زنان از نگاه ابزاری دوران طاغوت تا نقش کلیدی درانقلاب

زنان از نگاه ابزاری دوران طاغوت تا نقش کلیدی درانقلاب

گروه اجتماعی:زنان مسلمان ایران با بهره_گیری از تعالیم روح بخش اسلام و نشان دادن بیزاری خود از وضعیت غیر اسلامی زمان طاغوت که در سایه حکومت منحوس، ضربه های سنگینی به اسلام و مسلمین وارد شد کمر همت بستند و به استقبال خطر رفتند تا اسلام عزیز حفظ شود.
اسلام زن هایی را تربیت کرده است که با وجود ۵۰ سال کوشش دستگاه های تبلیغاتی غرب و عمال داخلی آنان که به زور هم متوسل شده بودند هویت خود را حفظ کردند و با بازیابی جایگاه خود در جریان انقلاب اسلامی قیام کردند و انقلاب را به پیروزی رساندند تا امام خمینی(ره) درباره آنان بگوید “ما نهضت را مرهون زنها می_دانیم”.در رابطه با نقش بسیار پررنگ زنان در مبارزات انقلابی و پیروزی حق بر باطل با یک از بانوان مبارز و انقلابی ارومیه گفت و گویی ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید.
* ابتدا خودتان را معرفی کنید:
عطیه نصری از مبارزین دوران انقلاب و مدیر کانون فرهنگی اجتماعی بانوان ارومیه هستم.
* چرا زنان وارد صحنه انقلاب اسلامی شدند؟
کسی‌ زنان‌ مسلمان‌ را مجبور نکرده‌ بود کودکانشان‌ را در آغوش‌ گرفته، در مقابل‌ توپ‌ و تانک‌ و مسلسل های‌ رژیم‌ طاغوت‌ بایستند، آنان‌ به‌ خاطر مقام‌ و قدرت‌ و ریاست‌، خود و فرزندانشان‌ را در معرض‌ خطر قرار ندادند، بلکه‌ عشق‌ به‌ اسلام‌ و قرآن‌ و پیشوایان‌ معصوم‌ بود که‌ آنان‌ را به‌ صحنه‌ کشاند عشق‌ به‌ فاطمه‌ زهرا (س‌) و زینب‌ کبری بود که‌ زنان‌ مسلمان‌ ما را انقلابی‌ کرد. امام‌ خمینی(ره) انگیزه‌ زنان‌ مسلمان‌ را عشق‌ به‌ اسلام‌ و قرآن‌ بیان‌ کرده است.
* در رابطه با نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی برایمان بگویید:
رهبر معظم انقلاب درباره نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی می فرمایند زنان در پیروزی انقلاب اسلامی دارای دو نقش مثبت و موثر بودند نقش اول آنها فعالیت مثبت و مستقیم در مبارزه و نقش بعدی زنان که از اهمیت بیشتری برخوردار است نقش صبر، شکیبایی، مساعدت و تحمل مشکلات ناشی از مبارزه همسر و فرزندانشان بود.
* از خاطراتی که از دوران شکل گیری انقلاب در ارومیه دارید بگویید:
از ابتدای شکل گیری انقلاب در ارومیه، بیشتر کلاسهای تدریس قرآن توسط حضرت آیت الله سید علی اکبر قریشی و شهید اسکندر نعمتی در این شهر برگزار می شد.
این کلاسها بخودی خود مجوز نداشت چون در زمان طاغوت فرقه ضاله بهائیت خیلی فعالیت داشت و اصلا خود ساواک مجوز داده بود که کلاسهای مبارزه با بهائیت برگزار شود. این هم نوعی سرگرمی بود نمی شود گفت جواب، عکس العملی بود در برابر اعتراض علما که این کلاسها برگزار می شد. ما هم ثبت نام کردیم و به این کلاسها رفتیم شهید نعمتی ده دقیقه فقط در مورد این فرقه بهائیت صحبت می کردند و بقیه تفسیر قرآن بود. این کلاسها فقط در کلاس خلاصه نمی شد از این کلاسها در سطح شهر متعدد بودند یعنی می خواهم بگویم که از این مکانها بنیان دینی و مذهبی و مبارزات انقلابی شکل گرفت.
* از سالهای ۵۶ و ۵۷ برایمان بگویید:
سال ۵۶ از اون زمان آغاز شد که فرزند حضرت امام(ره) مرحوم حاج آقا مصطفی شهید شدند، بعد آن نوارهایی که برای ما آوردند واقعا یک شور و حرارت انقلابی در شهر پخش کرد و این ادامه داشت تا اینکه جریان ۱۹ دی در قم و بعد جریان تبریز پیش آمد
