روزهای سخت مدافعان سلامت در بیمارستان‌های ارومیه

روزهای سخت مدافعان سلامت در بیمارستان‌های ارومیه

نصیبه نیکزاد قوشچی
گروه گزارش: رئیس سابق کمیسیون حقوقی شورای عالی نظام‌پرستاری کشور گفت: اخیرا برای کادر درمانی بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه حق کرونا واریز شده که این پاداش برای برخی تنها ۲۵ هزار تومان بوده است.
پس از شیوع ویروس کرونا، با توجه به اینکه بیشتر شهرستان‌های آذربایجان‌غربی وضعیت قرمز به لحاظ این بیماری دارند، حجم کاری پرستاران استان بیشتر شده و آنان در برخی موارد تا سه شیفت متوالی مجبور به کار و خدمت به هم نوعان خود هستند.
علاوه بر آن، این پرستاران از حقوق و پاداش خود رضایت نداشته و با توجه به اینکه با بیماران کرونایی سر و کار دارند، خواستار حقوق و مزایای بیشتری هستند.یکی از پرستاران بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه با اظهار تاسف از سوءمدیریت‌های ویرانگر در حوزه بهداشت و درمان در سطح کشور اظهار داشت: متاسفانه بدون اینکه نظارتی در کار باشد، اختیارات ویژه به پایین‌دستان حوزه درمان داده شده و از سوی دیگر ریخت و پاش‌های مالی، فشار حداکثری کاری برای کادر درمانی و آوارگی و سرگردانی مراجعه کنندگان از جمله مشکلات کنونی این حوزه به شمار می‌رود.
وحید نصیری تصریح کرد: از اسفند سال گذشته که کرونا آغاز شد، کادر درمانی در دو مرتبه حق کرونا دریافت کرده‌اند و اخیرا نیز برای بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه حق کرونا واریز شده که این پاداش برای برخی تنها ۵۰ هزار تومان بوده است.
پرداخت ناچیز حق کرونا برای کادر درمانی ارومیه
این پرستار بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه با اشاره به اینکه ماهانه حداقل به مدت ۲۳۰ ساعت در بخش اورژانس بیمارستان امام(ره) و در وضعیت قرمز کرونایی خدمت‌رسانی کرده است گفت: و این در حالی است که متاسفانه نه مرخصی و نه تعطیلی در کار بوده و حق کرونای برخی‌ نیز بسیار اندک و ناچیز بوده است.
نصیری بیان کرد: حتی برای برخی همکاران بی‌هوشی حق و پاداش کرونا تنها ۱۴۰هزار تومان واریز شده و این مایه تاسف بسیار است.
فعالیت سه شیفت کادر درمانی در ایام کرونا
وی در ادامه گفت: هیات دولت برای کادر درمانی که در وضعیت کرونا فعالیت می‌کنند پاداش ۲۵ هزار تومان در هر ساعت تعیین کرده در حالی که این قشر زحمتکشی که به صورت سه شیفت کار می‌کنند باید از حق‌الزحمه بیشتری برخوردار باشند.رئیس سابق کمیسیون حقوقی شورای عالی نظام‌پرستاری کشور گفت: متاسفانه معاونان دانشگاه علوم‌پزشکی آذربایجان‌غربی که حتی جرائت مراجعه و حضور در بیمارستان‌های کرونایی ارومیه را نیز ندارند و از سوی دیگر فقط یک‌سوم شیفت کار می‌کنند، بین سه تا چهار و نیم میلیون تومان پاداش دریافت کرده در حالی که کادر درمانی زحمت‌کش استان از رقم بسیار اندک و ناچیزی بهره‌مند شده‌اند.
پرستاران زحمتکش به دنبال پاداش نیستند
وی با تاکید بر اینکه پرستاران به دنبال هیچ پاداشی نبوده و هدف آنان خدمت‌رسانی به بیماران است افزود: اما حداقل باید حق و حقوق اصلی آنها پرداخت شده که متاسفانه نمی‌شود و در این رابطه، با وجود اینکه وظیفه ماهانه پرستاران ۱۰۰ ساعت است اما یک و نیم برابر بیش از ظرفیت و به صورت اجباری در بیمارستان‌ها به کار و فعالیت مشغول هستند.
