زنان خط مقدم تحقق اقتصاد مقاومتی

زنان خط مقدم تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه تحلیل :به منظورواکاوی بیشتر تحقق اقتصاد مقاومتی و بیان مصادیقی از نقشهای مهمی که زنان می توانند با عمل به آنها در پیشبرد و تحقق اقتصاد مقاومتی نقش داشته باشند مطالبی ارائه می شود. زنان از دیرباز نقش بسزایی در خانواده دارند و از زمانی که مبحث اقتصاد مقاومتی در جامعه مطرح شد و لزوم توجه به داشته‌های وطنی مدنظر قرار گرفت، هر کدام از نهادها و سازمان‌ها به فراخور حال خود شرح وظایفی را در دستور کار قرار دادند و در میان هیاهوی به‌وجود آمده، نقش نهادهای اجتماعی کوچک‌تر مانند خانواده و از آن مهم‌تر زنان جامعه در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد چرا که مدیریت اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها به دست زنان صورت می‌گیرد و از این نظر باید نقش این قشر از اجتماع را بیشتر مورد توجه قرار داد.در حالی که به باور بسیاری از کارشناسان در جامعه امروزی ما نقش خانم‌ها پر‌رنگ‌تر از گذشته شده چرا که هم در خارج از منزل و در اجتماع به فعالیت مشغول هستند و هم ‌اینکه نقش مدیریت خانه و خانواده بر عهده مادران است.
به منظور واکاوی بیشتر این موضوع و بیان مصادیقی از نقشهای مهمی که زنان می توانند با عمل به آنها در پیشبرد و تحقق اقتصاد مقاومتی نقش داشته باشند مطالبی ارائه می شود.
خط مقدم اقتصاد مقاومتی، زن است چراکه مردان همواره در تلاش هستند تا نیازها و خواسته‌های زنان را محقق کنند، بنابراین اگر خانم خانه با تغییر نگرش و ذائقه خانواده بتواند مدیریت اقتصادی سالمی را پیاده کند مرد هم به تبع آن مدیریت می‌شود.در حال حاضر خانم‌ها با ایجاد نیازهای کاذب برای خود زندگی را سخت‌تر کرده و به‌دنبال آن نارضایتی در جامعه افزایش پیدا کرده است. به این معنی که در دهه ۶۰ داشتن یک تلویزیون سیاه و سفید هم زیاد به نظر می‌رسید و خانم‌ها آن را جزو وسایل غیرضروری طبقه‌بندی می‌کردند اما امروزه داشتن یک تلویزیون ۴۲ اینچ جزو حداقل نیازها به شمار می‌رود و کاستن از این تجملات فقط در سایه تغییر نگرش زنان میسر است تا شاید به دنبال آن روان‌ها آرام گرفته و مسیر رشد همه‌جانبه جامعه طی شود.نهادینه‌کردن مصرف محصولات داخلی از مهم‌ترین نقش‌های زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی است برای اینکه به اهداف اقتصاد مقاومتی دست یابیم لازم است با فرهنگسازی خرید محصولات داخلی را ارجحیت بخشیم از آنجا که خانم‌ها برای خرید منزل تصمیم‌گیرنده نهایی هستند و دوران مردسالاری مدت‌هاست به پایان رسیده است، لازم است با برنامه‌ریزی‌های فرهنگی ذهنیت به وجود آمده درباره کالاهای خارجی را تغییر دهیم.
