مديرکل مديريت بحران استان:

روستاهای حریم رودخانه‌های آذربایجان غربی در معرض تهدید سیل قرار دارند

روستاهای حریم رودخانه‌های آذربایجان غربی در معرض تهدید سیل قرار دارند

گروه گزارش : با توجه به اینکه در حال حاضر ۵۵۷ روستای آذربایجان غربی در حریم رودخانه قرار دارد و با وقوع کوچک‌ترین سیلی احتمال بروز تلفات جانی و خسارات مالی فراوانی وجود دارد، جا دارد که مسئولان مربوطه در این خصوص تمهیدات لازم را بیندیشند تا خدای ناکرده مشکل جدی رخ ندهد.
به گزارش آرازآذربایجان ، آذربایجان غربی یکی از استان‌های کوهستانی شمال غربی کشورمان به شمارمی رود که منبع چشمه‌های آب وسرچشمه بسیاری از رودخانه هاست، هر چند وجود این رودخانه‌ها و جغرافیای کوهستانی جاذبه‌های طبیعی بی‌بدیلی را برای استان رقم زده و منشأ خیر و برکت برای این استان نیز به شمار می‌رود، اما ساخت و سازهای غیرمجاز سهل‌انگاری و غفلت ما برای بهره‌گیری ناصحیح از این ظرفیت‌های طبیعی موجب شده صدها روستا در حریم روستاها شکل بگیرد و رفته رفته بر تعداد خانه‌هایی که بدون مجوز در مسیل این رودخانه ساخته می‌شوند، افزایش یابد؛ خانه‌هایی که با بروز هر سیل احتمالی جزو اولین مکان‌هایی به شمار می‌روند که در مسیر سیل ویرانگر قرار می‌گیرند و می‌توانند علاوه بر خانه و کاشانه جان روستاییان را نیز تهدید کنند. جالب است بدانید که در آذربایجان غربی از مجموع ۱۷ شهرستان استان در ۱۱ استان رودخانه از وسط شهر می‌گذرد.
*سیل روستاهای حریم رودخانه‌های آذربایجان¬غربی را تهدید می‌کند
»امیرعباس جعفری« مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در این خصوص تأکید کرد: آذربایجان غربی، استانی سیل خیز به شمار می‌رود، لذا کنترل سیل در ۵۵۷ روستایی که در معرض خطرسیل‌های احتمالی است، از اولویت‌های مدیریت بحران استان به‌شمار می‌رود.وی افزود: در آذربایجان غربی از مجموع ۲ هزار و ۸۰۰ روستای استان ۲هزارو ۷۵ روستا با جمعیت ۶۸۲ هزار نفر در مسیل و ۵۵۷ روستا در حریم رودخانه‌ها قرار دارد. متأسفانه بسیاری از واحدهای روستایی در این روستاها در حریم رودخانه‌ها ساخته شده که فاقد مجوز ساخت است و نگرانی ما بیشتر از بابت این واحدهاست.
*جابه‌جایی خانه‌های ناایمن روستایی
در همین حال، »محمود بدلی«، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی نیز در این زمینه اظهار داشت: با توجه به شرایط توپوگرافی استان، اکثر خانه‌های روستایی در مناطق کوهستانی و در نزدیکی رودخانه‌ها واقع شده و از این‌رو این خانه‌ها نیاز به بهسازی و مقاوم‌سازی دارد تا از حوادث طبیعی در امان باشند.
*پرداخت وام مقاوم‌سازی مسکن
وی نقش دهیاری و شوراها را در زمینه فرهنگسازی مهم دانست و گفت: دهیاران باید از ساخت این واحدهای بدون مجوزجلوگیری کنند. این واحدها به رغم اینکه مجوز ساخت ندارند، اما با توجه به اینکه جان ساکنان آنها در خطر بوده دولت حاضر است وام نوسازی مسکن روستایی را نیز به این واحدهای مسکونی پرداخت کند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ

دیدگاه


8 × = هفتاد دو