نصیری با اشاره به اینکه از بهمن سال گذشته کارانه کادر درمان واریز نشده است اظهار داشت: متاسفانه از فروردین نیز ریالی اضافه‌کاری دریافت نکرده و حتی در شرایط کمبود پرسنل، تعدیل نیرو نیز انجام شده است.
هر پرستار کار سه نفر را انجام می‌دهد
رئیس سابق کمیسیون حقوقی شورای عالی نظام‌پرستاری کشور گفت: همچنین متاسفانه هم اکنون در بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه هر پرستار کار سه نفر را انجام می‌دهد.وی افزود: برای تعدیل نیرو نیز کمبود درآمد و اعتبار را بهانه می‌کنند در حالی که کارمندی که هم اکنون در صف خدمت به مردم قرار گرفته است نباید تعدیل شود و به جای آن با توجه به اینکه در هر ستاد یک مدیر وجود دارد و هر مدیر هزینه ۱۰ کارمند را دریافت می‌کند، می‌توان در شرایط کمبود بودجه به تعدیل مدیران پرداخت.
با پرستاران قرارداد ۸۹ روزه بسته می‌شود
نصیری با اظهار تاسف از اینکه با پرستاران قرارداد ۸۹ روزه بسته می‌شود بیان کرد: پس از ۸۹ روز نیز آنان را اخراج می‌کنند و در نتیجه فشار کاری بر گردن پرستار دیگر انداخته می‌شود.وی با اشاره به اینکه کارانه ستاد و معاونت‌های دانشگاه علوم‌پزشکی استان به‌روز است و در نهایت دو ماه تاخیر دارند بیان کرد: متاسفانه بیمارستان محل درآمد اختصاصی آنان شده و کارانه و اضافه‌کاری آنها به صورت به‌روز پرداخت می‌شود اما کارانه کادر بیمارستانی از نزدیک یک سال گذشته معلق مانده است.
نباید اعتبار کادر درمانی در نزد افکار عمومی زیرسوال برود
معاون اسبق حقوقی پارلمانی نظام پرستاری، با اظهار تاسف از افزایش روزافزون آمار کرونا در ارومیه اظهار داشت: بنابراین با توجه به افزایش فشار کاری کادر درمان و تلاش شبانه‌روزی آنان، نباید اعتبار این کارمندان در نزد افکار عمومی با پرداخت رقم‌های ناچیز که به عنوان پاداش کرونا پرداخت می‌شود، زیر سوال برود.
وی با تاکید بر اینکه باید کارانه و حق و حقوق پرستاران و در کل، کادر درمان به صورت به‌روز پرداخت شود تصریح کرد: علاوه بر آن باید برای پرستاران ۸۹ روزه امنیت شغلی برقرار کنند.
کادر درمانی از خستگی مفرط و عدم به‌روزرسانی حق و حقوق خود رنج می‌برند
نصیری اظهار داشت: معمولا زمانی که ملت از راه دور نگاه می‌کنند گمان می‌برند که با شیوع ویروس کرونا، کادر درمانی غرق نعمت شده و اضافه‌کاری و پاداش فراوانی دریافت می‌کنند در حالی که اصلا اینگونه نیست و آنان با مشکلات فراوانی از جمله خستگی مفرط و عدم به روزرسانی پاداش و حق و حقوق خود مواجه هستند.
رئیس سابق کمیسیون حقوقی شورای عالی نظام‌پرستاری کشور گفت: هم اکنون با کاهش درآمد بیمارستان‌ها، تعدیل نیرو افزایش یافته و پرستاران ۸۹ روزه در بیمارستان‌ها به کارگیری می‌شوند و تا بخواهد خود را پیدا کرده و صاحب تجربه شوند، اخراج شده و پرستار دیگری با قرارداد ۸۹ روزه به کار می‌بنند تا حتی نتواند از اداره کار شکایت کنند.
