آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

رکود و بیکاری سرمنشا مشکلات جوانان آذربایجان غربی است

رکود و بیکاری سرمنشا مشکلات جوانان آذربایجان غربی است

گروه گزارش: بیکاری به عنوان سرمنشأ مشکلات جوانان آذربایجان غربی همانند سدی بزرگ بر سر راه ازدواج جوانان این استان قرار گرفته شده است و ما شاهد کاهش روز افزون آمار ازدواج جوانان این استان هستیم.
به گزارش آرازآذربایجان ، ازدواج جوانان آذربایجان غربی به دلیل هم‌مرزی این استان با سه کشور همجوار و همچنین به دلیل مشکلاتی همچون، جنگ، تورم و رکود کاهش یافته است.
اگر چه سازمان‌های مردم نهاد و امور جوانان این استان همواره سعی در کاهش مشکلات جوانان این استان داشتند ولی در این خصوص به موفقیت چندانی دست نیافتند و ما شاهد کاهش ۶٫۶ درصدی ازدواج جوانان این استان از سال ۸۸ تاکنون هستیم.فرصت‌های پیش‌رو برای ازدواج جوانان و تشکیل خانواده روز به روز در حال سپری شدن بوده و ما شاهد افزایش سن ازدواج در بین جوانان آذربایجان غربی هستیم که این معضل دل انسان را به درد می‌آورد. آذربایجان_غربی با وجود تمام ظرفیت‌های موجود و در خور توجهی که برای رشد و ترقی دارد همواره در مظلومیت قرار گرفته شده است و این استان در تمام شاخص بهره‌مندی در مقایسه با سایر استان‌های کشور در رتبه‌های آخر قرار دارد و مشکلات ازدواج جوانان این استان نیز یکی دیگر از دردهای مردم این استان است.
*طلاق در آذربایجان غربی روند صعودی دارد
هم‌اکنون طلاق در آذربایجان غربی روند صعودی داشته و طبق آمار اعلام شده از سوی امور جوانان آذربایجان غربی رتبه ۱۹ کشور را به خود اختصاص داده است.
ستاد ساماندهی امور جوانان آذربایجان غربی با محوریت تسهیل در امر ازدواج در سالن جلسات شهید نیکخواه استانداری آذربایجان غربی با مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی و جمعی از مسؤولان استانی برگزار شد.در این جلسه، محبوب محمودزاده معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی از تشکیل مجمع خیرین ازدواج در استان و برگزاری جشنواره ازدواج در استان به منظور الگوسازی برای ازدواج جوانان خبر داد.
در ادامه جلسه، معاون دانشجویی دانشگاه ارومیه، عبدالناصر نظریان از عدم حمایت جدی از ازدواج جوانان استان انتقاد کرد و گفت: حمایت از جوانان استان در سه موضوع آموزش ازدواج، امور خیرین و وام ختم شده است در حالی اقدام عملی در این خصوص انجام نشده و اقدامات فقط در حد تئوری قید می‌شود.
نظریان با بیان اینکه طبق آمار ۲۹ درصد از مردم آذربایجان غربی در رده سنی میانسال هستند و به عبارتی از کل جمعیت ۳ میلیون نفری آذربایجان_غربی یک میلیون نفر را جوانان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: باید اقدام جدی در جهت حل مشکلات جوانان انجام شود.
*بیکاری سرمنشا مشکلات جوانان آذربایجان غربی است
وی ادامه داد: در حال حاضر بیکاری سرمنشا مشکلات جوانان آذربایجان غربی است، ضروری است برای رفع مشکلات جوانان صندوق حمایتی برای پشتیبانی از جوانان تشکیل شود.
معاون دانشجویی دانشگاه ارومیه افزود: حمایت از جوانان توسط نهادهای رسمی کشور سبب رشد و شکوفایی استعدادهای آنان شده و منجر به ایجاد سلامت روانی در جامعه خواهد شد.
*ضرورت تشکیل صندوق حمایت از جوانان آذربایجان غربی
این مسؤول افزود: تشکیل صندوق حمایت از جوانان باید با مدیریت کسانی باشد که بتوان به اقتدار و مدیریت آنان اعتماد داشت و منابع مالی این صندوق نیز باید از دستگاه‌های همچون شهرداری تامین شود.
نظریان گفت: اگر ما بتوانیم سالانه حدود یک درصد از عوارض شهرداری را به منابع مالی صندوق حمایت از جوانان اختصاص دهیم خواهیم توانت تا حد قابل قبولی از جوانان است حمایت کنیم.وی گفت: پرهیز از اسراف‌گرایی که یک معضل جدی برای مردم استان ما است و تغییر فرهنگ درست مصرف کردن نیز می‌تواند یکی دیگر از راه‌‌های حل مشکلات جوانان باشد یعنی اگر هر خانواده‌ای که توان مالی دارد به جای اینکه پول خود را صرف هزینه‌های گزاف اسراف‌گرایی کنند می‌توانند در تسهیل امور جوانان کمک کنند.
معاون دانشجویی دانشگاه ارومیه بر ضرورت استفاده از روحانیت در تغییر مصرف‌گرایی مردم و پرهیز از اسراف را در محافل مجالس عروسی و سوگواری عزیزان خود تاکید کرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی در این مراسم بر ضرورت توسعه و ترویج ازدواج آسان و به هنگام و آگاهانه جوانان تاکید کرد.
این مسؤول همچنین کاهش سن ازدواج جوانان را نیز مورد اهمیت قرار داد و خواستار اختصاص خوابگاه‌های متاهلی از سوی دانشگاه‌های استان برای زوجین دانشجو شد.
بنظر می‌رسد تا زمانی که مسؤولان در جهت استفاده از ظرفیت‌های استان که بسیار در خور توجه است توجه جدی نداشته باشند نمی‌توان به ایجاد اشتغال جوانان آذربایجان غربی امیدوار شد.آذربایجان غربی با وجود ۷۱ فرصت سرمایه‌گذاری و همچنین با وجود جاذبه‌های طبیعی که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند در مظلومیت غفلت مسؤولان و همچنین مردم این استان رنج می‌کشد.
امید است مسؤولان و مردم این استان به این باور برسند که تنها راه نجات آنان از مشکلات اقتصادی، توجه به توانمندی‌های و استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر استان است، توجه به بخش کشاورزی و طبیعت استان مهم‌ترین بخش عالی استان است، مهم و حیاتی است.

نوشته شده توسط araz در یکشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۵:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


3 × یک =