زنجیرهای اعتیاد پیامکی بر دستان نوجوانان و جوانان آذربایجان غربی

زنجیرهای اعتیاد پیامکی بر دستان نوجوانان و جوانان آذربایجان غربی

گروه اجتماعی: اعتیاد به پیامک و روابط پیامکی مانند غل و زنجیری بر دل و دستان نوجوانان و جوانان آذربایجان غربی سنگینی می‌کند.
این پدیده به قدری دارای شیرینی و هیجان است که در ابتدا هیچ کسی نمی‌تواند تصور کند که بزودی در زندانی از تنهایی بین تکنولوژی و خودش اسیر خواهد شد.در کشور عزیزمان ایران همیشه این عقیده بوده است که هر تکنولوژی که بخواهد وارد کشور شود باید برای آن فرهنگ سازی شود ولی شاهدیم که هرگز چنین اتفاقی نیفتاده و هر فن آوری که وارد کشور شده بعد از مصرف طولانی مدت تازه مسوولان به فکر فرهنگ سازی برای مصرف آن و بیان کارکرده های صحیح آن افتاده‌اند.یکی از این تکنولوژی‌های برتر ارتباط‌های پیامکی است که کارکردها و تاثیرات بسیاری مهمی را امروزه در میان اقشار مختلف جامعه از کودک هفت ساله تا سالمندان دارند. اما قشری که بیشتر تحت تاثیر این موضوع قرار دارد قشر نوجوان و جوان در کشور است.هیجاناتی که جوانان و نوجوانان در ارتباط‌های پیامکی پیدا می‌کنند مشکلی است که نمی‌توان منکر آن شد در این میان همه چیز از یک دوستی ساده و با انواع ظواهر فریبنده آن آغاز می‌شود.احساسات برخلاف تصور جوانان و نوجوانان در این نوع ارتباطات هرگز قابل کنترل نیست و در نهایت تبدیل به یک دوستی قوی و سراسر احساسی می‌شود که زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد حرکت حتی یک قدمی در این نوع دوستی و ارتباط‌ها می‌تواند ضربه ای مهلک به اعتقادات و ارزش‌های کاربران وارد کند به گونه ای که آنان کاملا اسیر احساسات خود می‌شوند.دسترسی به تلفن همراه به عنوان وسیله ای همگانی برقراری چنین ارتباط‌هایی را بسیار سریع کرده است بدون توجه به اینکه کسی که در آن سوی خط است دارای چه شرایطی از نظر سنی و اجتماعی و غیره باشد.
عدم اطلاع رسانی پیش از ورد یک محصول جدید و تکنولوژی ارتباطی می‌تواند به عنوان یک محصول آسیب زا با کارکردها معکوس در بین کاربران باشد به گونه ای که می‌تواند منجر به گسترش نوعی هیجان و احساسات کاذب شود.
ارتباط‌های پیامکی مهم‌ترین مشکلی که برای کاربران ایجاد می کنند نوعی اعتیاد است که موجب اتلاف بیش از حد وقت کاربران می‌شود.
جوانان و نوجوانان گرفتار دوستی‌های پیامکی، در روزهای اول تصور می‌کنند که قادر هستند احساسات خود را در چنین روابطی کنترل کنند، اما وقتی اندک اندک ارتباط دوستی آن‌ها قوی‌تر می‌شود، درگیر رابطه ای سراسر احساسی می‌شوند. از بین رفتن حسن و قبح روابط اجتماعی بین محرم و نامحرم و نیز تزلزل بنیان خانواده در آینده نیز از دیگر آسیب‌هایی است که در این نوع از ارتباطات مورد انتظار است.
از آنجا که در این نوع ارتباط افراد وقت و زمان بسیاری را صرف صحبت و خبرگیری می‌کنند دیگر فرصتی برای کارهای مهم‌تر باقی نمی‌ماند، گوشه گیری و عدم علاقه به ارتباط با دیگران و محدودیت در حصار ذهنی فردی از دیگر مشکلاتی است که معتادان پیامکی به آن گرفتار می‌شوند.
مواردی مشاهده شده که حتی این افراد برای دسترسی به شارژ جهت برقراری ارتباط به هر کاری غیر اخلاقی دست می‌زنند که این امر نشان از وابستگی شبانه روزی نوجوانان و جوانان به ارتباط پیامکی است.
لازم به ذکر است که در این نوع دوستی‌ها و ارتباط‌ها به علت اینکه افراد بیشتر با پیامک با یکدیگر در ارتباطند دیگر رابطه دوسویه و رو در رو را برای شناخت هم ندارند و شناخت آنان محدود به پیامکهای یک جمله ای بر گرفته از اینترنت و دوستان و یا سایر منابع است که فاقد هر گونه ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی است.
کارشناسان بر این عقیده‌اند که جوانان و نوجوانان باید توجه داشته باشند که ارتباط‌ها و دوستی پیامکی در بین همسالان فاقد استحکام بوده و نوعی سرگرمی برای یکی از دو طرف محسوب می‌شود که اغلب اوقات موجب آسیب جدی به یکی از طرفین می‌شود.
به گزارش اروم نیوز دوستی‌های پیامکی دوستی‌هایی نیستند که بتوان در قالب آن عشق و محبت نثار کسی کرد بلکه این نوع دوستی‌ها صرفا می‌تواند هیجانی کاذب در طرفین ایجاد کند که در بلند مدت آسیب‌های اجتماعی و فردی بسیاری را در پی خواهد داشت.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


1 + شش =