پاداش کرونا براساس ساعات حضور و میزان درگیری تعلق می‌گیرد
در ادامه معاون توسعه دانشگاه علوم‌پزشکی آذربایجان‌غربی در رابطه با پاداش کرونا اظهار داشت: وزارت بهداشت و درمان تاکنون دو مرتبه با عنوان پاداش کرونا به دانشگاه علوم پزشکی در حوزه بهداشت، درمان و غذا و دارو واریزی داشته است.موسوی افزود: در مرتبه نخست در حوزه بهداشت پنج میلیارد و ۸۰۰، دارو ۱۴۰ میلیون تومان و در حوزه درمان نیز هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان واریز کرده است.وی تصریح کرد: روال اینگونه است که در حوزه بهداشت و درمان براساس دستورالعملی که از سوی وزارتخانه آمده و با توجه به میزان درگیری و با توجه به میزان حضور افراد در زمان شیوع کرونا، محاسباتی انجام داده و براساس آن و به ازای هر حضور و هر میزان درگیری با این بیماری، یک ساعت کاری برای پزشکان و پرستاران حساب می‌کنند.معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: ممکن است فردی تنها یک روز در بخش کرونایی حضور داشته باشد و پس از آن هیچ حضور فیزیکی در آنجا نداشته باشد بنابراین پاداش‌ها بر همین اساس واریز می‌شود.
هیچ بیمار کرونایی تا ۱۰ روز گذشته در بیمارستان امام خمینی(ره) بسیاری نبود
وی افزود: در بیمارستان امام خمینی ارومیه(ره) تا ۱۰ روز گذشته هیچ بیمار کرونایی وجود نداشت و جدیدا چند نفری بستری شده و پرستاران نیز پاداش کرونایی خود را دریافت خواهند کرد.
موسوی تصریح کرد: بنابراین پاداشی که برای کرونا درنظر گرفته شده برمبنای بیماران کرونامثبت بستری شده و ورودی افراد بیماران مراجعه کننده به اورژانس بوده است.
وی در ادامه در رابطه با پرداخت پاداش به واحدهای ستادی اظهار داشت: تاکنون حتی یک ریال نیز برای کارکنان ستاد دانشگاه واریز نشده چون باید براساس مجوزهای قانونی که به دانشگاه اجازه داده می‌شود پرداخت شود.معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در ادامه گفت: هم اکنون واحد ستادی معاونت بهداشت درگیری این بیماری هستند و به همین سبب پاداش کرونایی خود را دریافت کرده اند.
ستاد ملی کرونا به دانشگاه علوم پزشکی اجازه قرارداد ۸۹ روزه با پرستاران داده است
وی در ادامه با اشاره به قراردادهای ۸۹ روزه با پرستاران افزود: با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا، به دانشگاه علوم پزشکی این اختیار را داده که قراردادهای ۸۹ روزه با پرستاران بسته شود و این قراردادها براساس هر ساعت بوده یعنی به ازای هر کاردان ۲۲ هزار و کارشناس ۲۴ هزار تومان است.موسوی گفت: بنابراین تقریبا براساس حجم کاری که آنان با دانشگاه همکاری می‌کنند، معادل یک همکار پیمانی حقوق دریافت کرده و تا امروز ۲۰۱ نفر از طریق سامانه قرارداد بسته اند.
وی اظهار داشت: برخی نیز با اینکه قرارداد ۸۹ روزه بسته بودند اما پیش از تمام شدن موعد آن انصراف داده و برخی نیز مورد عدم رضایت واحد مربوطه واقع شده و عملا قرارداد تجدید نشده است.
کارانه پزشکاران و کارکنان به زودی پرداخت می شود
معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی افزود: اما هم اکنون ۱۶۳ نفر در کل استان وجود دارد که قرارداد ۸۹ روزه آنها تجدید شده ودر حال فعالیت هستند و با توجه به ساعات کاری که با دانشگاه همکاری دارند، حقوق و مزایای آنها پرداخت شده است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم، وی در رابطه با پرداخت کارانه نیز تصریح کرد: از مطالبات سال گذشته، برای کارکنان فقط یک ماه بدهی و برای پزشکان سه ماه مطالبه وجود دارد و خوشبختانه ظرف امروز و هفته آینده، سه کارانه برای پزشکان و کارکنان پرداخت شده و در عمل کارانه و مطالبات سال گذشته نیز تسویه می شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۸:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


5 + = ده