- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

رکوردزنی نرخ تورم در پی سیاست های غلط دولت

Posted By admin On آذر ۱۰, ۱۳۹۹ @ ۱۰:۵۴ ق.ظ In اقتصادی | No Comments

گروه تحلیل: عملکرد ضعیف دولت در مدیریت بازار و سیاست گذاریهای تجاری و اقتصادی باعث شده است تا بانک مرکزی هیچ وقت به هدفگذاری خود در رسیدن به نرخ تورم ۲۲ درصدی تا پایان سال نرسد.
نرخ تورمی که قرار بود تا پایان سال به ۲۲ درصد برسد هم اکنون به صورت رسمی بالای ۴۰ درصد و به صورت غیررسمی بیش از ۸۰ درصد است.افزایشی نرخی که برای مردم کاملا مشهود و ملموس است چرا آنها هر روز با خرید مایحتاج سبد مصرفی خانوار رشد روز افزون قیمت ها را به عینه می بینند و نرخ ها را با قیمت آن در ماهها و سال گذشته محاسبه می کنند
.هر چند تحریم ها، محدویت های تجاری، شیوع بیماری کووید ۱۹ و کاهش قیمت نفت باعث شده است تا درآمد ارزی کشور بشدت کاهش یابد و تاثیرآن بر افزایش سطح عمومی قیمت ها و رشد تورم خود را نشان دهد، اما خیلی از اقتصاددانان ناکارآمدی مدیران و بی برنامگی آنها در ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور را تشدید کننده نرخ تورم در کشور می دانند.
دولت به جای تلاش در مهار نرخ تورم، بنزین بر روی آتش این شاخص اقتصادی می ریزد
ایمان اسلامیان، کارشناس اقتصادی درباره ناتوانی دولت در مهار نرخ رشد تورم و ساماندهی بازار گفت: دولت به جای برنامه ریزی درست و اصولی برای ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور، تصمیم هایی می گیرد و دخالت هایی می کند که اثر منفی بر اقتصاد کشور به جای می گذارد. به طور مثال در بحث تامین نهادهای دامی با وجود تاکید فراوان تولید کنندگان مرغ و دامداران بر تامین نهادهای دامی اما دولت توجه آنچنانی به این موضوع نکرد که نتیجه ان به رشد چند برایری قیمت شیر و مواد لبنی در کنار افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ شد، چرا که فعالان این بخش به ناچار مجبور به تهیه نهادهای دامی از بازار آزاد با قیمت بسیار بالا شدند.
وی به انتشار آخرین نرخ رسمی آمار تورم از سوی مرکزآمار ایران اشاره کرد و اظهار داشت: آمار منتشر شده نرخ تورم در برخی استانها چون استان هرمزگان، کرمانشاه و ایلام بسیار نگران کننده است. تورمی که قرار بود با سیاست گذاریهای دولت سیر نزولی به خود گیرد اما اکنون شاهد نرخ تورم بالای آن در کشور هستیم چرا که دولت به جای تلاش در مهار نرخ تورم، بر روی این شاخص اقتصادی بنزین می ریزد.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت برنامه منسجمی برای کاهش نرخ رشد تورم ندارد چرا که قرار بود نرخ تورم در پایان سال به ۲۲ درصد برسد اما برخلاف این هدف گذاری، نرخ تورم اکنون بالای ۴۰ درصد گزارش می شود.دولت برنامه منسجمی برای کاهش نرخ رشد تورم ندارد چرا که قرار بود نرخ تورم در پایان سال به ۲۲ درصد برسد اما برخلاف این هدف گذاری، نرخ تورم اکنون بالای ۴۰ درصد گزارش می شود
ابر تورم هنوز کشور را فرا نگرفته است
وی اضافه کرد: اگر دولت در سیاست های پولی خود در راستای حمایت از بخش تولید، تجدید نظر کند و از طرفی سیاست گذاری ها بر محور تقویت ارزش پول ملی قرار گیرد می توان مانع رشد شتابان تورم شد. چرا که اکنون ابر تورم کشور را فرا نگرفته است و کشور در شرایطی چون شرایط اقتصادی ونزوئلا قرار ندارد.
