ریشه_یابی بی_حجابی و بدحجابی
مریم مروی
گروه اجتماعی: وقتی به فلسفه و ریشهی بی?حجابی مینگریم، میبینیم، حجاب از عوامل خوشبختی است و موجب سلامتی روحی و روانی و تکامل فرد و جامعه میگردد و برهنگی و بدحجابی، سقوط و انحطاط معنوی و فکری و پیامدهای شوم بیماری روانی و در نهایت جسمی را به ارمغان میآورد.
گوهر شرم و حیا در صدف وجود زن نهفته است، لذا زنان نباید از جسم و ظاهر جسمانی خود به عنوان کالایی شهوت انگیز استفاده کنند و چشمهای هرزه را به خود متوجه نمایند. علل و عوامل مختلفی در بی حجابی نقش دارند که به مواردی چون پیروی از هوی و هوسهای نفسانی، جلب توجه و کسب جایگاه خودنمایی، بی حیایی و بی عفتی، تهاجم فرهنگی، زیبا جلوه دادن خود نزد دیگران، بی_غیرتی مرد در اشاعهی فحشاء، عملکرد بد دستگاه های ذیربط، بی?توجهی خانوادهها و دوستیهای نامطمئن میتوان اشاره کرد.
۱) پیروی از هوی و هوسهای نفسانی
بی شک در وجود انسان، غرائض و امیال گوناگونی است که همهی آنها برای ادامهی حیات او ضرورت دارد. هواپرستی سرچشمه غفلت و بی خبری است برخی زنان به خاطر هوی و هوس خویش به فکر تنوع لباس، آرایش و خودنمایی در جامعه میپردازند، تا اینکه خود را به هر مردی ارائه کنند.
آنها به جز شیک پوشی، خودنمایی، لذت جویی، خوشگذرانی، به چیز دیگری نمیاندیشند و بهترین اوقات زندگی خود را به قدم زدن در کوچه و خیابانها و پارکها و میهمانیهای مفسده انگیز میگذرانند، خلاصه آنجا که هواپرستی و بی حجابی است نه پای دین در میان است و نه پای عقل، در آنجا چیزی جز بدبختی و بلا نیست، در آنجا چیزی جز بیچارگی و شقاوت و فساد نخواهد بود.
۲) جلب توجه و کسب جایگاه
انسان موقعیت طلب است و همواره میخواهد در میان مردم از جایگاهی خاص و در خور توجه برخوردار باشد. بعضی از افراد با تحصیل علم و دانش و کسب فضائل اخلاقی و معنوی و یا اجتماعی، جایگاهی به دست میآورند و برخی از افراد فاقد این ارزشها هستند با نمایش زیباییها و جاذبه های طبیعی و ساختگی زنانه خود و بی?حجابی سعی در جلب توجه دیگران میکنند تا به کمبودهای عاطفی و یا اجتماعی خود پاسخ دهند، اما این خودنماییها دلیل بر شخصیت و ارزش آنها نمیباشد.
۳) خودنمایی
با توجه به آفرینش زن توأم با زیبایی و لطف ظاهری و با احساسات و عواطف باطنی و تمایل به خودنمایی که در وجود زن به طور محسوس و قوی به چشم میخورد زمینه تحریک پذیری و ایجاد هیجان و تحریک در دیگران توسط او امری طبیعی است و اگر ویژگیهای یاد شده را با آرایش و لباسهای دلپذیر و حرکات مهیج بیامیزد و در معرض دید نامحرمان قرار دهد چه مفاسد و انحرافاتی را به وجود میآورد که زمینه_ساز اضطراب و نگرانی و پریشانی در روح و روان افراد میشود. برخی زنان با بی حجابی به بیماری صیادی دلها گرفتارند. علاقه همسرانش برای ارضای روحیه آنها کافی نیست. محبوبیت عمومی میطلبند.
حضرت امام صادق (ع) در مورد آثار گناه میفرماید: شمار کسانی که در اثر گناهان و انحرافات جان خود را از دست میدهند بیش از تعداد افرادی است که در اثر مرگ طبیعی میمیرند.
۴) بی حیایی
یکی از خلقیات پسندیده و صفات عالیه انسانی عفت است. ملکه عفت آدمی را در اعمال و تمایلات جنسی تعدیل میکند و انسان را از پلیدیهای شهوت مصون نگاه میدارد. بی عفتی و بی حجابی بعضی از دختران و زنان جوان غالبا از دوستان ناباب سرچشمه میگیرد. در نتیجه خانوادهها و دختران باید در انتخاب دوست دقت کنند.
