رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان:

رونداجرای طرح آبیاری تحت فشاردر آذربایجان غربی کند است

رونداجرای طرح آبیاری تحت فشاردر آذربایجان غربی  کند است

گروه اقتصادی:خشکسالی، کمبود منابع آبی،مصرف بی رویه و راندمان پایین بخش کشاورزی،سالهاست اجرای طرح آبیاری مدرن در آذربایجان غربی را ضروری کرده اما هنوز این طرح نتواسته برآبیاری سنتی غلبه کند. با وجود این شرایط حساس هنوزم که هنوز است استفاده از شیوه های آبیاری سنتی در بخش کشاورزی و بازدهی پایین آبیاری سنتی چالش اصلی کشاورزی استان محسوب می شود چالشی که با تزریق اندک اعتبار و اجرای کند طرح آبیاری مدرن نباید به این زودی ها امیدوار به حل این چالش شد.
هر چند با تبدیل آبیاری سنتی به تحت فشار می توان علاوه بر کاهش حجم آب مصرفی و بهبود چشمگیر کیفیت و کمیت محصولات، هزینه های تولید را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داد و راندمان آبیاری از ۳۵ درصد تا ۷۰ درصد بالا برد اما خیلی از کشاورزان استان به این اهمیت واقف نیستند و اقدامی برای اجرای آن نکرده اند.
برخی از کشاورزان و برخی از مسئولان استان هم شاید نمی دانند صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، به کارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علفهای هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات از مزایای به کارگیری روشهای آبیاری نوین است.
اما موضوعی که همه به آن واقف هستند اینکه سیستم بارش ها در این منطقه سالهاست نامنظم شده، خشکسالی سالهاست بر این دیار سایه افکنده، منابع آبی رو به کاهش هستند و تنها راه عبور از این بحران ها اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی و صرفه جویی در منابع آبی است.
برای آشنایی بیشتر در خصوص روند اجرای این طرح با توجه به ضرورت اجرای آن و نیز شرایط بحرانی دریاچه ارومیه سراغ اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی رفته ایم.
*در خصوص جزییات اجرای طرح آبیاری مدرن در آذربایجان غربی بفرمایید؟
از کل مساحت اراضی آبی استان که حدود ۴۰۰ هزار هکتار است، ۴۵ هزار و ۲۵۰ هکتار از آبیاری تحت فشار بهره مند هستند، از این میزان ۳۹ هزار و ۴۵۰ هکتار آبیاری تحت فشار بارانی در بخش زراعی و پنج هزار و ۸۰۰ هکتار آبیاری قطره ای در باغات است.
با افزایش سطح مطالعات و طراحی سیستم های آبیاری تحت فشار در استان در سال های ۹۰ تا ۹۳ نسبت به سال های گذشته، میزان مساحت اجرایی نیز افزایش یافته و از ابتدای سال ۹۰ تا پایان سال ?? به مساحت ۱۳ هزار و ۷۱۵ هکتار رسیده در سال جاری نیز این میزان به ۵۲ هزار هکتار رسیده است.
*در حال حاضر چه میزان اراضی کشاورزی استان تحت پوشش طرح آبیاری مدرن قرار دارند؟
درحال حاضر ۵۲ هزار هکتاراز اراضی آبی استان در حدود ۱۳ درصد به سیستم نوین آبیاری تجهیز شده است که این روند مطلوب نیست و باید در جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی روند این کارها با سرعت بیشتری ادامه یابد.
هم اکنون یک میلیون و ۴ هزار و ۴۰۹ هکتار اراضی قابل کشت در استان وجود دارد که ۵۹۵ هزار و ۵۴۹ هکتار از این اراضی که ۵۹ درصد از حوضه کل استان است، جزو حوضه آبریز دریاچه ارومیه به حساب می آید.
با استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار بعنوان یکی از روشهای صرفه جویی در مصرف آب می توان حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد مصرف آب را در بخش های مختلف را کاهش داد که با اجرای بهینه این طرح در حوزه دریاچه ارومیه، آب مصرفی کشاورزان ۴۰ درصد کاهش و این سهم در اختیار دریاچه ارومیه قرار می گیرد.
*در خصوص مزیت های اجرای طرح و نیز اولویت های این سازمان در سالجاری بفرمایید؟
اجرای الگوی کشت و ترویج جایگزینی ارقام مقاوم به کم آبی و خشکشالی و زود بازده با ارقام قدیمی، در جهت افزایش راندمان تولید و افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی استان از برنامه های در دست اجرای سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای توسعه طرح آبیاری نوین است.افزایش بازده آبیاری، افزایش کارایی مصرف آب در مزرعه، افزایش یکنواختی توزیع آب در مزرعه، امکان مدیریت آبیاری در حد مطلوب و کاهش فرسایش و تخریب خاک از اهداف مهم اجرای این طرح به شمار می رود که نیازمند فرهنگ سازی است.
با توجه به محدودیت منابع آب، ضرورت کاهش هزینه های تامین آب ایستگاه پمپاژ، خطوط انتقال آب و احداث آبگیرها و استخرهای آب در اولویت قرار گرفته است.
*برای ارتقای مصرف آب در بخش کشاورزی امسال چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟
صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی با اجرای روشهای نوین آبیاری در اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه از سیاستها و اولویتهای کاری سازمان جهاد کشاورزی است.
در سفر اخیر رئیس جمهوری کشورمان با استان وعده دادند اعتبارات مورد نیاز برای تجهیز ۱۵ هزار هکتار ازاراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سیستمهای نوین آبیاری در سال جاری را تخصیص خواهند داد که با تخصیص به موقع این اعتبارات روند اجرای این کارها تسریع خواهد یافت.
*موانع و مشکلات پیش روی طرح آبیاری مدرن در استان چیست
در سال های گذشته با افزایش روزافزون قیمت لوازم و وسایل مورد نیاز پروژه های آبیاری تحت فشار، نبود برنامه ریزی کافی برای تضمین خرید محصولات کشاورزی، افزایش قیمت کود، بذر، سموم و سایر نهاده های کشاورزی و کاهش توانایی کشاورزان دچار مشکلاتی بودیم.
اما امروز با ارائه تسهیلات ?? درصد سهم بلاعوض دولتی و ۱۵ درصد آورده شخصی که در سال ۱۳۹۰ پایدار شد طرح از مطلوبیت بیشتری برخوردار شده و کشاورزان با علاقمندی بیشتری برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار اقدام می کنند، البته به شرطی که ۸۵ درصد واقعی هزینه ها پرداخت شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازمهرهمچنین افزایش کمک بلاعوض دولتی به دلیل افزایش هزینه ها و قیمت لوازم و وسایل مورد نیاز سیستم های آبیاری تحت فشار بارانی از ۴۰ میلیون ریال برای هر هکتار به ۵۰ میلیون ریال و قطره ای از ۵۶ میلیون ریال به ۷۰ میلیون ریال نیز دلیل رغبت بیشتر کشاورزان به استفاده از سیستم_های نوین آبیاری به جای روش های قبلی شده است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


8 + = هفده