رييس مجلس شوراي اسلامي در اروميه:

روند امنیتی مثبت درآذربایجان غربی دیده می‌شود

روند امنیتی مثبت درآذربایجان غربی دیده می‌شود

گروه گزارش: رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که همزیستی مسالمت آمیز میان اقوام ، ادیان و مذاهب جزء متن تفکر اسلامی است ، گفت : یکی از دلایل ایجاد شرایط اخیر در منطقه ، ورود عوامل خارجی است که قصد دارد همزیستی مسالمت آمیز را برهم بزند.
علی لاریجانی در بدو ورود به فرودگاه ارومیه در جمع خبرنگاران با برشماری دلایل سفرش به استان آذربایجان غربی گفت: توفیقی است که از نزدیک در مورد شرایط توسعه استان و مسایل فرهنگی و امنیتی استان با استاندار جلسه داشته باشیم . همچنین شرکت در کنفرانس وحدت از جمله دلایل دیگر سفرم به این استان است. علاوه بر این، این سفر فرصتی است که در مزار شهدا حاضر شده و به آنها ادای احترام کنیم.
وی ادامه داد: قصد داریم در مجموع تصویری روشن از شرایط استان آذربایجان غربی پیدا کنیم به خصوص این که در فصل بودجه قرار داریم به همین دلیل نیاز به بررسی بیشتر وضعیت استان وجود دارد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دستیابی به راه حل هایی برای بررسی وضعیت توسعه استان و همچنین وضعیت دریاچه ارومیه که یکی از دغدغه های مجلس است ، از دلایل سفر به آذربایجان غربی است.
وی خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه یکی از دغدغه های مجلس است و در این زمینه جلساتی را نیز برای بررسی این موضوع در مجلس برگزار کرده ایم و اکنون از نزدیک وضعیت این دریاچه را بررسی می کنیم تا ببینیم چه کارهایی را می توان برای نجات این دریاچه انجام داد. رییس قوه مقننه یکی از مسایل مهم کشور که ذهن مجلس را درگیر کرده است را دریاچه ارومیه دانست و گفت: این دریاچه هم اثرات زیست محیطی و هم اثرات توسعه ای در استان دارد.
وی با بیان این که همزیستی مسالمت آمیز میان اقوام ، ادیان و مذاهب جزء متن تفکر اسلامی است ، ادامه داد: به همین دلیل در قرون مختلف هم اقوام و هم مذاهب متفاوت با هم همزیستی مسالمت آمیز داشتند زیرا این تربیت اسلامی است.
لاریجانی افزود: شرایطی که در دهه های اخیر در منطقه می بینیم یکی از دلایلش ورود عوامل خارجی به این منطقه است که قصد داشت همزیستی مسالمت آمیز را برهم بزند البته در بعضی از موارد هم توفیقاتی هم داشت ولی در کل رویکرد جمهوری اسلامی وحدت به عنوان یک پایه حرکت است به همین دلیل اهمیت حضور در کنفرانس وحدت در این استان بیشتر نمایان می شود.
رییس مجلس ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند موضوع وحدت یکی از گفتمان های اسلامی نظام ما است هرچند ممکن است در منطقه نگاه های دیگری وجود داشته باشد اما این مشرب ما را تغییر نمی دهد.
لاریجانی همچنین با حضور در گلزار شهدا به مقام شامخ شهیدان استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه ادای احترام کرد.
رییس مجلس در بدو ورود به شهرستان ارومیه مورد استقبال استاندار و مقامات استان آذربایجان غربی قرار گرفت.
*روند امنیتی مثبتی در آذربایجان غربی دیده می‌شود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: روند امنیتی مثبتی در استان آذربایجان غربی دیده می‌شود که نتیجه تلاش مسئولان استان و همبستگی و همزیستی مسالمت‌آمیز میان اقوام، فرق و مذاهب استان است.
علی لاریجانی پس از شرکت در جلسه شورای تامین این استان اظهار داشت: جلسه شورای تامین آذربایجان غربی جلسه خوبی بود، هم استاندار و هم فرماندهان نظامی و انتظامی در این جلسه حضور داشتند.
وی تصریح کرد: نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی نیز دیدگاه‌های خود را بیان کردند و درباره مشکلات و منابع مالی که می‌تواند ضریب امنیتی را در استان آذربایجان غربی افزایش دهد توضیحاتی ارائه کردند.
وی با بیان اینکه روند امنیتی مثبتی در استان آذربایجان غربی دیده می‌شود، ادامه داد: این روند نتیجه تلاش مسئولان استان و همزیستی و همبستگی مسالمت‌آمیز اقوام، فرق و مذاهب استان آذربایجان غربی است که کمک کرده تا ارزیابی از این روندها خوب باشد، البته باید همیشه مراقبت‌های لازم صورت گیرد چون این استان، استانی مرزی است و باید مورد توجه بیشتر واقع شود.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: نکاتی هم که آقایان درباره بودجه برای حل برخی مسائل در نظر داشتند در این جلسه مطرح شد که امیدواریم در بودجه سال آینده مدنظر قرار گیرد.
وی تصریح کرد: وضعیت مرزها خوب ارزیابی می‌شود و به نظر می‌رسد راه‌های عقلایی و درستی برای امنیت مرزها پیگیری شده و قسمت‌هایی هم که مشکل داشتند انشاء‌الله در بودجه سال آینده مورد توجه قرار می‌گیرد.
*حامیان تروریسم،گرفتار تروریست های خود ساخته شده اند
