رویای گندم کاران آذربایجانی که به واقعیت تبدیل نشد

رویای گندم کاران آذربایجانی که به واقعیت تبدیل نشد

طاهره نویدآرین
گروه گزارش: رویای کشاورزان گندم کار برای دریافت بهای این محصول در هنگام تحویل به مراکز خرید تضمینی امسال هم در آذربایجان غربی به واقعیت تبدیل نشد؛ رویایی که همزمان با خوشه های طلایی در ذهن این سربازان عرصه خودکفایی گندم کشت می شود.
برداشت خوشه های طلایی از اوایل فروردین ماه در سطح کشور در استان های جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان آغاز می شود و آخرین مرحله برداشت گندم در کشور در آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در تیرماه انجام می شود.
این موضوع پیامدهایی را برای کشاورزان استان به همراه داشته که پرداخت نشدن به موقع مطالبات آنان یکی از این چالش هاست زیرا اقتصاد این استان مبتنی بر کشاورزی است و ۲۳۰ هزار بهره بردار از طریق آن امرار معاش می کنند. تاکنون ۲۳ درصد از بهای گندم خریداری شده از کشاورزان آذربایجان غربی پرداخت شده و جهاد کشاورزی استان نیز واریز بقیه طلب کشاورزان را پیگیری می کند اما تا زمان پرداخت کامل آن خستگی بر تن زارعان نقش خواهد بست.
با این وجود در نخستین ساعت های طلوع آفتاب بجز صدای خش خش گندم ها که دست های پینه بسته دختران، زنان و مردان آنان را تکان می دهد، در دشت های زرد رنگ خوشه های طلایی تنها صدای نفس نفس کارگران به گوش می رسد. زنان و مردانی که کلاه های حصیری بر سر دارند و شلوارهای گشاد و ساده به پا کرده اند و همزمان با کار در زیر آفتاب سوزان به هزینه های زندگی می اندیشند.
آنان داس به دست در کوهپایه ها و اراضی شیب دار و در یک ردیف ۱۵ تا ۲۰ نفره حرکت می کنند و کارد بر گلوی ساقه های طلایی گندم ها می زنند تا با تنی رنجور برای تداوم زندگی، قوت لایموتی را برای خانواده خود رقم بزنند.
از دخترکان ۱۰ ساله تا پیرمردهای ۷۰ ساله در هوای گرم تیرماه اما زیر سایه خدا با دشواری های برداشت گندم دست و پنجه نرم می کنند؛ بیشتر آنان کارگر نیستند بلکه اهالی روستاهای منطقه هستند که در کنار تعداد انگشت شماری از کارگران سایر شهرستان ها به آشنایان خود در برداشت گندم کمک می کنند.
عبداله محمدی پیرمرد ۷۰ ساله صاحب این زمین زراعی در ارومیه است که در زمین یک هکتاری خود در حاشیه شهر به کشت گندم پرداخته است. وی گفت: کشت گندم را به خاطر کم آب بر بودن انتخاب کرده ام و امسال به علت گرانی سموم و اثربخش نبودن آنها، هزینه بالایی برای مبارزه با آفت ها صرف کرده ام.
وی که گندم را به امید خرید تضمینی دولت کشت کرده است، گفت: امسال مسوولان قول داده بودند تا بهای گندم خریداری شده را به موقع بپردازد؛ توان پرداخت حقوق کارگران را ندارم و از اهالی روستا، خانواده و دوستان کمک گرفته ام. محمد شیخان، گندم کار دیگری است که به کشت و زرع گندم می پردازد و با کشت ۲۰ هکتاری گندم وضع و حال بهتری از این پیرمرد گندمکار ندارد. این زارع که گندم کار نمونه کشوری است درباره وضعیت پرداخت بهای گندم در آذربایجان غربی گفت: ۷۰ هکتار گندم کشت کرده ام و۵۰ تا ۶۰ کارگر در مزارع گندم من کار می کنند و هر کدام از آنان روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان حقوق می گیرند. شیخان افزود: سال گذشته پرداخت ها بسیار دیر انجام شد؛ ما به امید افزایش قیمت تضمینی امسال هم به کشت گندم اقدام کردیم اما قیمت خرید تضمینی افزایش نیافت.
وی بیان کرد: امسال ۵۰۰ میلیون تومان برای کارگران و مزرعه ام هزینه کرده ام اما با این اوضاع خرید و پرداخت ها هیچ امیدی به دست یافتن به لذتی که در پایان تلاش یک ساله انتظار می رود، وجود ندارد. شیخان به مستهلک بودن کمباین های کشاورزی در استان اشاره کرد و ادامه داد: کمباین های مستهلکی که در مرو دشت شیراز مورد استفاده قرار گرفته اند برای برداشت محصول در استان به کار گرفته می شوند.
وی با انتقاد از مکانیزاسیون بخش کشاورزی در برداشت گندم، گفت: این کمباین ها به قدری دارای مشکل است که ما قادر به تولید بذر مصرفی خود نیستیم. معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران نیزگفت: بهای گندم خریداری شده از زارعان از چهار منبع تامین می شود که یکی از این منابع شامل فروش گندم های داخلی است که در طول ۱۲ ماه فروخته می شود.