اسلامیان اضافه کرد: چنانچه مسیر ثبات اقتصادی از مسیر دخالتهای غیرآگاهانه و غیرکارشناسانه دولتی ها جدا شود به راحتی می توان به کاهش نرخ تورم در کشور امیدوار بود. بنا به این گزارش، با نگاهی به رشد نرخ تورم در آبانماه خواهیم دید که رشد تورم فشار فراوانی به مردم بخصوص در استانهای کم برخوردار وارد کرده است. براساس گزارش مرکز آمار، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ۹۹ مربوط به استان هرمزگان با ۳۴٫۲ درصد و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی ۲۵٫۴ درصد است.براساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار در آبان‌ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان ایلام با ۸٫۸ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان تهران با ۳٫۲ درصد افزایش است.
تورم نقطه به نقطه۴۶٫۴درصد شد
تورم نقطه به نقطه نیز برای خانوارهای کشور ۴۶٫۴ درصد که بیشترین آن برای استان کرمانشاه با ۵۴٫۵ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ۴۲٫۹ درصد است. نرخ تورم دوازده ماهه آبان‌ماه نیز برای خانوارهای کشور ۲۹٫۰ درصد بوده که بیش‌ترین تورم برای استان هرمزگان (۳۴٫۲ درصد) و کمترین تورم برای آذربایجان غربی (۲۵٫۴ درصد) به ثبت رسیده است.در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان ایلام با ۷٫۸ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان تهران با ۳٫۱ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۴۵٫۷ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان کرمانشاه ۵۳٫۹ درصدو کمترین آن مربوط به استان مازندران ۴۲٫۱ درصد است.همچنین برای خانوارهای شهری نرخ تورم سالانه آبان امسال ۲۹٫۱ درصد بوده است که بیشترین آن برای هرمزگان و کمترین آن برای خراان رضوی و آذربایجان غربی به ترتیب با ۳۳٫۹ درصد و ۲۵٫۴درصد ثبت شده است.
آمار ۳٫۵۰ درصدی تورم نقطه ای برای خانوارهای روستایی در ماه گذشته
در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان ایلام با ۱۳٫۷ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سیستان وبلوچستان با ۴٫۲ درصد افزایش می باشد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ۵۰٫۳ درصد می باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان بوشهر ۶۰٫۴ درصد و کمترین آن مربوط به استان تهران ۴۱٫۸ درصد است.
نرخ تورم سالانه این ماه هم برای خانوارهای روستایی به عدد ۲۸٫۸ درصد رسید که بیشترین آن باز هم برای استان هرمزگان با ۳۴٫۸ درصد و کمترین آن برای خوزستان با ۲۳٫۹درصد بوده است.
آیا امارها دروغ می گویند؟ بنا به این گزارش، به اعتقاد کارشناسان؛ مراجع آماری برای تعیین نرخ تورم ازمجموع ۳۶۰ قلم کالای مصرفی مورد محاسبه برای تشخیص نرخ این شاخص مهم اقتصادی، معمولا اقلامی را انتخاب می کنند که با رشد قیمت چندانی در ماه و یا در طول سال همراه نشده اند. بنابراین با ملاک قراردادن این اقلام نرخ تورم را تعیین می کنند. چنین رویکردی از سوی دولت باعث می شود نا نرخ واقعی تورم در محاسبات به وضوح دیده نشود. چرا که با این شیوه به راحتی می توان تغییراتی در محاسبه نرخ تورم ایجاد شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تحلیل بازار، حال از آنجایی که مردم هر روز شاهد رشد قیمت کالاها و خدمات در بازار هستند، بنابراین خیلی به آمار رسمی توجه نمی کنند چرا که وضعییت تغییر قیمت ها را به خوبی می بینند و گرانی ها را لمس می کنند، این موضوع باعث شده تا اعتماد به دولت ها در تشخیص نرخ واقعی تورم برای مردم کمرنگ شود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%b1%da%a9%d9%88%d8%b1%d8%af%d8%b2%d9%86%d9%8a-%d9%86%d8%b1%d8%ae-%d8%aa%d9%88%d8%b1%d9%85-%d8%af%d8%b1-%d9%be%d9%8a-%d8%b3%d9%8a%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d8%ba%d9%84%d8%b7-%d8%af%d9%88/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.