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتفاقات اخیر توسط جریان های تروریستی در فرانسه گفت: این اتفاقات نشان داد که کشورهایی که پشت صحنه تروریست خاورمیانه بودند اکنون گرفتار همان تروریست ها شده اند.
علی لاریجانی در همایش وحدت و امنیت که با حضور علمای شیعه و سنی استان آذربایجان غربی و به مناسبت هفته وحدت در مصلای ارومیه برگزار شد با اشاره به سخنرانی نمایندگان اهل تسنن در این مراسم افزود: این سخنان گویای وحدت و حفظ انضباط در کشور است و این جلسه نیز نشان دهنده دغدغه های مشترک میان شیعه و سنی است زیرا همه نگران اسلام هستند. وی با بیان این که در این تردیدی نیست که موضوع وحدت از نظر عقلی امری لازم است چون همه تابع یک آیین هستیم، ادامه داد: باید اصل بر وحدت باشد چون بنیاد اسلام بر وحدت و همزیستی بنا شده است.
رییس قوه مقننه با تاکید بر این که دلیلی برای تفرقه در داخل نداریم ادامه داد: یک پیامبر، یک کتاب آسمانی و یک قبله داریم و بسیاری از احکام دینی مان یکسان است که چیز کمی نیست و همین موضوع باعث وحدت بیشتر می شود. همه این ها نشان می دهد که همه فرقه های اسلامی در وجوه مختلف همگرایی زیادی دارند.
وی با اشاره به وجود آمدن گروه های تندرو در خاورمیانه افزود: ما همه یک آیین و کیش داریم اما کسانی امروز ناهنجاری هایی را در بلاد اسلامی انجام می دهند که یا ماموریتی برای برهم زدن وحدت دارند یا بسیار بدفکر هستند که می خواهند به نام تکفیر، بین شیعه و سنی تفرقه بیندازند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرایط منطقه و عالم اسلام به هر عقل سلیمی می گوید که هر کسی که این اختلافات را به وجود آورده می خواهد دامنه اش را آن قدر وسیع کند که آن کشور را از اصل ساقط کند.
لاریجانی با تاکید بر این که مشکل امنیتی باعث فرار سرمایه می شود، ادامه داد: چند روز گذشته در فرانسه اتفاقاتی افتاد که باعث به هم ریختگی فراوانی در این کشور شد.
البته در عالم اسلام نیز چندین سال است که توسط همین کشورها اختلافات زیادی به وجود آمده و حالا همین کشورهایی که از پشت صحنه، تروریست ها را در عالم اسلام می دیدند و حمایت می کردند، حالا درک می کنند که چه اتفاقاتی با تروریست در کشورهای اسلامی رخ داده است.
وی ادامه داد: آن ها با حضور در عراق و افغانستان مشکلات عدیده امنیتی به وجود آورده اند حالا ببینید که چه رخ داده است؛ فرانسه، همه چیز به هم ریخته و هیچ کسی در امنیت نیست و اگر امنیت وجود نداشته باشد زندگی مختل می شود حالا این موضوع به جان خودشان افتاده است.
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل تروریست به خصوص درباره این جریان عجیب و غریبی که همه را کافر می داند و خود را مومن، نشان می دهد که خودپرستی در درونشان موج می زند که ناامنی ایجاد می کنند اما از طرفی هم گویای این است که افکار آن ها تصنعی و دست ساز است که البته ریشه دار نیست و افکاری که ریشه دار نباشد نمی تواند رشد کند.
لاریجانی با تاکید بر تقویت وحدت بین مسلمانان گفت: باید با گروه های تروریستی و تندرو که در جامعه به دنبال تخریب اسلام هستند، مقابله کرد.
*آذربایجان غربی نماد همزیستی مسالمت آمیز اقوام و پیروان ادیان است
استاندار آذربایجان غربی گفت: این استان نماد همزیستی مسالمت آمیز اقوام و پیروان ادیان و مذاهب است.
قربانعلی سعادت دراین همایش افزود: در این استان، پیروان ادیان و مذاهب مختلف در کنار هم با وحدت و همدلی زندگی می کنند.
وی اضافه کرد: در هفته وحدت امسال، برنامه های بسیار زیادی در شهرستانهای مختلف تا سطح روستاها برگزار شد که نشان دهنده اهتمام مردم استان به ارتقای شاخصه های وحدت و انسجام در مناطق مختلف است.
وی اظهار کرد: باید از تلاش های علما، بزرگان، هنرمندان و شخصیت های استانی که در امر مهم حفظ وحدت در آذربایجان غربی تلاش می کنند، قدردانی کرد.
استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری با اشاره به سیاستهای ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب به ویژه در حوزه سلامت، اقتصاد مقاومتی و جمعیت ادامه داد: تحقق منویات مقام معظم رهبری در این خصوص نیازمند ابزار و امکاناتی است که امیدواریم با تلاش دولت و مجلس و اهتمام ویژه رییس مجلس شورای اسلامی این امکانات فراهم شود.
سعادت گفت: مسئولان آذربایجان غربی برای اجرای این سیاستها اهتمام لازم را دارند و سعی داریم مسیر پیشرفت را در سایه منویات مقام معظم رهبری در استان طی کنیم.
در این جلسه سه تن از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز به نمایندگی از وکلای مردم استان در خانه ملت سخنرانی کردند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


هفت + = 14