در حال حاضر خرید کالای خارجی کلاس دارد و همه خانم‌ها اگر قرض هم کنند وسایل خارجی تهیه می‌کنند. خانواده‌ها برای تهیه جهیزیه از بانک و آشنایان وام می‌گیرند تا از پس هزینه گزاف خرید کالای خارجی بر‌آیند. اگر این دیدگاه تغییر کند و به قول معروف کالای داخلی مد شود، هم خانواده کمتر دچار دردسر می‌شود و هم‌اینکه به اهداف اقتصاد مقاومتی نزدیک‌تر می‌شویم.تنوع‌طلبی و زیاده‌خواهی برخی زنان از مهم‌ترین دلایل نا‌بسامان شدن وضعیت اقتصاد خانواده‌ها و به تبع آن جامعه است هستند خانم‌هایی که از یک لباس دوبار استفاده نمی‌کنند یا در میهمانی‌ها باید چند ‌جور غذا طبخ کنند و از آن بد‌تر اینکه باید به دلیل ایجاد تنوع مبلمان و دکوراسیون خانه را تغییر دهند و یخچال فریزر معمولی باید به یخچال سایدبای‌ساید تغییر کند تداوم این تنوع‌طلبی‌ها بلای جان اقتصاد ما شده و اگر این زیاده‌خواهی‌ها برطرف شود آسایش در خانواده و جامعه ایجاد می‌شود چرا که هم هزینه این تغییرات تحمیلی بسیار گزاف است و هم‌اینکه برای تامین این لوازم از کشور ارز خارج می‌شود که به اقتصاد ملی خسارت می‌زند.
در جامعه کنونی ما زنان هم در خانه مدیر هستند و هم‌اینکه در جامعه به فعالیت و نقش‌آفرینی مشغول هستند بنابراین در هر دو عرصه دارای وظایف و مسؤولیت‌هایی هستند که می‌تواند اقتصاد خانواده و جامعه را تعالی بخشد هم‌اکنون که وضعیت اقتصادی جامعه دچار تغییراتی شده و لزوم تغییر این شرایط به جامعه اعلام شده است، لازم است مادران مواردی را مدنظر قرار دهند تا ضمن رضایتمندی اعضای خانواده اهداف اقتصاد مقاومتی هم محقق شود.
اگربه عنوان نمونه، در گذشته خانواده‌ای توان دوبار سفر در سال را داشت اما در حال حاضر به‌دلیل شرایط اقتصادی به وجود آمده این قدرت را از دست داده و نمی‌تواند رضایت افراد را فراهم آورد که نقش مادران بیشتر احساس می‌شود.
در چنین شرایط وظیفه زنان ارتقای کیفیت اوقات است. یعنی مادر خانواده باید با تغییری که در شیوه انجام سفر ایجاد می‌کند و با تدابیری مانند اقامت در اماکن ارزان‌تر یا طبخ چند وعده غذا و رفتن یک بار به رستوران هزینه را مدیریت کرده و با ایجاد فضایی شاد خانواده را راضی نگه دارد.
از دیگر وظایف مادران نهادینه‌کردن فرهنگ تعمیر به جای تغییر است. وضعیت فعلی خانواده‌ها به‌گونه‌ای تغییر یافته که به محض ایجاد کوچک‌ترین خللی در وسایل منزل باید سریع جایگزین شود در صورتی که می‌توان با یک‌صدم هزینه آن را تعمیر و دوباره استفاده نمود.
زنان شاغل هم باید در نحوه اداره خانواده خود تجدیدنظر کرده و شرایط اقتصادی را در نظر بگیرند. به این معنی که بیشتر مادرانی که شاغل هستند مجبور به پرداخت هزینه مهد فرزندان خرید غذا از خارج از منزل یا پرداخت هزینه نظافت محیط زندگی به دلیل نداشتن وقت هستند، بنابراین چیزی از درآمدشان باقی نمی‌ماند.
اکنون که توجه به اقتصاد مقاومتی مد نظر است باید زنان شاغل روزهای تعطیل و اوقات فراغت خود را مدیریت کنند تا در طول هفته از پرداخت هزینه‌های بیهوده جلوگیری شود. به عنوان نمونه می‌توانند در روز جمعه هم برای نظافت منزل برنامه‌ریزی کنند و هم‌اینکه غذاهایی را که ماندگاری بالاتری دارند بپزند و برای مصرف هفتگی خانواده آماده نگه دارند.
خلاصه زنان به عنوان مهم‌ترین عامل تقاضای کالاهای خانگی و تغذیه مطرح هستند اگر بتوانند با اقدامی جهادگونه به مصرف کالاهای ایرانی بپردازند به طور قطع شاهد رونق تولید خواهیم بود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


3 × = سه