روی زشت زندگی در پشت چراغ‌های قرمز!!

روی زشت زندگی در پشت چراغ‌های قرمز!!

گروه اجتماعی: چراغ قرمز می‌شود، منتظر می‌مانی که چراغ سبز شود و زودتر به خانه برسی و خستگی یک روز کاری را از تن بیرون کنی، در رویاهایت فرو رفته‌ای که دست‌هایی بر شیشه می‌کوبد، »آقا گل می خوای؟ فال چی؟ فالت بگیرم؟… ناگهان دود تند اسپند تا جان خسته‌ات می‌دود …«.
در هیاهوی گل و فال و اسپند هستی که چراغ سبز می‌شود و باید بروی. اما ذهنت همان جا در پشت چراغ قرمز می‌ماند.
سال‌هاست که چگونگی و چرایی کمک به متکدیان خیابانی دغدغه ذهنی بسیاری از افراد جامعه است.آنچه در پی می‌آید جستجویی برای پاسخ به این پرسش ساده است که از نظر می‌گذرد.تکدی گری تشدید کننده انحرافات و آسیب‌های اجتماعی است
علیرضا یوسفی کارشناس ارشد علوم تربیتی گفت: تکدی گری بهره مندی از دسترنج دیگران از طریق درخواست و اظهار عجز و درماندگی است که در حیطه علم جامعه شناسی نه تنها یک انحراف و معضل اجتماعی به شمار می‌رود بلکه خود بیانگر وجود معضلات خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی مانند فقر، بی سوادی و مهاجرت بوده و هم تشدید کننده انحرافات و آسیب‌های دیگر اجتماعی نظیر اعتیاد و سرقت است.وی اظهار کرد: این پدیده چهره جوامع و محیط‌های مبتلا به خود را به زشتی معرفی کرده و عزت اجتماعی را خدشه دار می‌کند.این کارشناس ارشد علوم تربیتی در پاسخ به این پرسش که عوامل روانی و فردی موثر در ظهور پدیده تکدی گری چیست به خبرنگار ایسنا گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از متکدیان، افراد مبتلا به اختلالات روانی – ذهنی هستند و در بسیاری از موارد نیز این افراد از سوی افراد دیگر به این رفتار ناهنجار اجتماعی گمارده شده و مورد تشویق و یا حتی تهدید برای ادامه آن قرار می‌گیرند.یوسفی با بیان اینکه در برخی موارد متکدی تنها به دلیل عادت و لذتی که از این‌کار می‌برد گدایی می‌کند خاطرنشان کرد: افراد متکدی به علت پایین بودن عزت نفس به راحتی برای تامین نیازهای مادی دست نیاز به سوی افراد دراز کرده و از این راه با کم‌ترین زحمت و بدون احساس خجالت از هزینه کرد آبروی خود، زندگی و امرار معاش می‌کنند.
وی تصریح کرد: تکدی گری نیز مانند سایر آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک بیماری و آسیب جدی در پیکره هر اجتماع، معلول بحران‌ها و شرایط نامطلوب اقتصادی – اجتماعی و در برخی موارد سوء مدیریت‌ها است.
یوسفی خاطرنشان کرد: جامعه ما نیز در طی دهه‌های گذشته و به دلیل شرایط خاص فرهنگی و سیاسی مانند جنگ، تحریم‌ها و هجوم فرهنگی دشمنان از طریق رسانه‌های جدید، متأسفانه در معرض این هجمه‌ها قرار گرفته است.
تکدی گری در سمنان به دلایل افزایش مهاجرت به این استان در حال افزایش است
کارشناس ارشد علوم تربیتی در خصوص وضعیت تکدی گری در استان نیز گفت: در استان سمنان نیز این پدیده بنا به دلایلی از جمله مهاجرت، در حال گسترش است که پیشگیری از توسعه آن برنامه ریزی و اقدام مناسب و به موقع متخصصان و مسوولان را می‌طلبد.
*تکدی گری آثار نامطلوب روانی بر فرد متکدی و سایر شهروندان می‌گذارد
وی با بیان اینکه فرد متکدی با درخواست از دیگران، در واقع آبروی خود را می‌فروشد اذعان کرد: گدایی زمانی که با تظاهرات رفتاری، احساسی و بدنی فرد برای دریافت کمک‌های مالی بیشتر همراه باشد، کاهش احساس »خود ارزشمندی« را به دنبال دارد.
این کارشناس ارشد علوم تربیتی تصریح کرد: این افراد از هویت فردی و اجتماعی خود احساس رضایتمندی ندارند و گسترش این هویت نامطلوب فردی – اجتماعی، علاوه بر آنکه بر رضایت از زندگی آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد، ممکن است نگرشی توام با بغض و کینه را نسبت به اجتماعی که آن‌ها را به این موقعیت وادار کرده و حتی کسانی که به آن‌ها کمک می‌کنند، ایجاد نماید و این خود می‌تواند به دادن مجوز به خود برای اقدامات تلافی جویانه، از جمله سرقت از اموال دیگران، منجر شود.
