زنگ خطر خودسوزی زنان در آذربایجان غربی

زنگ خطر خودسوزی زنان در آذربایجان غربی

گروه اجتماعی: خودسوزی زنان در ایران بیشترین آمار در خاورمیانه را به خود اختصاص داده و معمول ترین روش خودکشی زنان در غرب کشور تلقی می شود، استان آذربایجان غربی نیز سالانه شاهد تعدادی از زنانی است که زندگی را با سوزاندن خود به پایان می رسانند.
خودسوزی به عنوان شایع ترین روش برای خودکشی میان زنان در غرب ایران مطرح می شود و استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان_های غربی ایران نیز شاهد این آسیب اجتماعی است اما گویا میزان آن کمتر از استان_های غربی دیگر برآورد شده که در همین رابطه رسول انتظارمهدی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی راجع به میزان خودسوزی بانوان در این استان گفت: آمار این حادثه در این استان به اندازه استان_های غرب کشور نیست اما در این استان نیز شاهد خودسوزی بانوان هستیم.
وی با بیان اینکه یکی از روش های خودکشی بانوان در استان آذربایجان غربی خودسوزی است، افزود: آمار دقیقی از این مسئله نداریم اما کلیت آن رو به کاهش است به این علت که در یک سال و نیم گذشته اقدامات مداخله ای از سوی دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است تا بتوانیم میزان خودکشی ها را کاهش بدهیم. انتظار مهدی یادآور شد: بیش از ۱۳۰ کارشناس بهداشت روان به کار گرفته شده اند تا در هر مرکز جامع سلامت پس از گزارش اقدام به خودکشی با فرد ارتباط گیرند و خدمات مشاوره ای انجام دهند تا اقدام به خودکشی دوباره صورت نگیرد زیرا بخشی از خودکشی های موفق از سوی افرادی انجام می شود که پیش از این هم اقدام به خودکشی کرده بودند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی اعلام کرد: آمار اقدام به خودکشی در استان آذربایجان در میان بانوان بیشتر است اما فوت ناشی از خودکشی نیز در میان مردان بیشتر از بانوان است.
بنابراین گزارش، بزرگترین مرکزی که می_تواند به درمان زنانی که در آذربایجان غربی اقدام به خودسوزی کرده اند و موفق به خودکشی نشده اند باشد بیمارستان علوم پزشکی امام خمینی (ره) ارومیه است.
در تشریح اقداماتی که این بیمارستان می تواند هم به قربانیان خودسوزی و هم به بیماران سراسر استان آذربایجان غربی ارایه دهد، ساریخانی، مشاور اقتصادی دانشگاه علوم پزشکی این استان گفت: بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه دارای بخش مهم درمان سوختگی است که این بخش با وجود ۲۵ تخت هیچگاه مملو از بیمار نیست. او ادامه داد: بیشتر بیماران در بخش سوختگی بر اثر سوانح دچار این مشکل شده اند و تعداد کسانی که برای خودکشی؛ خودسوزی انجام می دهند بسیار کم است. در مناطقی که از نظر خدمات شهری دچار کمبود هستند این اقدام صورت می_گیرد و در طول سال خودسوزی ها به تعداد انگشتان دست هستند.
این در حالی است که بیمارستان امام خمینی (ره) مهمترین بیمارستان استان آذربایجان غربی محسوب می شود که در بخش توسعه ای آن اورژانس با ۲۱۸ تختخواب و ۶ اتاق عمل راه اندازی شده و قرار است به زودی به بهره برداری برسد.
این بیمارستان که از سال ۱۳۷۵ با ۲۷۹ تخت به بهره برداری رسید تا امروز ۵۳۳ تخت داشته باشد و برترین بیمارستان در میان ۲۴ بیمارستان شهرستان ارومیه شناخته شده و ۵۰ میلیارد تومان برای توسعه این بیمارستان هزینه شده است. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از شبستان، گفتنی است اطلاعات مربوط به این گزارش در جریان سفر خبرنگاران حوزه دولت به ارومیه و بازدید از طرح های ملی که به همت شورای اطلاع رسانی دولت برنامه ریزی شده بود، تهیه شده است.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


نُه − = 8