زخم یادگاری‌ها و دیوار نویسی بر روی دیوارها

زخم یادگاری‌ها و دیوار نویسی بر روی دیوارها

گروه اجتماعی: زیباسازی چهره شهر علاوه بر تاثیر مثبت در روحیه شهروندان در جذب گردشگران نیز بسیار موثر خواهد بود.
زیباسازی و اهمیت دادن به طراحی‌های مناسب در معابر شهری در حقیقت ارزش دادن به حس بصری شهروندان و گردشگران و لازم است واحدهای اجرایی شهرداری و مدیریت زیباسازی و تاسیسات، با پیگیری‌های مستمر و مداوم برای کاهش دیوارنویسی‌های غیرقانونی و برطرف شدن هرچه سریع‌تر این مشکل تلاش کنند.
پس بنابراین می‌توان گفت :از جمله وظایف شهرداری برداشتن و محو کردن آگهی‌ها از محل‌های غیرمجاز و انجام اقدامات موثر در حفظ نظافت و زیبایی شهر است و هم چنین بر اساس این قانون، نوشتن هرگونه مطلب بر روی دیوارهای شهر به جز در محل‌های تعیین شده توسط شهرداری، ممنوع بوده و متخلفین علاوه بر ادای خسارت وارده، محکوم به پرداخت جریمه نقدی نیز خواهند شد.
از سوی دیگر چسباندن آگهی‌های تبلیغاتی بر روی تیرهای چراغ برق و دیوارها و دکه‌ها در شهر سالیان سال است که معضلی در زیباسازی شهری است به گونه‌ای که حتی جدول‌های وسط خیابان نیز از این معضل در امان نمانده و متأسفانه درایام تبلیغات انتخاباتی نیز به محلی برای چسباندن آگهی و تبلیغات تبدیل می‌شوند.
در پایان با بیان این که فضای عمومی هر شهر، محیط زندگی شهروندان را تشکیل می‌دهد، لازم است مدیران و مسوولان دستگاه‌های مرتبط تعامل و همکاری لازم جهت برخورد با پدیده دیوار نویسی غیرقانونی را داشته باشند تا با حذف این ناهنجاری‌ها چهره شهر زیبا و آراسته شود و در این بین نیز خود مردم به خصوص در ایام انتخابات از چسباندن آگهی‌های تبلیغاتی و نوشتن دیوارها که متأسفانه پس از گذشت چند سال نیز در روی دیوارهای شهر خودنمایی می‌کنند، در زیباسازی فضای شهری سهیم باشند.
در زیر نگاهی به قوانین موجود در مورد دیوار نویسی و الصاق آگهی‌های غیر مجاز بر در و دیوار شهرها می‌پردازیم تا علاوه بر اینکه وظایف مسئولان شهری را یادآوری کرده باشیم، به شهروندانی که با این اقدام خود به زیبایی چهره شهر آسیب می‌رسانند نیز از وضع قوانین موجود آگاه کرده باشیم:
تصویب مقررات جهت نوشتن بر روی دیوارهای شهری از وظایف شورای اسلامی
در ماده ۷۱ قانون تشکیلات شوراهای اسلامی که به وظایف شوراهای اسلامی اختصاص دارد در بند ۲۵ آن آمده است:
تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای اطلاع عموم.
محو آگهی‌ها از محل‌های غیرمجاز از وظایف شهرداری‌
در ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که به وظایف شهرداری‌ها اختصاص دارد در بند ۲۷ آن آمده است:
وضع مقررات خاصی برای نام‌گذاری معابر و نصب لوحه نام آن‌ها و شماره گذاری اماکن و نصب تابلوی الصاق اعلانات و برداشتن و محو کردن آگهی‌ها از محل‌های غیر مجاز و هرگونه اقداماتی که در حفظ نظافت و زیبایی شهر مؤثر باشند.
جریمه مالی برای دیوارنویسان متخلف
در ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها که به مقررات جزایی اختصاص دارد آمده است:نوشتن هر نوع مطلبی یا الصاق هر نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف انجمن شهر باشد ممنوع است مگر در محل‌هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می‌کند و در این محل‌ها باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آن نیز ممنوع است متخلف علاوه بر تأدیه خسارت مالکین به پرداخت پانصد تا یک هزار ریال جریمه محکوم خواهد شد.
در ادامه تصاویری را از دیوارنویسی‌های در نقاط مختلف شهر و کوچه‌ها و خیابان‌ها می بینید که تنها گوشه‌ای از این معضل زشت هستند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۵:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


− هفت = 1