وحشی در روزهای برفی و سرد فصل زمستان می تواند تاثیر بسیار مهمی در حفظ و بقای حیات وحش و جلوگیری از تلفات در جمعیت پرندگان بومی و مهاجر داشته باشد.
وی ادامه داد: پرندگانی نظیر انواع فلامینگو ها، حواصیل و کاکایی، چنگر، انواع اردک، غاز خاکستری، آنقوت، قو و صدها پرنده دیگر به حواشی تالاب های استان برای زمستان گذرانی آمده اند که باید از آنها در این ایام محافظت کرد.
وی از شکارچیان خواست در این روزها که پرندگان با کمبود مواد غذایی مواجه بوده و به مناطق حاشیه شهرها و روستاها و یا حاشیه آبگیرها و تالاب ها پناه آورده اند، از شکار آنها خودداری کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از شهروندان و اعضای تشکل های مردمی نیز درخواست کرد تا در صورت تمایل در کمک به وحوش و پخش دانه و مواد غذایی در تالابها و حاشیه رودخانه ها اداره کل حفاظت محیط زیست را یاری کنند.
وی از مردم استان که علاقه مند به محیط زیست هستند درخواست کرد هر گونه بروز مشکلی برای این جانداران را اطلاع رسانی کرده و اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی را در این امر همراهی کنند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا، بارش برف در هفته جاری و تداوم آن در آذربایجان غربی سرمای شدید زمستانی و یخ زدن تالاب ها را به دنبال داشته که پرندگان مهاجر و بومی آذربایجان غربی برای تامین تغذیه خود به ساحل تالاب ها و مناطق نزدیک به محیط های اجتماعی روی آورده اند.
متاسفانه در این هفته هجوم شکارچیان به مناطق زیست این پرندگان را نیز نباید نادیده گرفت.
استان آذربایجان غربی از تنوع بالای گونه های حیات وحش برخوردار بوده و از مسیر های اصلی مهاجرت پرندگان محسوب می شود.این استان دارای بیش از ۳۰ تالاب فصلی و دایمی است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


5 + هشت =