پدر کوير شناسي ايران ادعا كرد

ریختن آب به دریاچه ی ارومیه خیانت است

ریختن آب به دریاچه ی ارومیه خیانت است

گروه جامعه: پروفسور پرویز کردوانی همچنان اصرار دارد تا بگوید دریاچه ارومیه احیا نخواهد شد. وی درجدیدترین اظهارات خود در همایش بحران آب و احیای دریاچه طشک، بختگان گفته است: چاه‌های آب کشاورزی مجاز و غیرمجاز عامل غارت آب‌های زیر زمینی‌ست، در منطقه‌ای که ظرفیت استحصال و بهره‌برداری از ۴۰ چاه آب وجود دارد، یک هزار و ۴۰۰ چاه حفر شده، با این روند هیچ تعبیری به جز غارت منابع آب نمی‌توان داشت.
پدر کویر شناسی ایران افزوده: برخی از این دریاچه‌ها مانند طشک و بختگان ممکن است با آب بیشتر در سال‌های آینده احیا شوند اما جایی مانند دریاچه ارومیه دیگر احیا نخواهد شد چون این دریاچه بیمار است و خشکسالی آن را بیمار کرده است.
این جدیدترین نظریه کردانی درباره دریاچه اورمیه نیست. چه اینکه او قبل تر نیز بر این نظر خود اصرار ورزیده و تلویحاً به موت دریاچه اشاره کرده است. او سال قبل در مصاحبه می گوید:« می گویند همه مشاوره ها و طرح های احیا انجام شده و فقط مجری می خواهیم. این هم یعنی فقط آب بیاورید و بریزید داخل دریاچه که آبدار شود. اما بی خود وقت تلف می کنند. آب هم ندارند بدهند به دریاچه. در نتیجه دریاچه ارومیه تا چهارسال دیگر خشک می شود. همین چند وقت پیش که از اروپا و آمریکا متخصص آوردند برای ارومیه، می دانید چه گفتند؟ متخصص آلمانی گفته اینجا را پارک انرژی کنید، آب نبندید داخلش.«
کردوانی راه چاره را جنگل کاری در دریاچه می داند:»درست است که دریاچه زمانی زیبا بود، ارزشمند بود، اما حالا کار از کار گذشته است. من قبلا هم گفته ام، بنویسید که کردوانی عاشق دریاچه بود، اما متاسفانه قدر این دریاچه را ندانستند و خشک کردند، مردم فکر می کنند من مخالف این دریاچه هستم. اما اگر حرف من را گوش کنند، به پارک حیوانی گیاهی بدل کنند،‌ آنقدر زیبا می شود که زیبایی قبلی هم فراموش می شود؛ یک لایه۱۰ سانتیمتری ماسه و شن، ۹۰ درصد ماسه و۱۰ درصد شن تا باد نبرد. تخم گیاهان را هم قاطی کند با این ماسه و شن. منطقه ۳۰۰ میلیمتر بارندگی دارد، در مدت ?۵ سال تبدیل می شود به پارک گیاهی عالی. بعد از آن آهو و بز و کل رها کند.«
او حتی در اظهارنظری عجیب ریختن آب را خیانت تلقی کرده است:باید حقیقت را گفت تا مردم را هم از این حالت عزاداری و ناخوشی روحی روانی بیرون آورد. ریختن آب به دریاچه ی ارومیه خیانت است.
اما همواره اظهارات کردوانی با واکنش فعالین محیط زیست و کارشناسان مواجه بوده است. همان موقع محمد درویشمدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگویی با انتقاد شدید از اظهارات اخیر پرویز کردوانی مبنی بر تغییر کاربری و تبدیل زیست بوم دریاچه ارومیه به چراگاه زیبا گفته بود: آقای کردوانی اعلام کرده که دریاچه ارومیه مرده است و به نظرش آب ریختن در دریاچه خیانت است. به نظر می رسد که پیشنهاد ایشان برای تغییر کاربری دریاچه ارومیه و تبدیل آن به چراگاه کاملاً غیر علمی و غیر عملی است.رضا کهولی نخبه کشورمان نیز بارها بر سر این موضوعات کردوانی را به مناظره دعوت کرده است او می گوید:من امیدورام که دوستانی امثال آقای کردوانی از خواب زمستانی بیرون بیایند و همچنان امیدورام که ایشان به پیشنهاد من برای مناظره ی رو در رو جواب مثبت بدهند. ایشان مثل بیشتر دوستانی که در این زمینه کار می کنند، یک طرفه صحبت کردن را خیلی دوست دارند.
کهولی در کنایه ای سنگین به کردوانی می گوید:ما دریاچه ی ارومیه را با دریاچه ی ارومیه شناخته ایم نه با کویر ارومیه.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از بولتن نیوز، رفتاراین روزهای برخی شخصیت ها همچون پروفسور کردوانی! در قبال تلاش ها برای احیای دریاچه ارومیه شبیه شخصیت با نمک “گلام” در کارتون گالیور است؛ شخصیتی که مدام بر طبل بد‌بینی، نا امیدی و تردید می‌کوبید و با گفتن من می‌دونستم! من می‌دونم! تلاش داشت حس شک‌، تردید و نا امیدی را به اطرافیان خود القا کند!

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


+ هشت = 13