رونمایی از رمان تاریخی«راهی به سوی روشنایی» در ارومیه

رونمایی از رمان تاریخی«راهی به سوی روشنایی» در ارومیه

گروه خبر: طی مراسمی در حوزه هنری آذربایجان غربی با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب و هنر ارومیه، از رمان تاریخی »راهی به سوی روشنایی« (دو کتاب جداگانه ترکی و فارسی از یک متن) رونمایی شد.
به گزارش آرازآذربایجان ، این کتاب اثر بانوی نویسنده و شاعر آذربایجانی »سونا ولی یوا« است و دو متن جداگانه ترکی و فارسی با برگردان اکبر حمیدی علیار و مهدی عبداللهی به ترتیب در سال ۹۶ و ۹۷ از سوی انتشارات آوای منجی منتشر شده است. کتاب روایتی داستانی و مفصل از زندگی شخصیت دانشور تاریخی و روزنامه نگار مصلح و روشنفکر مسلمان قرن ۱۹ و ۲۰ م. »حسن بیگ زردابی« (۱۹۰۷ – ۱۸۴۸) است. زردابی نخستین روزنامه نگار آذربایجانی و فعال فرهنگی و اجتماعی بود که نشریه »اکینجی« (کشاورز) را منتشر کرد.در این مراسم، علی رزم آرای نویسنده و مسئول انجمن داستانی »روایت« ارومیه در خصوص شیوه نگارش داستانی کتاب راهی به سوی نور مطالبی را بیان کرد. مصطفی قلیزاده علیار نویسنده و پژوهشگر مسایل فرهنگی و مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی در موضوع تاثیرگذاری شخصیت حسن بیگ زردابی در عرصه ادبیات آذربایجان و آثار شعرا و ادبای این دیار سخن گفت و شعر میرزا علی اکبر صابر در رثای حسن بیگ زردابی را قرائت کرد. هنرمند توانا عاشق قربان پورولی علیار نیز نقطه نظرات خود را در باره کتاب و توانمندی و فعالیت ادبی مترجم را بیان و از خدمات اکبر حمیدی وی تقدیر کرد. مراسم رونمایی از این کتاب با حضور و سخنرانی مترجم کتاب اکبر حمیدی علیار، بعد از ظهر یکشنبه ۱۹ اسفند سال جاری از سوی واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد و بخش پایانی مراسم، جشن امضای کتاب توسط حمیدی علیار بود.
گفتنی است اکبر حمیدی علیار متولد ۱۳۵۲، شاعر و مترجم، فارغ التحصیل رشته برق از دانشگاه تبریز است و تاکنون علاوه بر اشعار و آثار خود به زبان ترکی، تعدادی از آثار فاخر ادبی جمهوری آذربایجان را به زبان فارسی ترجمه کرده، از جمله آثار ماندگار حسین جاوید متفکر بزرگ و مسلمان این کشور.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۴:۰۱ ب.ظ

دیدگاه


1 + = ده