رکود رفاه با لایحه بودجه بر مبنای اشتغال فراگیر و رفع فقر

رکود رفاه با لایحه بودجه بر مبنای اشتغال فراگیر و رفع فقر

گروه اقتصادی: لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، از سوی رییس‌جمهوری به مجلس ارائه شد تا پس از بررسی تصویب شود.
در این میان بودجه تعیین شده برای برخی سازمان‌ها افزایش داشته و در برخی بخش‌ها هیچ گونه تغییری نکرده است.
مسوولان در برخی سازمان‌ها از بودجه تعیین شده اظهار رضایت کرده اما برخی دیگر از سازمان‌ها معتقدند سهمی که برای حوزه کاریشان در نظر گرفته شده، ناچیز است.
با وجود این حسن روحانی که بودجه ۹۷ را سرآغاز اجرای برنامه‌های دولت دوازدهم می‌داند، در جلسه تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی بودجه ۹۷ را بر مبنای اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت دانست.
*تغییرات بودجه در حوزه رفاهی
یکی از بخش‌هایی که تغییرات در آن بیش از بخش‌های دیگر به چشم می‌خورد حوزه رفاهی است از تغییر نام تا ترمیم حقوق بازنشستگان اموری است که دولت برای تحول در امور رفاهی کشور در نظر گرفته است.
قرار است در سال ۱۳۹۷، »سازمان هدفمندی یارانه‌ها« با عنوان »صندوق رفاه اجتماعی« به فعالیت خود ادامه داده و ماموریت‌های این سازمان ذیل وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.
وزارتخانه‌یی که با تعیین بودجه ۳۲‌هزار و ۵۶۰ میلیارد تومانی در لایحه بودجه سال آینده در مقایسه با سال ۹۶، رشد ۸۰۰۰ میلیارد تومانی داشته است.
از مجموع درآمد ۳۷‌هزار میلیارد تومانی سازمان هدفمندی یارانه‌ها ۲۳‌هزار میلیارد تومان را صرف پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی ۷۰۰۰ میلیارد تومان را صرف سیاست کاهش فقر مطلق از طریق بهزیستی و کمیته امداد، ۳۷۰۰ میلیارد تومان را صرف یارانه بخش سلامت و ۳۳۰۰ میلیارد تومان را صرف پرداخت یارانه نان کند.
این در حالی است که بودجه تخصیصی سال جاری برای پرداخت یارانه نقدی به مردم حدود ۴۲‌هزار میلیارد تومان بود و با کاهش قابل ملاحظه این بودجه روبرو هستیم و این امر حاکی از کاهش شمار یارانه بگیران در سال آینده است. در بودجه سال آینده یکی از بخش‌های دیگری که در حوزه امور رفاهی به آن توجه شده است ‌بحث متناسب‌سازی حقوق بوده که این میان بازنشستگان دارای حقوق زیر دو میلیون تومان، ‌در اولویت هستند. پیش از این وزیر رفاه از تخصیص اعتباری مازاد برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و کاهش فاصله حقوق بازنشستگان با نرخ تورم خبر داده و گفته بود که در سال آینده هدفگذاری وزارت رفاه به‌روی سالمندان قرار داده شده است تا قدرت خرید آنها با افزایش تورم کاهش پیدا نکند.
بر همین اساس دولت مجاز است اعتبار ردیف ۳۷ -۵۵۰۰۰۰ این قانون را برای افزایش و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشسـتگی کشـوری و سـازمان تامین اجتمـاعی نیروهای مسلح با اولویت کسانی که دریافتی ماهانه آنها کمتر از دو میلیون تومان است، براساس آیین‌نامه اجرایی که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، اختصاص دهد.
صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح مکلف‌اند افزایش احکام حقوقی سال ۱۳۹۷ بازنشستگان ذی‌نفع ناشی از اجرای این حکم را از اول فروردین ۹۷ اعمال کنند. از طرف دیگر در لایحه بودجه برای تهیه و اجرایی کردن طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی طبق قانون برنامه ششم توسعه اعتباری اختصاص پیدا کرده که به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه یا تایید شورای اجتماعی کشور صرف اقدامات اجرایی طرح فوق می‌شود.
