روند صعودی پرداخت زکات در آذربایجان‌غربی

روند صعودی پرداخت زکات در آذربایجان‌غربی

آراز آذربایجان- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌غربی با اشاره به جمع‌آوری ۳۵۷ میلیارد ریال زکات طی سال جاری در استان، گفت: روند صعودی پرداخت زکات طی سه سال گذشته در استان ادامه داشته‌است به طوری‌که این رقم در سال ۱۳۹۵ کمتر از ۲۰۰ میلیارد ریال بود.
عزیز سهندی افزود: در حالی طی هشت ماه نخست امسال شاهد جمع‌آوری ۳۵۰ میلیارد ریالی زکات در آذربایجان‌غربی هستیم که کل زکات جمع‌آوری شده طی سال گذشته در استان به ۳۴۹ میلیارد ریال بود.
وی با اشاره به اینکه روند روبه رشد جمع‌آوری زکات در آذربایجان‌غربی طی سال‌های اخیر بسیار مشهود بوده‌است، اضافه کرد: امسال نیز در سایه فرهنگ‌سازی و فعالیت شوراهای زکات در استان، شاهد رشد ۱۵ درصدی جمع‌آوری زکات نسبت به زمان مشابه سال گذشته هستیم.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۷ هزار و ۹۰۰ مودی زکات در آذربایجان‌غربی وجود دارد که در صدد هستیم این تعداد را با افزایش ۷.۵ درصدی به ۳۰ هزار نفر برسانیم.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌غربی ادامه داد: مودیان شهرستان‌های جنوبی استان نظیر سال‌های گذشته پیشرو پرداخت زکات هستند و بوکان، مهاباد، سردشت، پیرانشهر و نقده در رتبه‌های اول تا پنجم پرداخت زکات در استان قرار دارد.
سهندی گفت: در راستای فرهنگ‌سازی برای جمع‌آوری زکات بیشتر در استان، برنامه‌های ویژه‌ای از جمله برگزاری جشنواره علمی، فرهنگی و هنری با عنوان «زکات مایه برکت»، نام‌گذاری یکی از میادین و همچنین طراحی، ساخت و نصب یک نماد با عنوان زکات در ارومیه و تجهیز سامانه خرید گندم به گزینه اختیاری محاسبه و پرداخت زکات در دستور کار قرار دارد.
به گزارش ایرنا زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاک آمده‌است؛ کلمه «زکات» به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد؛ به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت وجود دارد و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت‌کننده می‌شود.
در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشان آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.
همراهی این‌ دو به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و رویت‌های اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد و ذکر زکات در کنار نماز نشانه جامعیت اسلام و همه جانبه‌نگری دین مقدس اسلام است.
گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می گیرد و آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های موفق در حوزه جمع‌آوری زکات در کشور به شمار می‌رود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۶ ب.ظ

دیدگاه


هشت × = 32