زیبایی شهرارومیه در گروی ساخت گرم‌خانه است

زیبایی شهرارومیه در گروی ساخت گرم‌خانه است

پ.کرامتی
گروه اجتماعی: هوای این روزهای پاییز، سردی فصل زمستان را در کوله‌بارش برای ما و اقشار مختلف مردم به ارمغان آورده است.
به طوری که بارش زودهنگام برف یک عده قلیل را سرمست، شاد وخرامان کرده چرا که بساط برف‌بازی و قهوه و … به راه شده است، ولی یک عده دیگر را غم‌زده و ملول کرده است، زیرا این نعمت الهی برای آنها به معنای واقعی رنج و محنت و سختی مضاعف را به دنبال دارد.
بسیاری از ما این روزها شاد هستیم، شاد، سرخوش و مشغول کارهای روزمره، چرا که سقف خانه‌مان مهیا، شمعک بخاری‌مان هم روشن و چایی در کتری داغ هم انتظار ما را می‌کشد، غافل از اینکه برف‌های این روزه عرصه را بر بی‌خانمان‌ها و افراد بی سر پناه شهرمان بیش از پیش تنگ‌تر و سخت‌تر کرده است.
به طوری که در این سرمای استخوان‌سوز، شب‌های سرد و تاریک باید چراغ گرم خانه‌ای برای گرم شدن افراد بی‌پناه و بی‌خانه روشن بوده و بخاری آن نیز به راه باشد، تا شاید از این رهگذر ولو برای چند لحظه ناکامی‌های بی‌شمار خود را به باد فراموشی بسپارند.
اما متاسفانه، در مرکز استان پهناور آذربایجان غربی ارومیه اصلا گرم‌خانه‌ای برای این منظور و استفاده کردن وجود ندارد، تا جایی که در بین مردگان هم این فاصله طبقاتی به وضوح دیده می‌شود
زیرا وقتی وارد باغ رضوان برای زیارت قبور و آشنایان، نثار فاتحه بر روح رفتگان خود بروید، از قطعه‌ها، سنگ قبر حتی شعر و سنگ نوشته‌های اموات می‌‌توانید حدس زنید که در زمان حیات‌شان سکنه بالای شهر یا پایین شهر بوده‌اند.
زیرا همان آرامگاه برای بعضی‌ها از پول چند خانه هم بیشتر برای بعضی‌های دیگر آب می‌خورد، تا جایی که حتی ارزش چند صد میلیونی دارد، ژست فرد متوفای بر روی سنگ قبر هم که خود حکایت یک عمر او را می‌کند که در عیش و نوش بوده است، یا در رنج و درد دست و پا زده است، تا اینکه در نهایت به رحمت ایزدی می‌پیوندد.
با یک نگاه ساده به اطراف خودمان می‌توانیم نتیجه بگیریم، که افراد جامعه در کل دو دسته هستند، کاخ نشین و کوخ‌نشین، در مناطق متمکن شهر که قدم بزنید، از مقابل یک خانه عبور کنید نخواهید توانست درک کنید این خانه‌ها کاخ سعدآباد هستند یا منزل یک خانواده سه یا چهارنفره.
در خوشبینانه‌ترین حالت این فکر به ذهن ما خطور می‌کند که هیچ بی‌خانمانی در شهرمان وجود ندارد، اما کافی است شب به همراه خانواده‌تان به بیرون از منزل مراجعه کنید خواهید دید اوضاع بسیار دردناک است، چون افرادی هستند خانه‌شان پارک‌هایی است که سقف آن آسمان ابر گرفته و فرش آن هم چمن‌های سرد و نمناک است.
افرادی هستند به دلیل سخت‌گیری روزگار و از فرط بی‌مکانی و بی‌پناهی به پارک‌ها پناه آورده‌اند، در این لحظه است، یادمان می‌افتد کسی یا بهتر بگویم پزشکی در شهرمان هست، خانه‌اش آن قدر بزرگ است که نصف آن را تغییر کاربری داده و به بیمارستان تبدیل کرده است.
در این جا یک علامت سوال در ذهن ایجاد می‌شود، هدف از زیبایی شهر چه است، بله؛ زیبایی شهر بسیار مهم است، آقای شهردار هم تاکنون از پس آن برآمده است، اما یک سوال، آیا با خوابیدن این افراد در پارک‌ها، با وجودی که شما زحمات زیادی برای تمیزی و زیبایی شهر کشیده‌اید، ارومیه چشم‌نواز شده است؟
اگر نیمه شب به یکی از این پارک‌ها مراجعه فرمایید متوجه خواهید شد زیبایی شهر فقط در گروی بازسازی، رنگ‌آمیزی جدول‌ها، نورپردازی، ساخت تقاطع، ایجاد فضای سبز نیست، بلکه اگر مکانی به نام گرم‌خانه ساخته شود تا افراد بی‌پناه و تنها شب را در آن مکان بگذرانند و به کارتن خوابی روی نیاورند، زحماتی که در این شهر پیرامون زیباسازی کشیده‌اید چندین برابر جلوه‌انگیز خواهد بود، مناظر زشت کارت‌خوابی، کودکان، زنان و مردان خیابانی و تکدی‌گری کمتر چهره زشت خود را نمایان می‌سازد.
این انتظار وجود دارد مسائل بودجه‌ای مانعی برای پرداختن به این موضوع نباشد، چرا که با همراهی خیران و مردم نیکوکار شهرستان بسیاری از غیرممکن‌ها عملی می‌شود، از طرفی تلاش‌‌های مجدانه شهردار ارومیه برای توسعه وعمران مرکز استان وآبروداری مقابل مسافران داخلی و خارجی قابل انکار نیست، ولی این مهم نیز نباید مغفول بماند.
چنانچه یک لحظه برای هم‌زادپنداری و درک این افراد قدم برداریم، حتما گام‌های بلندتری برای احداث گرمخانه برداشته می‌شود، به معنای واقعی انتظار داریم، که مسئولان برای درک و فهم گوشه‌ای از رنج و محنت این افراد قدم بردارند.در پایان امیدوار هستیم به جای اختصاص بودجه و معطوف کردن همه استعداد و خلاقیت هنری خود برای مجسمه‌های متحیرالععقول در میدان‌های مختلف کمی هم به دردهای پنهان جامعه توجه کنند.
بهتر است به جای ساخت مجسمه‌هایی غول‌آسا و شرم‌آور همچون دو ساق پای زنانه در پارک ائل‌لر باغی ارومیه که خودتان و خودمان بهتر از همه می‌دانیم نماد چیست، کمی هم به این قبیل مباحث توجه کنند، و وارونگی هوا منجر به وارونه تصمیم گرفتن مسئولان نشود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 1 =