.از سال ۵۶ یا اواخر سال ۵۵ بود که از مبلغین خواهر قم برای تبلیغ به شهر ما آمدند. یکی سرکار خانم صفایی استاد حوزه بود که بیشتر من در جلساتشان شرکت می کردم ایشان واقعأ در آگاهی بخشی به زنان شهر ما خیلی نقش مهمی داشتند، این جلسات ادامه داشتند که عید سال ۵۷ بود که دو نفر از مبلغین حوزه باز به ارومیه آمدند.در طول عید در مسجد قدس برنامه داشتیم مجلس همیشه مملو از خانم ها بود تا این که آیت الله (عبدالرحیم)ربانی شیرازی به شهر ما آمدند همزمان با او آیت الله قرائتی هم که برای ده روز تبلیغ اینجا بودند در مسجد اعظم سخنرانی داشتند و وجود آقای قریشی و ربانی در شکل گیری انقلاب مذهبی نقش خیلی مهمی داشت.
* نقش زنان در شکل گیری انقلاب اسلامی چگونه بود؟
کل ماه رمضان سال ۵۷ هر روز صبح و بعد از ظهر بعد افطار در محل مهدیه ارومیه برنامه بود. آقایی بودند بنام آقای وفایی، آنجا برنامه اجرا می کرد. ما در طول ماه مبارک موظف بودیم و یعنی به خودمان واجب کرده کرده بودیم که هم صبح هم عصر و هم شب بعد افطار به جلسه ایشان برویم.
وسط های ماه رمضان بود که من دیدم خانمها با هم پچ و پچ می کنند و با هم حرف می زنند. رفتم گفتم چیه؟؟ یعنی آشنا بودیم هم فکرها اونجا با هم بودیم. گفتم جریان چیست؟؟؟ دیدم که سه تا از خانم ها هر کدام یک بسته در دستشان هست و قرار است شب اعلامیه ها پخش شود یکی از آنها واقعا می لرزید، می ترسید چون که از مامورهای ساواک واهمه داشت بعد آن شب داخل مسجد اعلامیه پخش می کردند و دیگر برای مردم عادی شده بود.ما هر شب که می خواستیم مسجد برویم همه مان در دست مان اعلامیه بود، هر موقع بر می_گشتیم تقریبا ساعت یک ساعت شب بود و موقع برگشتن به منزل که تقریبا شهر آرام بود هر پنجره_ای که باز بود داخل آن یک اعلامیه می_انداختیم.هیچ فراموش نمی کنم که در یکی از کوچه های خیابان خیام که من اعلامیه تند حضرت امام(ره) را در ا«جا انداخته بودم فردای آن روز دیدم پنجره را بسته اند و جلوی پنجره با چوب محکم بصورت ضربدر میخ کوبیده بوده اند و چند روز بعد با آجر پنجره را بسته بودند یعنی تا این حد می ترسیدند.خلاصه با تلاش همه جانبه و یاری خدای متعال مبارزاتمان را به صورت گسترده ادامه دادیم تا طاغوت را از پای درآورده و انقلاب را به پیروزی رساندیم.
* مهمترین برکت و تأثیر انقلاب اسلامی در زنان چه بود؟
مهمترین تأثیری که انقلاب اسلامی بر زنان داشت بازیابی هویت از دست رفته زن ایرانی بود که توسط رژیم طاغوت به تاراج گذاشته شده بود و زن بازیچه و ابزاری برای مردان شده بود اما انقلاب اسلامی ایران تحول فکری و روحی زنان در زنان به آورد آورد.هنر انقلاب اسلامی این بود که زنان جامعه ما را متحول ساخت و در مسیر اسلام و ارزشهای الهی هدایت کرد و از بی هویتی و بی بند و باری و ابتذال که سوغات غرب بود، به سوی عزت خواهی، عفاف، درک شخصیت و کمال جویی و تحول فکری و روحی هدایت کرد و از دون مایگی به اوج انسانیت ارتقا بخشید.
*سخن شما به جوانان و زنان امروزی؟
وی در پایان گفت¬وگوی خود با تیار گفت:حفظ، نشر و انتقال خاطرات و ایثارگریهای دوران انقلاب به جوانان امروزی باعث می شود تا آنان قدر این انقلاب و آسایش را بدانند و برای حفظ آن تلاش کنند و لازم است همه بدانند که زنان مسلمان در انقلاب اسلامی شخصیت و هویت از دست رفته خویش را بازیافتند و به مقام و منزلت والای خویش پی بردند و بینش سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیدا کردند. این تحول فکری و روحی بزرگی که نصیب زنان شد، موهبت الهی بود که امام خمینی بارها از ان به بزرگی یاد کرده و آن را افتخار بزرگ ملت ایران دانسته و فرمودند: » من در جامعه زنها یک جور تحول عجیبی می بینم که بیشتر از تحولی است که در مردها پیدا شده است«.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


شش × 2 =