زمین_گیر شدن طرح‌های عمرانی در باتلاق گرانی قیر

زمین_گیر شدن طرح‌های عمرانی در باتلاق گرانی قیر

گروه اقتصادی: افزایش نجومی قیمت بسیاری از کالاها که یک طرف آن به تحریم‌ها و کمبود اجناس در بازار و طرف دیگر آن به خرید بیش از نیاز مردم ربط داده می‌شد، پای قیر را هم به معرکه تورم و تب و لرز بازار کشاند.
گرانی و افزایش نجومی قیمت بسیاری از کالاها که یک طرف آن به تحریم‌ها و کمبود اجناس در بازار و طرف دیگر آن به خرید بیش از نیاز مردم ربط داده می‌شد، پای قیر را هم به معرکه تورم و تب و لرز بازار کشاند تا بار دیگر اثبات کند که گرانی نه تنها به دلیل هجوم مردم برای خرید کالاها و یا تحریم که به دلیل مشکلات مدیریتی و برنامه ریزی‌های غیر_اصولی باعث شده است تا بخش بزرگی از طرح‌های عمرانی و راه‌سازی متوقف شوند و در انتظار تامین اعتبار چشم به تلاش‌های مسئولان ببندند.
مدیر عامل ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی آذربایجان غربی با بیان اینکه بالا رفتن قیمت قیر بحران بزرگی را در بخش راه‌سازی ایجاد کرده است،‌ گفت: افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت این محصول باعث شده است تا بسیاری از پیمانکاران عملیات ساخت و ساز در راه‌ها را متوقف کنند.
مجید آقامحمدی ادامه وضعیت موجود در گرانی قیر را عامل ورشکستگی پیمانکاران دانست و ادامه داد: قیمت هر تن قیر به یک‌بار در طول یک سال گذشته از ۱۰۰ هزار تومان برای یک تن به بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده که بیشترین تورم مربوط به ماه‌های اخیر است.
وی اضافه کرد: پیمانکاران راه‌سازی به دلیل نبود نقدینگی امکان خرید قیر ندارند و در طرف مقابل کارخانه های تولید قیر نیز برای فروش محصولاتشان شرط پرداخت نقدی را جلوی پای پیمانکاران گذاشته‌اند و این دو اتفاق متضاد باعث کند شدن شدید سرعت اجرای طرح‌ها شده است.
آقامحمدی یادآور شد: هرچند میزان افزایش قیمت مصالح در قرارداد پیمانکاران لحاظ خواهد شد اما پرداخت مابه‌التفاوت قیمت‌ها، بعد از اتمام پیمان در نظر گرفته می‌شود و در زمان اجرای قرارداد باید پیمانکاران به صورت شخصی نسبت به خرید مصالح با هر قیمتی اقدام کنند که همین مشکل، اجرا کنندگان طرح‌های راه‌سازی را در استان زمین گیر کرده است.
مدیر عامل ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی آذربایجان غربی با بیان این تورم در بازار قیر موجب ایجاد تخلف و سوء استفاده برخی شرکت‌های باربری شده است، تصریح کرد: بسیاری از پیمانکاران نسبت به تخلفاتی که توسط شرکت‌های باربری انجام می‌شود ‌گلایه‌مند هستند و در وضعیتی که گرانی بر بازار قیر حاکم است، پیمانکاران متحمل آسیب‌های مادی بسیاری شده‌اند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کیفیت قیر از مبدأ افت می‌کند؟ افزود: کیفیت نه از مبدأ بلکه در نیمه راه توسط ناوگان حامل قیر افت می‌کند به طوری که برخی از ناوگان بعد از تحویل قیر خالص از پالایشگاه در نیمه راه نسبت به تخلیه بخشی از بار و جایگزینی آن با گازوئیل اقدام می‌کنند.
آقامحمدی با بیان اینکه افزایش قیمت قیر توسط دولت قبلی اعمال شده است، تصریح کرد: قیمت قیر در خارج از مرزهای کشور در مقایسه با قیمت‌های داخلی رقم بسیار بالایی بود و دولت به جای مبارزه با قاچاق قیر و جلوگیری از خروج آن توسط دلالان به یکسان سازی قیمت‌ها دست زدند در حالی که این اقدام عجولانه بازار داخلی و مصرف کنندگان قیر را با بحران روبرو کرد.
اما مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه افزایش قیمت قیر در کیفیت طرح‌های راه‌سازی و سرعت اجرای آن‌ها بی_تاثیر است، اضافه کرد: هم اکنون ۵ کیلومتر از جاده سرو و ۳۰ کیلومتر از جاده ارومیه – مهاباد – میاندوآب در دست ساخت و آسفالت ریزی بوده و به سرعت در حال پیشرفت است.
