روستاییان تشنه، چشم انتظار آب سالم

روستاییان تشنه، چشم انتظار آب سالم

گروه گزارش: همیشه این جمله را شنیده‌ایم ولی نمی‌دانیم چرا کسی به این جمله توجه نمی‌کند و روزگارانی قدر این نعمت بزرگ خداوندی را ندانستیم که امروز رسیدن جرعه‌ای از آن بر لب‌های خشک یک روستایی آرزو شده است.
توجه به توسعه پایدار در جوامع با در نظر گرفتن افزایش جمعیت نیاز به تامین امکانات اولیه زندگی همچون داشتن آب سالم آشامیدنی را بیش از پیش می‌کند در حالی که دسترسی به آب کافی و مناسب در برخی از مناطق به یک بحران جدی تبدیل شده است.
در این میان مردم برخی روستاهای آذربایجان غربی برای حل این مشکل همیشگی‌شان، بار سنگین تامین آب را از چشمه‌ها و چاه‌های اطراف روستا به دوش گرفته و هر روز در امید تامین آب شرب سالم در مناطق خود به سر می‌برند.
سلیمان کوهی از اهالی روستای لوربالاجوق آذربایجان غربی در خصوص مشکلات تامین آب آشامیدنی سالم می‌گوید : به دلیل مشکلات فراوان از جمله نبود آب آشامیدنی سالم بسیاری از مردم به خصوص جوانان به محض تشکیل خانواده به دلیل ناتوانی در تامین ابتدایی‌ترین مایحتاج زندگی از جمله آب آشامیدنی سالم به سایر شهرهای کشور مهاجرت می‌کنند.
وی اظهار کرد: برخی از اهالی روستا نیز به مصرف آب آلوده روی آورده‌اند که به نظر می‌رسد بیماری‌های ناشناخته‌ای که گریبان گیر برخی افراد شده به علت مصرف همین آب‌های آلوده است.
نورا الماسی یکی دیگر از این اهالی عنوان می‌کند : آب آشامیدنی مهم‌ترین عامل در ادامه حیات جوامع محسوب می‌شود اما در برخی روستاهای آذربایجان غربی هنوز روستاییان با مشکل نبود آب آشامیدنی سالم مواجه هستند.
وی ادامه داد : متاسفانه به علت کمبود آب در روستاها گاهی درگیری‌هایی بین روستاییان به وجود می‌آید که امنیت و آرامش روستا را به مخاطره می‌اندازد.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه کرد : هم اکنون از ۲ هزار و ۸۲۶ روستای موجود در استان هزار و ۴۲۳ روستا تحت پوشش شبکه آبرسانی سالم هستند که این تعداد معادل بیش از ۵۰ درصد از کل روستاهای موجود در آذربایجان غربی است.
دکتر کامران دهقان افزود : مابقی روستاهای استان ۶۰۹ روستا معادل ۲۷ درصد روستاهای کل آذربایجان غربی فاقد تجهیزات آبرسانی سالم بوده و ۸۳۱ روستای دیگر نیز با مشکلاتی در زمینه بهره مندی از آب سالم و آشامیدنی به دلیل فرسودگی تجهیزات آبرسانی و غیره روبرو هستند.
به گفته این مقام مسئول، اصلی‌ترین منابع تامین آب روستاهای استان چاه‌ها، چشمه، قنات رودخانه‌ها و آب‌های سطحی هستند که برخی این منابع باعث انتقال بیماری‌های روده‌ای در بین روستائیان و سرانجام مرگ آن‌ها می‌شود به همین سادگی.
وی اضافه کرد : آب رودخانه‌ها منبع انتقال بیمارهای روده‌ای هستند و با توجه به تامین آب مورد نیاز ۳۵ درصد از خانوارهای روستایی از این طریق خطر ابتلا به بیماری‌های روده‌ای بسیاری از روستائیان استان را تهدید می‌کند.
دهقان یادآور شد : روزانه بیش از یک هزار مورد عمل کلرسنجی در روستاهای استان انجام می‌شود که ۸۵ درصد از این آزمایشات دارای نتایج مطلوبی است ولی باید این رقم به ۱۰۰ درصد رسیده و برنامه‌های اساسی برای زیرپوشش قرار دادن ۱۰۰ درصد روستاهای این نعمت الهی فراهم شود.
به گزارش اروم نیوز؛ نبود امکانات شاید موضوعی باشد که با گذر زمان مردم را به خود عادت دهد اما آنچه کام مردم را تلخ می‌کند ارائه نشدن آمار صحیح، بی توجهی به مشکلات معیشتی‌شان و کوتاهی در ارائه خدمات به مردم و همچنین تلاش نکردن برای بهره مندی همه مردم از امکانات به صورت عادلانه است و در این میان نیز تناقض گویی های بسیاری از مسئولان برای پاک کردن صورت مسئله به جای حل کردن آن بر نارضایتی‌های مردم می‌افزاید.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


+ هفت = 12