زوال اعتماد عمومی پیامد وعده های دروغین انتخاباتی

زوال اعتماد عمومی پیامد وعده های دروغین انتخاباتی

مرتضی حسینی
گروه سیاسی: در ماه های منتهی به انتخابات فضای علاوه بر ساحت سیاسی، فضای فرهنگی و اجتماعی کشور نیز با رویدادها و تغییرات قابل توجهی مواجه می شود. یکی از این چالش های عمده، روند جمع آوری رای توسط داوطلبان است. روندی که به ویژه در سطح انتخابات شورای شهر و مجلس اتفاقات جالب توجه و قابل تاملی را رقم می زند. علاوه بر استفاده از روش های نوین و سنتی در تبلیغات و جذب آراء مردمی، وعده های ریز و درشتی که از جانب برخی داوطلبان مجلس و هواداران آنها بیان می شود نیز خود حکایتی جداگانه و قابل بررسی است.این روزها و در حالی که اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده به صورت رسمی توسط شورای نگهبان اعلام شنده است بسیاری از کاندیداها اسب های تازه نفس خود را برای حضور در کارزار انتخابات زین کرده اند. مقدمات و تدارکات تبلیغات رسمی در حال فراهم شدن است. در این میان ارائه تصویری کارآمد از کاندیدا و دورنمایی روشن از آینده حوزه انتخابیه با پوشیدن ردای نمایندگی توسط او برای جلب نظر مردم عنصری تعیین کننده است. این مسئله به ویژه برای نامزدهایی که سابقه حضور در بهارستان را ندارند و همچنین حوزه های انتخابیه دور از مرکز بیشتر به چشم می آید.اخیراً یک سایت خبری تحلیلی در گزارشی نمونه هایی جالب از این وعده های بی پشتوانه را ارائه کرده است. مثلا یکی از نامزهای انتخاباتی، وعده حق طلاق به زنان داده و یا نماینده دیگری در یکی از استان های نیمه شمالی کشور، با سیاه نمایی عجیب اعلام کرده که استان آنها ۱۸ میلیون حاشیه نشین دارد، حال آنکه ۱۸ میلیون حاشیه نشین مربوط به کل کشور است و گویا این نماینده، استان خود را مرکز حساب کرده و بقیه استان ها را حاشیه نشین! در مناطقی که سال هاست با مشکل کم آبی مواجه اند، کاندیدایی در یکی از نشست های خود با کشاورزانی که چاه های غیر مجاز آنها مطابق قانون پلمپ شده، وعده داده که چاه های آنها را بعد از برنده شدن در انتخابات باز خواهد کرد یا در شهر اصفهان برخی نامزدها در نشست های پیشاتبلیغاتی خود وعده بازگرداندن آب به زاینده رود را داده اند!وعده بخشش کامل معوقات بانکی صیادان بوشهر، دادن وام دو میلیاردی با بهره ۲درصد در یکی از استان های غربی، اتصال شهرستانی دور از جاده اصلی به خطوط حمل ونقل ترانزیتی، افزایش تعداد نمایندگان شهر، احداث ورزشگاه ۵۰ هزارنفری و دهکده المپیک و…. مشتی از خروار وعده های انتخاباتی است که امسال هم مانند ادوار قبلی برگزاری انتخابات مجلس از گوشه وکنار کشور شنیده می شود.
یکی از رایج ترین و قدیمی ترین وعده های انتخاباتی در شهرهای کوچک، تغییر در تقسیمات کشوری(تبدیل بخش به شهرستان و شهرستان به شهر) است. در افکار عمومی، فرایند صعود در تقسیمات کشوری با امتیازات ویژه و پیشرفت در حوزه های مختلف همراه است و از این رو شیرینی تحقق این دورنما در کام مردم آن قدر هست که به حربه ای تاثیرگذار برای کامیابی داوطلبان کرسی های بهارستان تبدیل شود. این در حال است که اخیراً مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور از نامزدهای انتخابات مجلس خواسته بود به هیچ وجه درباره ایجاد تقسیمات کشوری به مردم تعهد ندهند.
»زهرا احمدی‌پور« در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به این که این تقسیمات براساس ظرفیت‌های موجود انجام می‌شود نه براساس تبلیغات، گفت:» این وعده‌ها به توسعه کشور کمکی نمی‌کند زیرا مدیریت منابع محدود کار دشواری است و این تقسیمات براساس منابع موجود انجام می‌گیرد و برای تقسیمات کشوری باید نگاه بلندمدتی داشته باشیم. بنابراین توصیه ما این است که نمایندگان و نامزدهای انتخابات وارد این حوزه نشوند زیرا این امر کمکی به توسعه کشور نمی‌کند«. او در ادامه گفته بود:»دولت ۲۳۰ درخواست برای تقسیمات جدید وزارت کشور داده است و ما در حال بررسی درخواست‌هایی هستیم که بدون کارشناسی به دولت ارائه شده است. ما این درخواست‌ها را بررسی کرده‌ایم و در مجموع کمتر از ۱۰ مورد آنها شرایط قانونی دارند».نکته قابل تامل اینجاست که هیچ یک از وعده های داده شده از سوی این افراد در حیطه وظیفه نمایندگی نیست و نمایندگان نمی توانند در کار دیگر قوا دخالت کنند به عبارت دیگر هیچ نماینده ای حق ندارد در عزل و نصب افراد دخالت کرده و کسی را در دستگاهی استخدام کند. وعده هایی که این روزها از جانب برخی نامزدهای انتخابات و نمایندگان فعلی مجلس بیان می شود در بلند مدت آثار زیانباری را به همراه خواهد داشت. شاید در بازه ای محدود وکوتاه، برخی از نامزدها با این روش های نامطلوب به اهداف انتخاباتی خود برسند امّا ناتوانی آنها در تحقق این وعده ها علاوه بر این که گواهی بر عدم صداقت و لیاقت آنان خواهد شد اعتماد عمومی به ساختار و عملکرد نظام سیاسی را نیز خدشه دار خواهد ساخت. ازآنجایی که قاطبه مردم به طور طبیعی از روال قانونی و پیچیدگی های فنی و اداری این وعده ها آگاهی چندانی ندارند، عملی نشدن آن را نشانه ای از ضعف و ناکارآمدی سیستم اداری و سیاسی کشور می پندارند. در نتیجه دود آتشی که با هیزم وعده های سر خرمن نامزدهای انتخابات فراهم شده است به چشم مدیریت کلان کشور نیز خواهد رفت.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


8 + = هفده