رکورد ۹ ساله بیکاری زنان شکسته شد

رکورد ۹ ساله بیکاری زنان شکسته شد

گروه گزارش: به ازای هر ۱٫۸۲ تقاضای مردان برای کار یک تقاضا از سوی زنان وجود دارد و زنان در یک رقابت جدی با مردان در بازار کار قرار گرفته و حدود یک میلیون زن متقاضی شغل هستند. با این حال، نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله در تابستان ۹۲ رکورد ۹ سال گذشته را شکسته و حدود ۴۶ درصد شده است.بیشترین تعداد زنان شاغل در بخش خدمات با ۱ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۱۷۷ نفر به ثبت رسیده است و پس از آن ۸۵۰ هزار و ۶۷۹ نفر در بخش کشاورزی و ۸۵۰ هزار و ۲۸۶ نفر نیز در بخش صنعت حضور دارند. به بیان دیگر، خدمات بیشترین تعداد زنان شاغل را در خود جای داده و سهم بخش صنعت حتی از کشاورزی نیز پایین‌تر است.
*فرصتی که به زنان داده نمی‌شود:در پایین بودن دستمزد زنان در بازار کار ایران که عموما در بخش‌های غیردولتی اتفاق می‌افتد و در بخش خصوصی شایع است دلایلی گوناگونی وجود دارد. یک دلیل دیدگاه کارفرمایان است به این شرح که اغلب کارفرمایان فکر می‌کنند زنان توان احقاق حقوق قانونی خود را ندارند؛ بنابراین می‌توان در پرداخت حقوق به آنان مرتکب تخلف هم شد و پاسخگو نبود.دیدگاه دیگر این است که برخی کارفرمایان معتقدند زنان در شرایط مساوی بهره‌وری و بازدهی کمتری از مردان در کار دارند پس باید مزد کمتری هم دریافت کنند و این رویه عادلانه است. نگاه دیگر این است که می‌گویند بسیاری از زنان به اشتغال به عنوان سرگرمی و منبع درآمدی برای مخارج متفرقه غیر از کمک به معیشت خانوار نگاه می‌کنند؛ پس لازم نیست مطابق قانون و حتی در شرایطی که وظایف شغلی خود را به صورت کامل انجام می‌دهند حقوق دریافت کنند.
همچنین مطرح می‌شود زنان نسبت به مردان آسان‌تر دستمزدهای پایین‌تر را می‌پذیرند و در مورد بسیاری از آنان لازم نیست واضحات قانون کار از جمله بیمه اجباری، سنوات و عیدی را رعایت کرد هرچند این مسئله درباره بسیاری از مردان نیز وجود دارد و متأسفانه بازار کار با این‌گونه واقعیت‌های تلخ مواجه است.یک دیدگاه دیگر می‌گوید بازار کار ایران مردسالار است و این مردان هستند که با وجود درخواست هزاران زن کارجو برای کار، اما مردان به آن‌ها ترجیح داده می‌شوند و این مسئله در بسیاری از آگهی‌های جذب نیرو و استخدام‌هایی که از طریق روزنامه‌ها منتشر می‌شود به وضوح قابل مشاهده است.
*جذب نیرو تنها با محوریت مردان:هم اکنون کارفرمایان ترجیح می‌دهند در بسیاری از مشاغل مدیریتی و نیاز به تخصص و مهارت حتی شرایط زنان را نیز بررسی نکنند و تنها درخواست بررسی تقاضای مردان کارجو را می‌دهند. با این حال، در بسیاری از مشاغل ساده تر و آن بخش از کارهایی که نیازمند تخصص و مهارت از دیدگاه کارفرمایان و بر اساس بازار کار ایران نیست، زنان در اولویت قرار داده می‌شوند.
علیرضا حیدری با بیان اینکه در همه جای دنیا موضوع جنسیت و تبعیض در بازارهای کار وجود دارد و ایران نیز از این قائده مستثنی نیست گفت: البته در بازارهایی که بازرسی‌ها و نظارت از طریق تشکل‌ها صورت می‌گیرد اوضاع کمی بهتر است اما در ایران که تشکل‌ها حداقل در بخش بازار کار قدرت چندانی ندارند، فعالیت تشکل‌ها در این‌گونه بخش‌ها دیده نمی‌شود.
*زنانی که مجبورند برای شغل تعهدات عجیب بدهند:عضو سابق کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور افزود: ما در ایران هنوز تشکل‌هایی منتصب به زنان در حوزه بازار کار و اشتغال به صورت جدی نداریم و اغلب مسائل زنان شاغل و یا بیکار از طریق تشکل‌ها قابلیت پیگیری به دلیلی که عنوان شد وجود ندارد.وی ادامه داد: هم اکنون در بسیاری از مشاغل شرایط مساوی برای احراز وجود ندارد و مسئله جنسیت در جذب نیرو به وضوح دیده می‌شود که دلیل آن مشخص نیست و قائدتا نباید از سوی کارفرمایان انجام شود. اینکه زنان با چه شرایطی می‌توانند وارد بازار کار کشور شوند هنوز مشخص نیست.
*محدودیت‌های قانون کار برای زنان:حیدری با اشاره به ضعیف بودن قدرت چانه زنی زنان نسبت به مردان در بنگاه‌ها افزود: مجموعه عوامل عنوان شده و اینکه کارفرما معتقد است زنان مسئولیتی در خانواده برای تامین معیشت ندارند باعث می‌شود زمینه های تبعیض پرداخت‌ها در مورد زنان فراهم شود.عضو سابق کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور تصریح کرد: عموما در بخش‌هایی که نیازمند مهارت و تخصص در کار است از زنان با عنوان مدیر و سرپرست استفاده نمی‌شود و در بنگاه های اقتصادی و صنوف تبعیض جنسیتی خود را نشان می‌دهد.این کارشناس بازار کار با اشاره به برخی مواد قانون کار درباره لزوم رعایت واگذاری مشاغل فیزیکی به زنان در بنگاه‌ها و نسپردن کارهای سنگین به آن‌ها گفت: همچنین سپردن کار شبانه به زنان در بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی کشور نیز بر اساس قانون کار، ممنوع است.
*زنان امروز صاحب علم شده‌اند:این کارشناس بازار کار کشور تاکید کرد: بسیاری از زنان متقاضی شغل امروز دیگر تحصیل کرده هستند و صاحب علم و دانش شده‌اند؛ بنابراین از حقوق آنان است که بخواهند پا به پای مردان در فعالیت‌های اقتصادی کشور حضور پیدا کنند. اساسا استقلال یک مسئله ذاتی در انسان‌ها است که توسط زنان و مردان دنبال می‌شود.
این کارشناس بازار کار بیان داشت: مسائل مربوط به خانواده، فرزندان و زندگی ممکن است مشغله های فراوانی برای زنان شاغل فراهم کند که این مسائل مطلوب کارفرما نیست و از درگیر کردن خود در آن‌ها اجتناب می‌کند. اینکه کارفرما مجبور است طبق قانون برای فرزندان زنان شاغل مهدکودک درست کند و ۶ ماه هم به وی مرخصی بدهد اما جایگاه شغلی وی نیز حفظ شود و یا به زنان برای رسیدگی به فرزندان خردسال حق شیر بدهد و این مسائل باعث شود تا حضور زنان در کار کمرنگ تر شود؛ دلایلی است که باعث می‌شود کارفرما به سمت مردان گرایش داشته باشد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۷:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


− پنج = 3