*شیوه‌های جدید تکدی گری بسترهای جدید و خطرناکی از معضلات خانوادگی و اجتماعی را ایجاد می‌کند
کارشناس ارشد علوم تربیتی در خصوص تفاوت شیوه‌های سنتی و جدید تکدی گری گفت: تفاوت روش‌های جدید با گدایی به شیوه سنتی آن در این است که در اولی فرد کمک کننده این توهم را پیدا می‌کند که در مقابل دادن بخشی از سرمایه خود، چیزی دریافت کرده که به کار دنیا و حتی دین او می‌آید و در دومی فقط احساس رضایت درونی را ایجاد می‌کند. ضمن آنکه شیوه‌های جدید مانند گرفتن فال و ادعای پیشگویی در زندگی مراجعه کننده، خود می‌تواند بسترهای جدید و خطرناکی از معضلات خانوادگی و اجتماعی را دامن بزند.وی تصریح کرد: عنصر مشترک انواع مختلف تکدی گری، فریب دادن دیگران به منظور دست‌یابی به خواسته‌های مادی از سهل‌ترین راه ممکن است البته فریب بالاتر در روش‌های جدید این است که کمک کننده، در نقش کمک خواهنده (متکدی) ظاهر می‌شود که این جابه‌جایی نقش نوعی احساس کاذب مفید بودن را در فال گیرنده یا پیشگویی کننده ایجاد می‌کند.یوسفی با بیان اینکه شیوه‌های جدید تکدی گری نظیر فروختن فال، دعا و… سبب می‌شود برخی از کمک خواننده‌ها کمتر از عقل، دانش، توکل به خداوند و مشورت صاحب‌نظران در حل مشکلات خود استفاده کنند افزود: البته این روش‌های جدید باعث گردش اقتصادی می‌شود با این تفاوت که این گردش فقط در حساب‌های در گردش متکدیان اتفاق می‌افتد!
*کمک به متکدیان خیابانی در راستای اجرای فرامین مذهبی کمک به نیازمندان یا در تقابل با یکدیگر!!
کارشناس ارشد علوم تربیتی در پاسخ به این پرسش که آیا کمک به متکدیان در راستای اجرای فرامین مذهبی است یا در تقابل با آن گفت: در معارف دینی در وهله نخست کمک کردن به دیگران با هدف رفع علت محرومیت‌های آنان مورد تایید بوده است و سپس یاری رساندن در مشکلات موردی و مقطعی مد نظر قرار گرفته است.وی تصریح کرد: طبق احادیث وارده، ارزش قرض دادن، از دادن صدقه بیشتر است، زیرا قرض دادن زمینه کارآفرینی و تلاش اقتصادی را فراهم می‌کند و همچنین علاوه بر توسعه اقتصادی و اجتماعی می‌تواند منجر به گسترش احساس ارزشمند عزت نفس فردی و اجتماعی شود و افرادی که عزت نفس دارند تن به ذلت گناهان و انحرافات دیگر نمی‌دهند.
یوسفی، شناسایی نیازمندان واقعی و اقدام برای رفع حوایج آنان از سوی متولیان را امری ضروری دانست و گفت: بر اساس روایات بهترین صدقات، صدقه‌ای است که به اهل آن (یعنی نیازمند واقعی) برسد.
طرح جمع آوری کودکان خیابانی در بخشی از شهر اجرا می‌شودشهردار ارومیه هم گفت: در حال حاضر فقط در بخشی از شهر طرح جمع آوری کودکان خیابانی اجرا می‌شود.
محمد حضرت پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، افزود: از ۵ بهمن سال جاری پروژه جمع آوری متکدیان و کودکان خیابانی آغاز شده و در بخشی از شهر اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه موضوع رفع آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر از عوامل مهم به شمار می‌آید اظهار کرد: پیش بینی‌های لازم برای اسکان و نگهداری این افراد در اماکن مناسب به عمل آمده است و برای تکمیل این طرح و اجرای آن در تمامی بخش‌های شهر اقدام خواهیم کرد.حضرت پور با بیان این که کودکان خیابانی قربانی فقر فرهنگی و اقتصادی والدین هستند، افزود: بیشتر کودکان خیابانی والدین معتاد و بسیار فقیری دارند که فرزندان خود را به صورت مقطعی به خیابان می‌فرستند.
شهردار ارومیه با اشاره به جمع آوری کودکان خیابانی خاطرنشان کرد: از آن جایی که کار کردن کودکان در حوزه شهر باعث ایجاد منظره زشت و نامناسبی می‌شود، با تکمیل اجرای این طرح می‌توان گام بزرگی در کاهش متکدیان شهر ارومیه برداشت.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۵:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


پنج × 2 =