روش های خود مراقبتی در شرایط متفاوت زندگی

روش های خود مراقبتی در شرایط متفاوت زندگی

گروه خانواده و سلامت: برای داشتن یک زندگی سالم چه از لحاظ روانی و چه از لحاظ جسمانی، باید در هر شرایطی از خودمان مراقبت کنیم و روش‌های خودمراقبتی را بدانیم.
اگر از خود مراقبت نکنید، تمامی فعالیت‌های کاهش دهنده استرس در دنیا هم به شما کمک نمی‌کنند و اگر خواب کافی ندارید، مدیتیشن هم به درد شما نمی‌خورد.در حقیقت، وقتی می‌خواهید مدیتیشن کنید، ممکن است خسته شوید، زیرا به نیاز‌های بدن خود که خواب، عمده آن است توجه نمی‌کنید.به همین ترتیب، اگر فقط بدن خود را با غذا‌هایی با فرآوری بالا تغذیه کنید، هر چند وقت یکبار ورزش کردن در سالن بدنسازی باعث کاهش استرس شما نمی‌شود. اگر می‌خواهید فعالیت‌های تسکین دهنده استرس شما موثر باشد، باید ابتدا نیاز‌های اساسی خود را برطرف کنید.
خودمراقبتی چیست؟
خودمراقبتی عملی آگاهانه را توصیف می‌کند که شخص می‌تواند به منظور ارتقاء سلامت جسمانی، روحی و عاطفی خود انجام دهد.کار‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است خودمراقبتی باشد که از آن جمله می‌توان به خواب کافی، استراحت کردن و همچنین در هوای آزاد بودن و خوب راه رفتن اشاره کرد.
خودمراقبتی این چنین تعریف شده است: ” یک فرآیند چند بعدی و چند وجهی برای درگیری هدفمند در استراتژی‌هایی که باعث عملکرد سالم و تقویت رفاه می‌شوند. “مراقبت از خود برای ایجاد مقاومت در برابر عوامل استرس زا در زندگی ضروری است و توجه کنید وقتی که برای مراقبت از ذهن و بدن خود قدم برمی‌دارید برای زندگی بهتر خود مجهز‌تر خواهید بود.
متأسفانه، با این حال، بسیاری از افراد خودمراقبتی را به عنوان یک چیز لوکس و نه یک اولویت می‌دانند، در نتیجه آن‌ها احساس ضعف، خستگی و نداشتن توانایی کافی برای کنار آمدن با چالش‌های اجتناب ناپذبر زندگی را دارند.ارزیابی چگونگی مراقبت از خود در چندین حوزه مختلف بسیار مهم است، بنابراین می‌توانید اطمینان حاصل کنید که از ذهن، جسم و روح خود مراقبت می‌کنید.
خودمراقبتی فیزیکی
اگر می‌خواهید بدنتان به طور موثری کار کند، باید از آن مراقبت کنید. به خاطر داشته باشید که بین بدن و ذهن شما ارتباط شدیدی وجود دارد چرا که وقتی از بدن خود مراقبت می‌کنید، بهتر هم فکر و احساس می‌کنید.خودمراقبتی فیزیکی شامل چگونگی تأمین سوخت بدن، میزان خوابیدن، فعالیت بدنی و مراقبت از نیاز‌های جسمی است.حضور در قرار ملاقات‌ها، مصرف دارو طبق دستورالعمل و کنترل سلامتی، همگی بخشی از مراقبت‌های شخصی خوب فیزیکی است.وقتی صحبت از مراقبت از خود به صورت فیزیکی می‌شود، سوالات زیر را از خود بپرسید تا ارزیابی کنید که آیا ممکن است برخی از نقاط مورد نیاز برای بهبود وجود داشته باشد:آیا خواب کافی دارید؟آیا رژیم غذایی، بدن شما را به خوبی تأمین می‌کند؟آیا شما مسئولیت سلامتی خود را برعهده دارید؟آیا به اندازه کافی ورزش می‌کنید؟
خودمراقبتی اجتماعی
معاشرت کلید خودمراقبتی است، امّا غالبا وقت گذاشتن برای دوستان کار دشواری است و وقتی در زندگی پرمشغله می‌شوید، می‌توان از روابط خود غافل شد.ارتباط‌های نزدیک برای رفاه حال شما مهم است که بهترین راه برای پرورش و حفظ روابط نزدیک، این است که برای ایجاد روابط خود با دیگران وقت و انرژی بگذارید.ساعت مشخصی وجود ندارد که باید به دوستان خود اختصاص دهید یا روی روابط خود کار کنید.هر شخص نیاز‌های اجتماعی متفاوتی دارد که نکته اصلی این است که بفهمید نیاز‌های اجتماعی شما چیست و باید در برنامه خود زمان کافی ایجاد کنید تا یک زندگی اجتماعی بهینه ایجاد کنید.برای ارزیابی خودمراقبتی اجتماعی خود، موارد زیر را در نظر بگیرید:آیا برای دیدار حضوری با دوستان خود وقت کافی دارید؟برای پرورش روابط خود با دوستان و خانواده چه می‌کنید؟
