روز حکمیت صفین و مصائب نشناختن ولایت

روز حکمیت صفین و مصائب نشناختن ولایت

مرتضی بریری
گروه فرهنگی: ما همیشه در معرض آزمون ولایت پذیری هستیم. در طول تاریخ اسلام، به ویژه دوران ائمه معصومین(ع) این آزمون همیشه برای مسلمانان وجود داشته است. در عصر حاضر پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز بارها آزمون ولایت پذیری پیش آمده است. امروز نهم مهر ۱۳۹۹ برابر است با دوازدهم صفر ۱۴۴۲ قمری. دوازدهم صفر روز خاصی است که می‌توان آن را روز امتحان ولایتمداری هم دانست. ماجرایش چنین است: کتاب‌هایی چون »قلائد النحور فی وقایع الایام و الشهور« اثر مرحوم حجت‌الاسلام ذبیح‌الله محلاتی مشتاق عسکری، »انساب الاشراف« احمد بن یحیی بلاذری و… روایت کرده‌اند که روز دوازدهم صفر سال ۳۸ هجری قمری، در هنگامه جنگ صفین و زمانی که حضرت امیر (ع) در آستانه فتح خانه نفاق و کفر (مقر فرماندهی لشکر شام به زعامت معاویة بن ابوسفیان) بود به حیله عمروعاص قرآن‌ها سر نیزه‌ها رفت و فریاد »لا حکم الا لله« بلند شد. این در صورتی بود که تنها ۱۰ ضربه شمشیر باقی مانده بود تا معاویه و لشکرش رام شوند.
شخصیت‌های منافقی چون اشعث بن قیس از این فرصت استفاده کرده و شماری از سپاهیان حضرت امیر را با خود همراه کرده و شعار دادند که طرف مقابل به قرآن تمسک جسته و ما با قرآن نمی‌جنگیم و باید حکم تشکیل شود. شمار نیروهای حضرت که گول منافقی چون اشعث را خوردند آنقدر زیاد شد که حضرت به ناچار تن به حکمیت داد. از طرف معاویه شخصیت سیاس و مکاری چون عمروعاص انتخاب شد و حضرت نیز عبدالله بن عباس و بجز او مالک اشتر را انتخاب کرد، اما فریب خوردگان نپذیرفتند و گفتند که حکم نیروهای کوفه باید ابوموسی اشعری باشد.همچنین منابعی چون »الصحیح من سیره النبی الاعظم« اثر مرحوم علامه آیت‌الله سیدجعفر مرتضی عاملی، کتاب تاریخی »مختصر تاریخ دمشق« و جلد سی و سوم »بحارالانوار« حدیثی از پیامبر مکرم اسلام (ص) را آنگاه که به غزوه دومة الجندل رفته بودند، روایت کردند که »حکمین در دومه الجندل گمراهند و گمراه می‌کنند کسانی را که از آنها تبعیت می‌کنند.«
باقی ماجرای حکمیت را می‌دانید و در منابع تاریخی ثبت است و کسانی که از آن اطلاعی ندارند می‌توانند به منابع تاریخ اسلام مراجعه کنند. اما نکته مهم اینجاست که از ماجرای تاریخی قرآن سر نیزه‌ها کردن چه درسی برای امروز می‌توان گرفت؟ سست ایمانان آن روز ولی و امام خود را نشناخته و با جمود بر ظواهر فریب خورده و قرآن ناطق و کاتب وحی را فراموش کردند. بسیاری از سپاهیان کوفه در آزمون ولایت پذیری شکست خورده و »خارجی« شدند. آنها در مرز میان »حقیقت قرآن« و »قرآن نوشته شده روی کاغذ« نتوانستند ایمان خود را نگه دارند.
ما همیشه در معرض آزمون ولایت پذیری هستیم. در طول تاریخ اسلام، بویژه دوران ائمه معصومین این آزمون همیشه برای مسلمانان وجود داشته است. در عصر حاضر پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز بارها آزمون ولایت پذیری پیش آمده است. این روزها در چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی هشت ساله هستیم که ملت ایران از آن با سربلندی بیرون آمدند.نیروهای حاضر در جنگ نیز به فرمان ولایت به مقابله با خصم رفتند و از وطن و شرف خود دفاع کردند. تجربه‌های این آزمون و تجربه نیروهایی که نام »سربازان خمینی کبیر« را به خود گرفتند باید در اختیار نسل امروز قرار گیرد. ما در زمینه تهیه و انتشار منابع تاریخ دفاع مقدس هنوز در ابتدای راه هستیم. باید شرایط آن روز و تصویرهای جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها برای نسل امروز روایت شوند تا در تازه‌ترین آزمون ولایت پذیری نیز سربلند بیرون بیاییم.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، امروزه شرایط سختی بر کشور ما حاکم شده است. نظام استکبار جهانی با تحریم‌های ظالمانه وضعیت اقتصاد کشور را با بحران مواجه کرده و معیشت مردم دچار اختلال شده است. مهم این است که در این آزمون هم شکست نخوریم. یک راه برای شکست نخوردن این است که تجربیات آزمون‌های قبلی را پیش رو داشته باشیم. بنابراین باید همین معدود منابع خوب درباره دفاع مقدس را به نسل جدید معرفی کرد. (البته آن دسته از منابع تاریخ اسلام را که ابتدای متن به آنها اشاره شد هم باید به زبانی ساده برای نسل جدید بازنویسی شوند.) فراموش نکنید که ما هشت سال مقابل کل جهان و زرادخانه تسلیحاتی رژیم‌های استکباری ایستادیم و از آن آزمون سربلند بیرون آمدیم. این آزمون نیز دست کمی از آن دوران ندارد.
. Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۰ ب.ظ

دیدگاه


دو × = 16