زندگی در سایه خانه های ناایمن

زندگی در سایه خانه های ناایمن

گروه گزارش : مهندسین نقش مهمی در توسعه نظامند شهرها دارند که می توانند با ارائه الگوها و فرهنگسازی در این عرصه مشارکت داشته و به نقش خود عمل کنند.
چند صباحی است که زلزله به یک پای ثابت اخبار در کشور ما تبدیل شده و همین موضوع نیز سبب شد تا کارشناسان و افراد مختلف بر ضرورت توجه به احداث ساختمان هایی با استحکام و مقاوم تحت نظارت افراد متخصص و کارشناس برای مقاومت در برابر زلزله های احتمالی تاکید داشته باشند.
در واقع زلزله غرب کشور که به مرکزیت استان کرمانشاه به وقوع پیوست، زنگ خطر و هشدار بود تا علاج واقعه قبل از وقوع حوادثی این چنینی شود و در این میان یکی از مهم ترین نقش ها را مهندسین به عنوان کارشناسان و صاحب نظران در امر ساخت و ساز دارند.
اهمیت کار مهندسین تا جایی است که در تقویم شمسی نیز رو پنجم اسفند به یاد دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی به نام مهندس نامگذاری شده است، مهندسینی که در زمینه ها و رشته های مختلفی مانند عمران، مکانیک، کشاورزی و… فعالیت دارند.در این مجال نیز بحث ما اهمیت کار مهندسین در زمینه ساخت و ساز است که با توجه به زلزله_های اخیر به وقوع پیوسته، این روزها بیشتر به نقش و اهمیت کار آنها پرداخته می شود.بر اساس گفته_های مسئولان، بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بخش قابل توجهی از میاندوآب را تشکیل می دهند به طوری که به گفته معاون فرماندار در میاندوآب هفت محله سکونتگاه غیرمجاز وجود داشته و حدود ?? هزار نفر در سکونتگاه های غیررسمی سکونت دارند، که این بافت‌ها نیز از مشکلاتی رنج می برند که در کنار آن باید به فکر علاج واقعه پیش از وقوع نیز بود.
نظام مهندسی ساختمان باید نظارت دقیق و کافی بر امر ساختمان سازی داشته باشد
معاون امور عمرانی و برنامه ریزی فرماندار میاندوآب در این زمینه در جلسه ستاد بحران در شهرستان با بیان اینکه هفت محله در میاندوآب سکونت گاه غیررسمی است، افزود: در این محلات شاید نزدیک به ۵۰ هزار نفر سکونت دارند که این امر لزوم برنامه ریزی دقیق را می_رساند.فرهاد جودی با اشاره به اینکه قرار گرفتن میاندوآب در پهنه کم خطر زلزله دلیل بر عدم برنامه ریزی برای مقابله با حادثه احتمالی زلزله نمی شود، گفت: نظام مهندسی ساختمان باید نظارت دقیق و کافی بر امر ساختمان سازی داشته باشد و شهرداری نیز برنامه ریزی برای بافت ها فرسوده را در اولویت خود قرار دهد.
از ظرفیت نظام مهندسی ساختمان در میاندوآب به نحو مطلوب بهره نمی بریم
عضو هیئت رئیسه نظام مهندسی میاندوآب هم در جلسه مشترکی که اعضای نظام مهندسی اخیرا با شهرداری و شورای شهر میاندوآب داشتند، با بیان اینکه در سطح آذربایجان غربی نظام مهندسی ساختمان میاندوآب مقام دوم و سوم را از نظر علمی دارد، گفت: متاسفانه از این ظرفیت به نحو مطلوب بهره نمی بریم.
نوبخت بختیاری اظهار کرد: طبق بررسی هایی که انجام داده ایم، تعداد ساختمان هایی که با مراجعه به نظام مهندسی نسبت به نقشه کشی، صدور پروانه و پایان کار اقدام شود، خیلی کم است.وی افزود: دغدغه ما این است که ساخت و سازها طبق اصول مهندسی پیش رفته و آسایش نسبی در ساختمان فراهم شود و این را در نظر داشته باشند که ساختمان هایی که با اصول ساخت و ساز احداث می شوند، به مراتب ایمن تر و مقاوم تر از ساختمان هایی هستند که غیر اصولی و غیر استاندارد ساخته می شوند.
باید توجه داشت که ساختمان هایی وجود دارند که بدون اصول مهندسی ساخته شده و همین امر نیز آنها را ناامن ساخته است و همین امر ضرورت مقاوم سازی ساختمان ها را بیشتر می کند تا از بروز بحران و خسارت های سنگین در زمان وقوع حوادث احتمالی جلوگیری شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از راه دانا، باید گفت که مهندسین نقش مهمی در توسعه نظامند شهرها دارند که می توانند با ارائه الگوها و فرهنگسازی در این عرصه مشارکت داشته و به نقش خود عمل کنند و به این موضوع نیز باید توجه داشت که عدم اجرای دقیق قوانین ساختمان می تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند.
.arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۶:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


9 − = پنج