زنگ خطر بیماری دامی لمپی اسکین در جنوب آذربایجان غربی نواخته شد

زنگ خطر بیماری دامی لمپی اسکین در جنوب آذربایجان غربی نواخته شد

گروه گزارش: در چند روز اخیر شیوع یک بیماری آفریقایی گاوی به نام بیماری ?لمپی اسکین? در شهرستان‌های جنوب آذربایجان غربی، موجب نگرانی دامداران این مناطق شده است.
اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در اطلاعیه‌ای از بروز یک بیماری دامی با نام ?لمپی اسکین? در تعدادی از دامداری‌ها و روستاهای کشور خبر داده که احتمال شیوع آن در سایر استان‌های کشور نیز وجود دارد. بر اساس گزارش‌های دریافتی برای نخستین بار این بیماری در تعدادی از دامداری‌ها و روستاهای استان‌های ایلام، کردستان و کرمانشاه مشاهده و مورد تایید آزمایشگاهی قرار گرفته است.بر اساس این گزارش، این بیماری که مختص دام بوده و قابل انتقال به انسان نیست، زمانی محدود به قاره آفریقا بوده و در سال‌های اخیر در سایر کشورها از جمله مصر، اردن، لبنان، فلسطین اشغالی، عمان، عراق و ترکیه نیز بروز کرده است.
با توجه به اینکه بیماری لمپی اسکین که یک بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالاست و خسارت‌های اقتصادی سنگینی با کاهش تولیدات دامی، ضایعات پوستی و تلفات در جمعیت گاوی وارد می‌سازد، سازمان دامپزشکی کشور در زمان حاضر به منظور جلوگیری از بومی شدن بیماری، سیاست حذف و ریشه کنی بیماری را بر پایه تشدید اقدامات بهداشتی – قرنطینه‌ای و معدوم سازی دام‌های بیمار به اجرا گذاشته است.این بیماری پس از مشاهده شدن در سه استان مرزی کشور در مناطقی از آذربایجان غربی به ویژه شهرستان‌های جنوبی آن نیز مشاهده شده است.شهرستان‌های مختلف جنوب آذربایجان غربی در این میان با توجه به همسایگی با کشور عراق و هم‌جواری با استان کردستان که یکی از کانون‌های بحران این بیماری هستند نیازمند توجه بیشتر در خصوص اقدامات پیشگیرانه در مورد این بیماری هستند.این بیماری هم اکنون در شهرهای بوکان و میاندوآب مشاهده شده است که کانون اصلی آن شهرستان بوکان است که موجب تلفاتی نیز در این منطقه شده است.بر اساس گزارش‌های غیررسمی و تایید نشده مواردی از این بیماری در شهرستان مهاباد نیز مشاهده شده است که نتایج آزمایشگاهی آن هنوز اعلام نشده است.
رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: اقدامات پیشگیرانه از سه روز پیش در این شهرستان با استفاده از پنج اکیپ در واحدهای دامی مناطق شهری و روستایی شروع شده است.بایزید حسن پور اضافه کرد: تاکنون هیچ‌گونه مورد مثبتی از این بیماری در این شهرستان مشاهده نشده اما عملیات مایه کوبی در تمامی واحدهای دامی این شهرستان در حال انجام است که تاکنون بیش از ۱۲ هزار راس دام سنگین در این شهرستان برعلیه این بیماری مایه کوبی شده و افزون بر یک‌صد هزار متر‌مربع از جایگاه‌های دامی نیز سمپاشی و ضدعفونی شده است.
وی از دامداران خواست ضمن همکاری با اکیپ‌های دامپزشکی در صورت مشاهده هرگونه علایم بیماری در گاوها، اعم از تب همراه با ضایعات پوستی غیرمعمول، مراتب را به نزدیک‌ترین واحد دامپزشکی گزارش کرده و یا با شماره‌های ۲۴۴۲۲۲۹ و ۲۴۴۲۲۲۸ تماس گرفته و از هرگونه نقل و انتقال گاوها بدون مجوز دامپزشکی خودداری کنند.