خودمراقبتی ذهنی
طرز فکر و مواردی که ذهن خود را با آن پر می‌کنید، به شدت بر بهبود روان شما تأثیر می‌گذارد.خودمراقبتی ذهنی شامل انجام کار‌هایی است که ذهن شما را هوشیار نگه می‌دارد. مانند معما‌ها یا یادگیری موضوعی که شما را مجذوب خود می‌کند و ممکن است مطالعه کتاب یا تماشای فیلم‌هایی که به شما الهام می‌بخشند، ذهن شما را تقویت کند.خودمراقبتی ذهنی همچنین شامل انجام کار‌هایی است که به شما در حفظ سلامت روان کمک می‌کند. برای مثال؛ خودمهربانی و پذیرش صحیح به شما کمک می‌کند که گفت و گوی درونی سالم تری داشته باشید.در این جا چند سوال وجود دارد که باید هنگام خودمراقبتی ذهنی فکر کنید:آیا وقت کافی برای فعالیت‌هایی که باعث تحریک ذهنی شما می‌شوند، اختصاص می‌دهید؟آیا کار‌های پیشگیرانه‌ای انجام می‌دهید تا به شما کمک کند از نظر روحی سالم بمانید؟
خودمراقبتی معنوی
تحقیقات نشان می‌دهد که سبک زندگی که دین و معنویت در آن وجود داشته باشد معمولا یک سبک زندگی است.پرورش روحیه می‌تواند شامل هر چیزی باشد که به شما کمک می‌کند تا حس عمیق تری از معنا، درک یا ارتباط با جهان را ایجاد کنید.چه از مدیتیشن لذت ببرید، چه در یک مراسم مذهبی شرکت کنید و چه نماز بخوانید، خودمراقبتی معنوی بسیار مهم است.همان طور که زندگی معنوی خود را درنظر می‌گیرید، از خود بپرسید:درباره زندگی و تجربه خود از خودتان چه سوالاتی دارید؟آیا شما مشغول اعمال معنوی هستید که به نظر شما تحقق بخش است؟
خودمراقبتی احساسی
داشتن مهارت‌های مقابله‌ای سالم برای کنار آمدن با احساسات ناراحت‌کننده مانند عصبانیت، اضطراب و غم مهم است. خودمراقبتی احساسی ممکن است شامل فعالیت‌هایی باشد که به شما کمک می‌کند احساسات خود را به طور منظم ابراز کنید.خواه در مورد احساس خود با یک شریک زندگی یا دوست صمیمی صحبت کنید و یا زمانی را برای فعالیت‌های اوقات فراغت اختصاص دهید که به شما در پردازش احساسات کمک می‌کنند، مهم این است که خودمراقبتی احساسی را در زندگی خود بگنجانید.هنگام ارزیابی استراتژی‌های مراقبت احساسات خود، این سؤالات را در نظر بگیرید:آیا روش‌های سالمی برای پردازش احساسات خود دارید؟آیا فعالیت‌هایی را در زندگی خود گنجانده‌اید که به شما کمک کند احساس کنید دوباره شارژ شده‌اید؟
برنامه خودمراقبتی خود را تدوین کنید
مراقبت از خود یک استراتژی متناسب با همه نیست، برنامه خودمراقبتی شما باید متناسب با نیاز‌های شما تنظیم شود.یک برنامه خودمراقبتی برای یک دانشجو که تمام وقت احساس تحریک ذهنی می‌کند و زندگی اجتماعی شلوغی دارد، ممکن است نیاز به تأکید بر خودمراقبتی جسمی داشته باشد.از طرف دیگر، یک فرد بازنشسته ممکن است برای اطمینان از برآورده شدن نیاز‌های اجتماعی خود، نیاز به خودمراقبتی اجتماعی بیشتری را در برنامه خود داشته باشد.وقتی متوجه شدید از جنبه خاصی از زندگی خود غافل هستید، برنامه‌ای برای تغییر ایجاد کنید.لازم نیست همه مسائل را یک باره حل کنید. یک قدم کوچک را که می‌توانید برای شروع مراقبت بهتر از خود بردارید، مشخص کنید.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران،سپس، زمان را برای تمرکز بر نیاز‌های خود تنظیم کنید. حتی وقتی احساس می‌کنید وقت ندارید به یک چیز دیگر فشار بیاورید و خودمراقبتی را در اولویت قرار دهید. هنگامی که از تمام جنبه‌ها از خود مراقبت می‌کنید، متوجه خواهید شد که قادر به انجام کار مؤثرتر هستید و همچنین کارآمدی بیشتری دارید.
Arazazarbaijan.khanevdeh@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 1