حسن عباسی معروفان با بیان اینکه گندم در طول سه تا چهار ماه در استان خریداری می شود، بیان کرد: فروش گندم در طول ۱۲ ماه انجام می شود و نیازمند زمان برای پرداخت بهای گندم هاست و این موضوع یک معضل در این بخش به شمار می رود. وی اضافه کرد: دولت نیز در تامین بهای گندم خریداری شده نقش دارد و تاکنون ۵۰ تا ۶۰ درصد به وظیفه خود در این راستا عمل کرده است. وی با بیان اینکه در این زمینه از پنج بانک کشور تسهیلاتی با نرخ ۱۸ درصد اخذ می شود، ادامه داد: خرید و فروش اوراق نیز منبع دیگر تامین بهای گندم خریداری شده است
معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان ۳۱ استان کشور خریداری شده است و روند خرید تضمینی تا اواخر تابستان ادامه می یابد. معروفان افزود: بهای گندم خریداری شده از گندمکاران تا ۲۵ اردیبهشت سال جاری به صورت کامل و از آن تاریخ به بعد تا سقف ۵۰ درصد پرداخت شده است.
وی بیان کرد: برای پرداخت بهای گندم خریداری شده در موعد مقرر تلاش می شود و کشاورزان حق دارند تا به موقع آن را دریافت کنند. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی نیز گفت: نحوه پرداخت بهای گندم خریداری شده از زارعان در استان باید در راستای تشویق کشاورزان به تولید بهتر و با کیفیت تر منجر شود و اجازه بروز مشکل در این خصوص داده نشود.
رضا حسینی د افزود: آذربایجان غربی جزو استان های آخر در برداشت محصول گندم در کشور به شمار می رود و همواره با کمبود اعتبار در پرداخت بهای گندم مواجه است.
وی اضافه کرد: نباید فروشندگان گندم استان دغدغه های مالی داشته باشند و کوچکترین راه های سوء استفاده ها نیز باید مسدود شود تا این دغدغه به حداقل برسد. رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز به گفت: ۱۴۱ هزار تن گندم به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال طی سال زراعی جاری از کشاورزان در شهرستان های مختلف استان خریداری شده است. اسمعیل کریم زاده افزود: تاکنون ۲۳ درصد از بهای گندم خریداری شده از زارعان پرداخت شده و جهاد کشاورزی استان پیگیر پرداخت بقیه طلب کشاورزان است.
وی ادامه داد: میزان خرید در مدت زمان مشابه سال گذشته ۹۰ هزار تن بوده که با رشد ۵۱ هزار تنی در سال جاری مواجه شده است. وی بیان کرد: ۲۷۳ هزار هکتار از اراضی گندم استان به کشت گندم دیم و ۹۵ هزار هکتار گندم آبی اختصاص دارد.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود تا ۶۳۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف از زارعان به صورت تضمینی خریداری شود. کریم زاده افزود: تعداد مراکز خرید گندم استاندارد بهداشتی مجهز به باسکول نزدیک به ۶۰ مرکز بوده که ۳۰ مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی و ۲۷ مرکز خرید متعلق به شرکت غله و خدمات بازرگانی است.
وی گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم با چهار درصد افت مفید و ۲ درصد افت غیرمفید حداکثر تا ۲ درصد سن زدگی و رطوبت ۱۲ درصد، ۱۳ هزار ریال تعیین شده است. رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: این استان با وجود کشت سنتی در بخش تولید گندم جزو ۱۰ استان برتر است و می توان با بکارگیری فناوری های نوین در مراحل کاشت، داشت و برداشت گندم به نتایج مطلوب تری در بهره وری دست یافت.
وی گفت: بزرگترین گندم زارهای آذربایجان غربی در شهرستان های ارومیه، بوکان، میاندوآب، نقده، پیرانشهر، مهاباد و شاهین دژ قرار دارد.
خرید محصول گندم در آذربایجان غربی برعهده جهاد کشاورزی و شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه هشت کشوری است اما شرکت غله و خدمات بازرگانی و دولت وظیفه دیگری نیز دارد که باید بتواند با بهترین روش ها و برنامه ریزی ها رضایتمندی گندم کاران را با یک خرید منطقی جلب کند تا فروشندگان دغدغه ای نداشته باشند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، بر اساس اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی پرداخت ۵۰ درصد بهای گندم خریداری شده در باره آذربایجان غربی صدق نمی کند و فقط ۲۳ درصد از بهای گندم خریداری شده از کشاورزان استان پرداخت شده است.
.Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۹:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


× 3 = بیست یک