استاندار:

روند توسعه آذربایجان غربی نباید متوقف شود

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه روند توسعه استان نباید متوقف شود، گفت: با تدوین یک برنامه اصولی پیش‌بینی شده، روند توسعه با قدرت دنبال شود.
به گزارش آراز آذربایجان، محمدصادق معتمدیان در دیدار با اقشار مختلف مردم و نخبگان شهرستان اشنویه اظهار کرد: آذربایجان غربی، ظرفیت های زیادی دارد که این ظرفیت ها متاسفانه مغفول مانده و به نداشته ها بیشتر توجه شده است.
وی افزود: گردشگری ظرفیتی کم نظیر در آذربایجان‌غربی است که با حمایت و سرمایه گذاری لازم می‌تواند به یکی از عوامل توسعه و افزایش درآمدهای ماندگار و مستمر این استان و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان تبدیل شود، ولی مغفول مانده است.
استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: این استان با داشتن بیش از هزار و ۷۰۰ اثر ملی و چهار اثر جهانی و جاذبه های طبیعی متنوع در شهرهای مختلف از پتانسیل های بسیار مناسبی برخوردار است که این ظرفیت ها که یک نوع ثروت محسوب می شود.
وی با اشاره به مزیت همجواری با چند کشور خارجی در این استان افزود: می توان با برنامه ریزی لازم کم هزینه ترین سفرها را برای گردشگران کشورهای همسایه فراهم ساخت که در این راستا امروز پرواز ارومیه – اربیل برقرار شد تا گردشگران و تجار قادر باشند به سهولت تردد کنند.
معتمدیان با بیان اینکه توجه به نقاط کمتر برخوردار در اولویت سیاست های دولت قرار دارد که در استان نیز دنبال می شود، افزود: فاصله نقاط برخوردار و کم برخودار، فاصله معناداری است که باید در راستای برقراری توازن در استان، کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به تصویب ۳۰ هزار میلیارد تومان در سفر رییس جمهور به آذربایجان غربی اظهار کرد: این استان در بین سایر استان های کشور بیشترین مصوبه را داشته است که در طی ۲ سال آینده به تدریج در استان در زمینه های مختلف عمرانی و به ویژه برای راه اندازی واحدهای نیمه فعال و راکد تزریق و اجرایی خواهد شد. جذب حداکثری اعتبارات ملی باید جدی گرفته شود
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه زمینه جذب حداکثری اعتبارات ملی باید مورد توجه جدی قرار گیرد گفت: ۸۰ درصد اعتبارات اختصاص یافته به استان ها را اعتبارات ملی تشکیل می دهد که یکی از مطالبه های مهم ما از مدیران استانی جذب این اعتبارات است.
وی جهت گیری دولت را در مباحث اقتصادی با محوریت معیشت مردم عنوان کرد و افزود: هدف دولت سیزدهم دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصد است که این امر نشاندهنده اهمیت این حوزه در کشور است.
داشتن مرزهای طولانی برای آذربایجان_غربی یک مزیت است
معتمدیان در ادامه افزود: استان ما از استان هایی است که از ظرفیت های بسیار خوبی با داشتن مرزهای طولانی برخوردار است که تلاش شده برای استفاده از این مزیت بزرگ دیپلماسی منطقه ای را در استان دنبال کنیم که در نخستین گام با اقلیم کردستان عراق توافق نامه ۱۴ بندی به امضا رسیده است.
وی اضافه کرد: آیین نامه پیشنهادی برای فعال ساختن ظرفیت های تجاری در مناطق مرزی در وزارت کشور در دست تدوین است که بر همین اساس تلاش می شود در اشنویه مرزی با اقلیم کردستان عراق بازگشایی و این شهرستان از حالت بن بست خارج شود که مذاکرات در این زمینه با اقلیم در حال انجام است.
خام فروشی یکی از معضلات بزرگ بخش کشاورزی آذربایجان غربی
استاندار آذربایجان غربی یکی از معضلات بزرگ استان در بخش کشاورزی را خام فروشی محصولات باغی عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل نبود زنجیره تولید در این حوزه ماحصل زحمات باغداران به جیب دلالان و واسطه ها می رود.
وی با بیان اینکه فروش محصول به دغدغه مهم باغداران استان تبدیل شده است، افزود: باید اهمیت فرآوری، توجه به سرمایه گذاری در بخش سورتینگ، کاهش هزینه های حمل و نقل با پیدا کردن بازارهای نزدیک به استان و ایجاد آزمایشگاه های مرجع برای تایید محصولات صادراتی در آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب مورد توجه جدی قرار بگیرد.
معتمدیان با تاکید بر برندسازی سیب آذربایجان غربی در سطح ملی و بین المللی گفت: در حالی که ۳۳ درصد تولید سیب کشور متعلق به این استان است ولی هیچ جا صحبتی از آن نمی شود.
محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی در سیزدهمین سفر شهرستانی خود صبح امروز وارد شهرستان مرزی اشنویه شد.
پیش از این دیدار، معتمدیان با عشایر و روستاییان »گندملاعیسی«، »آغبلاغ« و »بیژن آباد« و مردم شهر »نالوس« نیز دیدار و از کارخانه در دست احداث گلوکز این شهرستان نیز بازدید کرد. دیدار با خانواده معظم شهدا، اقشار محتلف مردم در شهر و روستاهای و احصا و رسیدگی به مشکلات، بازدید از چند طرح نیمه‌تمام عمرانی، دیدار با نخبگان و معتمدین، ملاقات چهره به چهره با مردم از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده در سفر استاندار آذربایجان غربی به اشنویه است.برپایی میز خدمت دستگاه‌های اجرایی استان در مسجد جامع این شهر به منظور پاسخگویی به مشکلات و مطالبات مردم و برگزاری نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان از دیگر برنامه‌های سفر یکروزه استاندار آذربایجان‌غربی به اشنویه است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


نُه − = 2