روند کند راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس همچنان ادامه دارد

روند کند راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس همچنان ادامه دارد

گروه گزارش:با وجود گذشت ۱۶ سال از موافقت هیات وزیران با طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سلماس، اما این منطقه همچنان راکد بوده و اقدام خاصی در آن انجام نشده است. زمانی که ۱۶ سال قبل طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سلماس مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت و ۱۰ سال پیش نیز توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد، این مصوبه نویدبخش توسعه اقتصادی و رفع مشکل بیکاری برای جوانان منطقه بود.
اما شاید کسی تصور نمی‌کرد که طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سلماس به مدت ۱۶ سال به علت‌های مختلف مانند نبود سرمایه‌گذار و فراهم نبودن زیرساخت‌ها، راکد مانده و اقدامی در آن انجام نشود.
مناطق ویژه اقتصادی براساس قانون دارای مجری بوده و مجری نیز موظف به تامین منابع مورد نیاز آن است و در این راستا شرکت شهرک‌های صنعتی استان در ابتدا به عنوان مجری منطقه ویژه سلماس انتخاب شد اما هم اکنون شهرداری سلماس متولی آن است.
رئیس شورای شهر سلماس با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی و جامع منطقه ویژه اقتصادی سلماس در سال گذشته به پایان رسیده است اظهار کرد: در سال گذشته تنها نقصی که به منطقه گرفته شده بود، موضوع ارزیابی محیط‌زیستی بوده که رفع شد.
عبدالله مطلبی افزود: هم اکنون ساختمان گمرکی برای این منطقه مورد نیاز است تا محصولات ورودی و خروجی کنترل شود .
وی تصریح کرد: فرماندار سلماس قول کمک پنج میلیارد تومانی از اعتبارات سال ۹۹ به همین منظور را داده است و در این راستا گاز، برق، آب و چاه آن نیز تامین شده و برای سایر هزینه‌های آن، باید یک میلیارد تومان نیز شهرداری سلماس کمک کند.
رئیس شورای شهر سلماس گفت: مزایای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی این است که سرمایه‌گذار از معافیت مالیاتی برخوردار شده و همین سبب انگیزه و ترغیب وی می‌شود.
وی با ابراز امیدواری از اینکه امسال عملیات اجرایی در منطقه ویژه اقتصادی سلماس آغاز شود اظهار کرد: در صورت راه‌اندازی آن امید است که برای پنج هزار نفر ایجاد اشتغال شود.
مطلبی تصریح کرد: هم اکنون دو نفر تبعه ترک ایرانی‌الاصل و یک سلماسی برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلماس اعلام آمادگی کرده‌اند.
در حالی که رئیس شورای شهر سلماس خبر از وجود دو نفر سرمایه‌گذار در این منطقه را می‌دهد اما نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان‌غربی معتقد است که هم اکنون هیچ سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلماس جذب نشده است.داود غفارپور گفت: در سال ۹۴ یک سرمایه‌گزار ایرانی با یک هیات چینی اقدام به کسب مجوز از تهران برای سرمایه‌گذاری به منظور ایجاد شهرک صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی سلماس با مبلع سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون دلار کردند.
وی افزود: تا اینکه اداره کل اقتصاد و دارایی استان به این موضوع ورود کرد اما هیچ سرچشمه‌ای از موضوع سرمایه‌گذاری نیافت و به همین دلیل دو مورد با شهرداری و فرمانداری سلماس مکاتبه کرد چون باید تحقق این حجم از سرمایه‌گذاری پیگیری می‌شد.
مدیرکل اقتصاد و دارایی آذربایجان‌غربی گفت: سپس با بررسی‌های انجام شده از سفارت چین در ایران، سفارت ایران در چین و یا وزارت امور خارجه معلوم شد که این هیات سرمایه‌گذاری وجود خارجی ندارد و بنابراین با سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی فنی ایران نامه‌نگاری شد که این مجوز را لغو کنند چون برای عموم مردم این شهرستان انتظاراتی ایجاد می‌شد بنابراین اقدام به لغو این حجم از سرمایه‌گذاری خارجی شد.
غفارپور افزود: در سال گذشته در بازدید از محدوده منطقه ویژه اقتصادی سلماس مشاهده شده که در آن هیچ اتفاقی رخ نداده و در این راستا اداره کل اقتصاد و دارایی به عنوان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان، متولی جذب و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی است یعنی اگر هرگونه خدمت یا مجوز توسط متقاضی سرمایه‌گذاری نیاز باشد از طریق سامانه پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان می توان آن را هدایت کرد به این شرط که این طرح، هم توجیه فنی اقتصادی و هم اهلیت مالی داشته باشد.وی بیان کرد: بنابراین اگر در آن زمان به موضوع سرمایه‌گذار ورود می‌شد که آیا سرمایه‌گذار اهلیت مالی و توجیه فنی اقتصادی دارد، نباید به وی مجوز می‌دادند.
نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان‌غربی با اشاره اینکه تاکنون در منطقه ویژه اقتصادی سلماس هیچ سرمایه‌گذاری انجام نشده است افزود: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان نیز نمی‌تواند به طور مستقیم به این مسئله ورود کند چون این مرکز متولی ارائه هر گونه خدمات برای متقاضی سرمایه‌گذاری یا فعال کسب و کار استان است.
فرماندار سلماس نیز در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون عملیات حصارکشی و دیوار کشی در منطقه ویژه اقتصادی سلماس به طول سه هزار و ۵۰۰ متر از اعتبارات دولتی اجرا و تکمیل شده است افزود: همچنین تهیه و تدوین مطالعات انجام، ارزیابی و گزارشات زیست محیطی تکمیل و برای تصویب نهایی به سازمان ارزیابی محیط زیست کشور ارسال شده است.
مرتضی اصغری گفت: از سوی دیگر برای تامین آب شرب منطقه ویژه اقتصادی، ضمن اخذ مجوزهای لازم شرکت آب منطقه‌ای، حفر چاه عمیق به عمق ۵۵ متر اجرا و تکمیل شده است.
وی با اشاره به اینکه برای تأمین گاز عقد قرار شده است افزود: همچنین نقشه‌های اجرایی آن نیز تدوین گشته و پست تقلیل فشار خریداری شده است که امسال تکمیل خواهد شد.
فرماندار سلماس گفت:‌ برای تأمین آب صنعتی از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب سلماس که دارای BOD و COD تأیید شده است استفاده می‌شود.
وی از خرید امتیاز برق به میزان دو مگاوات با توسعه آتی ۷ مگاوات خبر داد و تصریح کرد: از سوی دیگر ۲۰۳ اصله تیر برق در محوطه منطقه ویژه اقتصادی به پایان رسیده و تامین روشنایی منطقه ویژه درحال تکمیل است.اصغری بیان کرد: هم اکنون تسطیح و خیابان کشی منطقه ویژه اقتصادی سلماس برابر طرح جامع مصوب اجرا شده و برای تکمیل سایر زیر ساختهای مورد نیاز مبلغ ۱۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی گفت: با توجه به تعریف ساختار مناطق ویژه اقتصادی مبنی بر اجرای منطقه ویژه اقتصادی توسط یک سرمایه گذار توانمند، لازم است پیش از اعلام فراخوان سرمایه‌گذار، برخی زیر ساخت‌های مورد نیاز اعم از استقرار گمرک و ساختمان گمرک و ساختمان منطقه ویژه اقتصادی تامین شده که پیگیری لازم برای احداث ساختمان‌های مذکور صورت گرفته است.
اصغری افزود: برابر اعلام سازمان ایدرو، آن سازمان نیز در صورت فراخوان جذب سرمایه‌گذار از طریق نهادهای ذیربط استانی آمادگی دارد در یک طرح پیشنهادی در حوزه‌های هدف این سازمان مانند صنایع حمل و نقل صنایع نوین، صنایع نفت و گاز و انرژی از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی صاحب صلاحیت که از توجیه فنی و اقتصادی برخوردار باشد در منطقه ویژه اقتصادی سرمایه گذاری مشترک انجام دهد.
فرماندار سلماس اظهار کرد: در این راستا و به منظور رونق منطقه اقتصادی و شناساندن این منطقه برای صاحبان سرمایه و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی با همکاری استانداری آذربایجان‌غربی و مرکز سرمایه‌گذاری اداره کل امور اقتصادی نسبت به برگزاری سمینارهای استانی و کشوری برای جذب سرمایه‌گذاری شده و دو سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز در این خصوص اعلام آمادگی کردند.
وی با اشاره به زمان مرحله اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سلماس تصریح کرد:مرحله اجرایی منوط به احداث ساختمان گمرک و ساختمان منطقه ویژه اقتصادی بوده که با توجه به پیگیری اعتبار از محل اعتبارات شهرستان به میزان ۲/۲ میلیارد ریال برای احداث ساختمان‌های مذکور در صورت تخصیص اعتبارات اشاره شده و ابنیه ساختمان منطقه ویژه و ساختمان گمرک امسال عملیاتی می‌شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم ، اصغری بیان کرد:میزان اشتغال این منطقه نیز براساس سرمایه‌گذاری که درمحل پروژه صورت خواهد گرفت متغیر خواهد بود اما اشتغال مستقیم منطقه ویژه اقتصادی بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ نفر پیش‌بینی می‌شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


5 − = یک