خلیل محبت خواه تصریح کرد: با وجود اینکه شایعاتی در زمینه افت کیفیت قیر مرد استفاده در طرح‌های راه‌سازی وجود دارد اما با نظارت‌هایی که انجام می‌شود اجازه بروز هیچ نوع مشکلی در این خصوص داده نخواهد شد و وظیفه پیمانکاران هم در هر صورت رعایت استانداردها است.
وی با بیان اینکه مشکلی در زمینه تامین قیر مورد نیاز ندارد، تصریح کرد: شرکت تولید کننده قیر توسط اداره کل راه و شهرسازی استان به مجریان طرح‌ها معرفی شده است و از این بابت پیمانکاران کمبودی را احساس نمی‌کنند.
محبت خواه در پاسخ به این سوال که مشکل نقدینگی پیمانکاران آذربایجان غربی در طرح‌هایی که پیش از گرانی قیر عقد پیمان کردند چگونه حل می‌شود، اظهار کرد: نباید مجریان در این زمینه نگرانی داشته باشند چرا از طریق وزارت راه و شهرسازی پیگیر حل مشکل گرانی قیر خواهیم بود.
در این ارتباط مدیر عامل آزمایشگاه مکانیک فنی خاک آذربایجان غربی در خصوص وضعیت کیفیت قیر مورد استفاده در طرح‌های راه‌سازی آذربایجان غربی گفت: هرچند نمی‌توان به طور دقیق در این مورد اظهار نظر کرد چرا که نیازمند آزمایش تمام طرح‌های در حال ساخت است که متأسفانه برخی پیمانکاران و مجریان طرح از این کار سرباز می‌زنند، در هر حال تا رسیدن به استانداردهای کامل راه زیادی در پیش است و نمی‌توان از وضعیت موجود اظهار رضایت کرد.
وی با بیان اینکه گرانی قیر باعث بروز تخلفاتی در زمینه عرضه این محصول شده است، افزود: به طوری که برخی شرکت‌ها با مخلوط کردن روغن سیاه و گازوئیل با قیر سعی در فروش آن با همان قیمت بالا می‌کنند که نتیجه آن نزول کیفی طرح‌ها و ایجاد مشکلات ایمنی در جاده‌ها می‌شود.
البته این امر تنها معطوف به قیمت قیر نمی‌شود بلکه برخی مواقع اهداف سیاسی هم کاهش کیفیت قیر مورد استفاده را در پی داشته است.
این مقام مسئول در توضیح اهداف سیاسی یادآور شد: بله، زمانی که سفرهای ریاست جمهوری و یا وزرا را برای سرکشی به طرح‌های عمرانی در پیش بود، دستگاه‌های متولی در استان پیمانکاران را به اتمام طرح در سریع‌ترین زمان ممکن و در هر شرایطی مجبور می‌کردند که در این صورت تعدادی از پیمانکاران یا به دلیل ناتوانی در تامین بودجه مورد نیاز برای خرید قیر و یا به دلیل منفعت طلبی، نسبت به استفاده از قیر بی کیفیت اقدام می‌کردند، درحالی‌که کیفیت حرف اول را در طرح‌های عمرانی می‌زند.
علاوه بر این به خاطر گرانی قیر، یکسری واحدهای تولیدی متفرقه اقدام به تولید قیرهای بی کیفیت و فاقد استاندارد کرده‌اند و آن را با قیمت بسیار پائین تر می‌فروشند که مصرف چنین قیرهایی برای طرح‌های عمرانی به نحو جبران ناپذیری خسارت آفرین خواهد بود.
این مقام مسئول در توضیح اینکه آیا الزام قانونی برای کنترل و آزمایش قیر مورد استفاده در طرح‌های راه‌سازی وجود ندارد؟ اظهار کرد:در قانون این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است اما زمانی که کارفرما و مشاوران توافق به انجام ندادن آزمایش می‌کنند، کاری از دست ما بر نمی‌آید در حالی که بهتر است مسئولان بدانند هر افزایش قیمت علاوه بر ایجاد تورم عمومی، جان و مال مردم را نشانه می‌گیرد، هم اکنون که مسکن برای مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است، آسفالت جاده‌ها نیز به همان اندازه برای مردم و جامعه مهم است و زمانی که کیفیت مصالح مورد استفاده در این جاده‌ها فراهم نشود، نه تنها باعث هدررفت بیت‌المال می‌شود بلکه باعث تخریب جاده‌ها و افزایش تصادفات در اثر ناامنی محورهای ارتباطی خواهد شد.?

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = دو