یکی از دامپزشکان مهابادی نیز در مورد این بیماری گفت: انتقال عامل بیماری علاوه بر تماس با گاوهای بیمار و محصولات خام دامی آلوده به ویروس، از طریق گزش حشرات (پشه‌ها و مگس‌های خون‌خوار) به طور مکانیکی صورت می‌گیرد.دکتر عباس آغاز افزود: با توجه به اینکه این بیماری مختص دام‌های سنگین (گاو، گاومیش و گوساله) بوده و در دام‌های سبک کمتر مشاهده می‌شود در صورت ابتلا باید دام و تمامی فرآورده‌های دامی آن امحاء شود در غیر این صورت می تواند زیان‌های جبران ناپذیری به دامداران وارد سازد.وی اضافه کرد: با توجه به شرایط آب و هوای فعلی، وزش بادهای شدید طی روزهای اخیر و دمای هوا که مناسب تکثیر و فعالیت حشرات ناقل است، بسیج امکانات در قالب اکیپ‌های واکنش سریع برای جلوگیری از گسترش بیماری و خاموش کردن بیماری در کانون‌های اولیه آن ضروری است.رئیس شبکه دامپزشکی سردشت نیز گفت: تاکنون هیچ‌گونه موارد مثبتی از این بیماری در مناطق شهری و روستایی این شهرستان مشاهده نشده است.اسکندر عبدی اضافه کرد: اطلاعات لازم در مورد این بیماری به دامداران داده شده و این شبکه آماده مایه کوبی و اقدامات پیشگیرانه در خصوص این بیماری است.
بر اساس مصوبه کمیته فنی مقابله با بیماری لمپی اسکین در شهرستان بوکان که هم اکنون به عنوان کانون اصلی این بیماری در آذربایجان غربی شناخته شده است ورود و خروج دام‌های سنگین به میدان دواب این شهرستان به مدت سه هفته ممنوع اعلام شده است.رئیس دامپزشکی بوکان افزود: این تصمیم برای جلوگیری از شیوع این بیماری و به دلیل مشاهده مواردی از آن در جمعیت دام سنگین (گاو، گاومیش و گوساله) استان‌های غربی کشور اتخاذ شده است.
لی قادری با تاکید بر کنترل تردد دام‌های سنگین و جلوگیری از انتقال آن‌ها به نقاط مرکزی کشور گفت: در این ارتباط میدان دواب بوکان که یکی از بزرگ‌ترین میادین خرید و فروش در جنوب استان آذربایجان غربی است به مدت سه هفته تعطیل شده و از ورود و خروج و تردد انواع دام‌های سنگین در این مکان جلوگیری می‌شود.
قادری ادامه داد: در همین راستا عملیات مایه کوبی دام‌های سنگین در این شهرستان نیز آغاز شده و تاکنون بیش از ۱۰ هزار راس دام مایه کوبی شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه کانون‌های جدیدی نیز در سطح این شهرستان دیده شده است افزود: برای جلوگیری از شیوع این بیماری در کانون‌های این بیماری تا شعاع ۱۰ کیلومتر عملیات سمپاشی صورت گرفته است.رئیس اداره دامپزشکی بوکان گفت: در همین راستا تردد دام‌های سنگین در سطح استان‌های غربی تشدید شده و از تردد آن‌ها به نقاط دیگر جلوگیری به عمل می‌آید.
وی در مورد دامداری‌های نیمه صنعتی این شهرستان نیز گفت: تاکنون در این واحدهای دامی این بیماری مشاهده نشده است.هرچند که اقدامات پیشگیری کننده در زمینه این بیماری در بیشتر شهرهای استان به ویژه جنوب استان آغاز شده و همچنان ادامه دارد ولی عدم اطلاع رسانی در زمینه این بیماری در جامعه سوال‌های گوناگونی را در افکار عمومی و اذهان مردم به وجود آورده و موجب بروز نگرانی‌هایی در میان اقشار مختلف مردم در استفاده از گوشت و سایر فرآورده‌های لبنی در جامعه شده است.
به منظور جلوگیری از بومی شدن بیماری، سازمان دامپزشکی کشور در زمان حاضر سیاست حذف و ریشه کنی بیماری را بر پایه تشدید اقدامات بهداشتی – قرنطینه‌ای و معدوم سازی دام‌های بیمار به اجرا گذاشته است.
سازمان دامپزشکی کشور از دامداران تقاضا کرده است که در صورت مشاهده هر گونه علایم بیماری در گاوها، اعم از تب همراه با ضایعات پوستی غیرمعمول، مراتب را به نزدیک‌ترین واحد دامپزشکی گزارش کرده و از هر گونه نقل و انتقال گاوها بدون مجوز دامپزشکی خودداری کنند.
لمپی اسکین گونه ای بیماری ویروسی گاوی با نشانه‌های تب بالا، ریزش آب از چشم، افزایش ترشح‌های بینی، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر و مهم‌تر از همه ظهور ندول های جلدی در تمام نقاط بدن گاو است که این ضایعه‌ها حتی به ناحیه حنجره و نای و دستگاه گوارش نیز گسترش می‌یابد.در استان آذربایجان غربی بیش از ۹ میلیون راس دام سبک و سنگین وجود دارد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = شش