۵) تهاجم فرهنگی
تهاجم فرهنگی عبارت است از تلاش مستمر و حیله گرانه استکبار برای سلب کردن فرهنگهای اصیل و الهی از ملتها و جایگزین کردن فرهنگ مبتذل و مبتنی بر فساد و عیاشی و بیبهره ساختن ملتها از هویت مستقل ملی و دینی خودشان و سلب اتکا به اراده خود. یکی از مهمترین عوامل درونی که باعث انحطاط فرهنگ یک جامعه میشود رواج فساد اخلاقی و بی حجابی است. وقتی فساد بر روی جامعه تأثیر گذاشت، غالبا آن جامعه قادر به ادامه حیات نیست.
۶) زیبا جلوه دادن خود نزد دیگران
موضوع زیبایی و جمال طبیعی انسان نیز یکی از مسائلی است که در روایات مذهبی مورد کمال توجه قرار گرفته است. جمال در مورد خداوند بزرگ به معنی زیبایی طبیعی یا تجمل مصنوعی نیست، بلکه مراد ا ز جمال الهی صفات جمالیه و کمالات معنوی است. اما عده_ای از زنان و دختران که معنی و مفهوم اصل زیبایی را درک نکردهاند تمام هم و غم خود را بر این میگذارند که شکل ظاهری خود را آراسته و آرایش نمایند و به صورتی زیباتر در نزد دیگران حضور یابند و از زیبایی خدادادی خود در جهت خلاف دستورات الهی استفاده کنند. امام علی (ع) در حدیثی میفرماید: پوشیدگی برای زن سودمندترین و زیبایی او را پایدارتر میسازد.
۷) بی غیرتی مرد در اشاعهی فحشاء
تأثیر متقابل زن و مرد در روابط خانوادگی و سرنوشت فرزندانشان، از اصول غیرقابل انکار در تربیت اجتماعی اسلام است. مرد باید همچون حصاری زن را در حمایت و مراقبت قرار دهد این حالت باید هم در مراقبت نسبت به عفاف و پاکدامنی زن باشد و هم در توجه به نیازهای عاطفی و جنسی او. توجه مرد به عفاف همسر خویش شرط اولیه حفظ حریم خانواده و حفظ سلامت اخلاقی آن است و در افزایش عشق و محبت وی به شوهر موثر است.
۸) عملکرد دستگاه های ذیربط
وظیفهی مهم مسئولین، نظارت لازم بر موسسات تولیدی است که بسیاری از آنها به مراکز مدسازی و دوخت لباسهای بی حجاب تبدیل شدهاند. آنها به دوخت لباسهای غیرشرعی مبادرت میورزند. اگر کسی بخواهد مانتو و یا شلوار ساده و یا لباس مناسب و در شأنی خریداری کند موفق نخواهد شد. برخی از بی حجابیهای زنان و دختران، ناشی از لباسهای تحمیلی مانتوسراهای سودجویی است که به فرهنگ بد لباسی و شهوترانی دامن میزنند.
۹) بی توجهی خانوادهها
یکی از مهمترین نهادهای موثر در رشد تربیت و رفتار آدمی نهاد خانواده است. اگر پدران و مادران بی توجه باشند نسبت به مسائل و معیارهای دینی و اخلاقی، از شر مفاسد فرزندانشان در امان نمیباشند. از این رو خانواده مهمترین قسمت میباشد که باید در امر حجاب به دختران خود آموزش لازم را بدهد.
۱۰) دوستیهای نامطمئن
در حقیقت یکی از ریشه های بی حجابی، دوستیهای نامطمئن معاشرتهای آلوده و مشکوک، گرایش به فرهنگ غرب، شخصیت زدگی، انتخاب الگوهای نامطلوب، احساس پوچی، از درون تهی شدن، بی اعتمادی به فرهنگ خودی و فقر معنویت و نظایر آنها. دختران چون از نظر روحی، عاطفی و احساسیتر هستند از دریچهی احساسات به دنیا و مسائل آن مینگرند به همین دلیل بیشتر در معرض خطر آسیبهای اخلاقی و اجتماعی قرار دارند.
نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۵:۰۶ ق.ظ