همچنین بودجه سازمان بهزیستی نیز در سال گذشته ۲‌هزار و ۱۵۳ میلیارد و ۹۹۱ میلیون تومان بوده که در لایحه بودجه سال ۹۷ بودجه این نهاد افزایش یافته و ۲‌هزار و ۴۴۵ میلیارد و ۲۳۳ میلیون تومان پیشنهاد شده است.
از سوی دیگر بودجه سازمان تامین اجتماعی نیز که سال گذشته ۳۶۲ میلیارد و ۸۳۷ میلیون تومان بوده است با در نظر گرفتن هزینه‌های عمومی و متفرقه (۴۲۰ میلیارد تومان هزینه عمومی و ۷۶۵ میلیارد تومان هزینه متفرقه) در لایحه بودجه ۹۷‌هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
از طرف دیگر آنطور که انوشیروان محسنی بندپی می‌گوید، رییس سازمان بهزیستی کشور می‌گوید، ‌بودجه بهزیستی در لایحه سال ۹۷ در مقایسه با سال گذشته ۹٫۲ درصد افزایش پیدا کرده است.
*وضعیت امور سلامت در بودجه سال آینده
یکی از حوزه‌های مهم دیگری که در بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ باید به آن پرداخت امور سلامت است.
سال ۱۳۹۶ بودجه اختصاص یافته برای این حوزه برابر با ۲۰‌هزار و ۱۲۰ میلیارد و ۵۲۳ میلیون تومان بود که از میان ۸هزار میلیارد و ۷۸۸ میلیون تومان سهم بخش بهداشت و ۱۱‌هزار و ۶۴۸ میلیارد و ۲۲۷ میلیون تومان سهم بخش درمان بود اما در لایحه بودجه سال آینده میزان در نظر گرفته شده برای امور سلامت برابر است با ۵۱‌هزار و ۳۵۷ میلیارد و ۳۳۶ میلیون تومان که سهم بخش بهداشت ۱۱‌هزار و ۴۶۴ میلیارد و ۲۶۶ میلیون تومان و سهم بخش درمان ۳۹‌هزار و ۲۳۸ میلیارد و ۴۱ میلیون تومان است. ارقام ارائه شده حکایت از ان دارد که در بودجه سال آینده هر دو بخش بهداشت و درمان افزایش بودجه خواهند داشت. از طرف دیگراگرچه به گفته رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بودجه پژوهشی این وزارتخانه ۵ تا ۶ درصد در سال آینده افزایش خواهد داشت اما در مقابل سهم بودجه اختصاص یافته شده به برنامه‌های مربوط به کمک به بیماران خاص شامل بیماران مبتلا به هموفیلی، ‌سرطان، دیالیز ‌تالاسمی و‌ام اس هیچ تغییری نکرده است اگرچه در سال ۱۳۹۶، ‌نسبت به سال ۹۵ جهش خوبی در این زمینه رخ داد و بودجه تعیین شده برای این حوزه از ۴۹ میلیارد و ۲۲۴ میلیون و پانصد‌هزار ‌به ۷۰‌هزار میلیارد تومان رسید اما این میزان برای سال آینده نیز ثابت بوده و تغییری نداشته است.
*کم‌توجهی به مدارس فرسوده در لایحه بودجه ۱۳۹۷
با این وجود اگرچه مشکل مدارس فرسوده در سطح کشور یکی از دغدغه‌های جامعه بوده و در چند روز گذشته آماری مبنی بر وجود ۱۰۰۰ مدرسه فرسوده در پایتخت کشور منتشر شد اما سهم در نظر گرفته شده برای رسیدگی به وضعیت مدارس فرسوده ناچیز است.
در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ سهم در نظر گرفته شده برای وزارت آموزش و پرورش بیش از ۳۵‌هزار میلیارد تومان است که از این میزان بیشترین اعتبار مربوط به فعالیت‌های پرورشی و امور تربیتی دانش‌آموزان با اعتبار ۱۹۷ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان است اما در مقابل آنچه از بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ مشخص است کاهش سهم صد درصدی بودجه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است.
این بودجه در سال گذشته ۸۱۴ میلیارد و ۵۸ میلیون تومان بوده است‌ در حالی که امسال ۶۶ میلیارد و ۳۴۲ میلیون و ۷۸۰‌هزار تومان است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازسلامت نیوز، این در حالی است که یک میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر از دانش‌آموزان در فضایی تحصیل می‌کنند که نیاز به تخریب و نوسازی دارد و ۲ میلیون دانش‌آموز نیز در معرض خطر جدی هستند. یک‌سوم مدارس نا ایمن بوده و برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده نیاز به ۱۱‌هزار میلیارد تومان اعتبار و برای مقاوم‌سازی به ۵‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


9 − پنج =