رویکرد جدید شورای فرهنگ عمومی با محوریت مسائل اجتماعی

رویکرد جدید شورای فرهنگ عمومی با محوریت مسائل اجتماعی

آرازآذربایجان-دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: رویکرد شورای فرهنگ عمومی در فصل جدید کاری یک رویکرد اجتماعی می باشد چراکه مسائل و مشکلات پیش رو در جامعه در ارتباط با مسائل اجتماعی بوده و در این راستا حرکت از مباحث کلی و ذهنی به سمت مباحث علمی، عملیاتی و کاربردی مدنظر قرار دارد.
به گزارش آراز آذربایجان، سید محمدرضا موالی‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه در ارومیه ضمن تبریک روز خبرنگار با بیان اینکه حوزه فرهنگ دارای ظرفیت قابل توجهی است تا مسائل و مشکلات در حوزه های مختلف با سرعت و کیفیت بیشتری حل شود، اظهار داشت: بدون شک نقش رسانه ها و اصحاب رسانه که دغدغه حل مشکلات جامعه را داشته، کاملا روشن است و مجموعه اصحاب رسانه می توانند جهت بالندگی و تقویت فرهنگ عمومی بسیار نقش آفرین باشند.
وی با بیان اینکه برای فرهنگ تعاریف مختلفی مطرح و به تبع آن برای فرهنگ عمومی نیز تعاریف مختلفی ارائه شده، بیان کرد: فرهنگ عمومی عبارت از کنش ها و واکنش های همگرا و همگن آحاد یک جامعه نسبت به یک موضوع، یک رویداد و یک مسئله است و در این راستا به هر میزان تشابه پاسخ ها در باورها و رفتارها نزدیک به یکدیگر باشد نشان می دهد آن جامعه از لحاظ فرهنگی همگن می باشد و پاسخ های پراکنده ومتفاوت به یک موضوع نمی دهد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با یادآوری اینکه هر موضوع فرهنگ عمومی، فرهنگی است اما هر موضوع فرهنگی الزاما فرهنگ عمومی نیست، خاطرنشان ساخت: فرهنگ عمومی در واقع رفتارهای قابل پیش بینی، شناسنامه باورها و رفتارهای یک جامعه تلقی می شود و در واقع فرهنگ عمومی به عنوان مختصات فکری و رفتاری یک جامعه مطرح می باشد.
موالی‌زاده با اعلام اینکه ۱۵ سرفصل اجرایی جهت طرح در شورای فرهنگ عمومی کشور تدوین شده، یادآور شد: گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، سرمایه اجتماعی، اخلاق عمومی، زنان و خانواده، سلامت و نشاط اجتماعی، آسیب های اجتماعی، دین و فرهنگ، خردورزی و استدلال گرایی، ایثار و شهادت، جوانان و ظرفیت های آنان، محیط زیست، برنامه معماری و شهرسازی و فضای مجازی از جمله سرفصل های تدوین شده شورای فرهنگ عمومی کشور به شمار می رود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر اینکه برنامه های شورای فرهنگ عمومی کشور در راستای مقابله با جنگ نرم دشمنان متمرکز بوده، تصریح کرد: نقش فرهنگ بسیار تاثیرگذار و جدی است و حوزه فرهنگ به رشد، توسعه متوازن و پایدار در بخش های مختلف کمک می کند.
وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی با نگاه جامع نگر به دنبال ارائه برنامه های عملیاتی و اجرایی بوده، تصریح کرد: اساسا رویکرد شورای فرهنگ عمومی در فصل جدید کاری یک رویکرد اجتماعی می باشد چراکه مسائل پیش رو در جامعه در ارتباط با مسائل اجتماعی بوده و در این راستا حرکت از مباحث کلی و ذهنی به سمت مباحث علمی، عملیاتی و کاربردی مدنظر قرار دارد.
این مسئول کار فرهنگی به ویژه فرهنگ عمومی را حوزه ای دیربازده و زمان بر عنوان کرد و ابراز داشت: در حوزه فرهنگ نتایج در کوتاه مدت حاصل نمی شود چراکه فرهنگ باید در رفتارها مشاهده شود و نیازمند جدیت و تلاش مضاعف می باشد ولی در نهایت نتیجه موثر و ارزشمند است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۹:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


+ هشت = 9