روحیه شادی را با یک لبخند به اطرافیانتان منتقل کنید

روحیه شادی را با یک لبخند به اطرافیانتان منتقل کنید

گروه خانواده وسلامت: آیا می دانستید نبود شادی و کمبود آن موجب بیمارشدن افراد و کوتاه شدن عمر آنها می شود !افراد افسرده ۷برابر بیشتر از افراد شاد دچار بیماری های صعب العلاج می شوند. اینکه معتقد باشیم نیرویی فراتر از قدرت بشری از ما مراقبت می کند و در مواقع سختی یاری رسان ماست اضطراب را در فرد کاهش می دهد. از طرفی حسرت خوردن بر گذشته و کارهای کرده و نکرده لذت امروز و فردا را سلب می کند، در حالی شادی را باید در امروز و فردا جست.
شادی یکی از عواطف انسانی است که به صورت مستقیم بر روی جسم افراد تاثیرگذار است چرا که تحقیقات نشان داده افراد شاد کمتر به بیماری مبتلا می شوند و حتی عوارض داروها بر روی آنها کمتر است. در نقظه مقابل افراد افسرده هستند که بر اساس پژوهش ها ۵/۳ برابر بیشتر از افراد عادی و ۷برابر بیشتر از افراد شاد دچار بیماری های صعب العلاج می شوند.
در برخی از کشورهای اروپایی برای بیمارانی که بناست تحت عمل جراحی قرار گیرند موسیقی های روحیه بخش پخش می شود و این کار باعث کاهش عوارض بیهوشی و بهبود سریعتر بیمار پس از عمل جراحی می شود و یا در یکی از بیمارستان های کانادا پزشکان کودکان با لباس های مبدل مانند لباس دلقک ها بر سر بالین بیماران حاضر می شوند.اینکه معتقد باشیم نیرویی فراتر از قدرت بشری از ما مراقبت می کند و در مواقع سختی یاری رسان ماست اضطراب را در فرد کاهش می دهد. ضمن اینکه همواره باید از خود پرسید آیا غصه خوردن دردی از ما دوا می_کند.
مشکلات در زندگی همه افراد وجود دارند اما واقیعت این است که بسیاری از این مشکلات در اثر گذشت زمان رفع می شوند وزمانی که به آنها نگاه می کنیم می بینیم واقعا آنقدر حاد نبوده که در آن زمان تا این حد زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است.کمتر فردی است که این روزها با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم نکند و حتی آنها که در ظاهر از زندگی مرفهی برخوردارند نیز به نوعی از وضعیت اقتصادی شکایت دارند. بنابراین برای رفع این مشکل در وهله اول باید بپذیریم که چنین مساله ای در زندگی ما وجود دارد و سپس با مدیریت درست در صدد رفع آن برآییم.گام دوم در رفع تاثیرات منفی مشکلات اقتصادی در زندگی و روحیه افراد این است که آنها باید بدانند این مشکل منحصر به آنها نیست و بسیاری از افراد جامعه نیز به نوعی با این مساله مواجه هستند. به این ترتیب فرد وارد مرحله حل مشکل می شود.
حسرت خوردن بر گذشته و کارهای کرده و نکرده لذت امروز و فردا را سلب می کند. در حالی شادی را باید در امروز و فردا جست.
بسیاری از ما کاری را انجام می دهیم اما در همان لحظه فکرمان جای دیگری است و همین باعث می شود که نتوانیم از لحظه خود لذت ببریم. اصطلاح اینجا و اکنون یکی از مفاهیم روانپزشکی است که در درمان بیماران اضطراب نقش موثری ایفا می کند و به فرد می آموزد که تنها به کاری که در همان لحظه می کند بیندیشد و به فکر آینده و گذشته نباشد.
تحقیقاتی بر روی سالمندان صورت گرفته نشان می دهد که خلقیات این افراد در موارد زیادی به رنگ لباس آنها وابسته است. این موضوع کمابیش در بین سایر افراد جامعه نیز به چشم می خورد. بنابراین با استفاده از رنگ های گرم و شاد به جای رنگ های سرد و تیره در محیط زندگی می توان شادی را در وجود افراد افزایش داد.حتی خوردن و نوشیدن موادی مانند بستنی و یا مواد کافئین دار در طول روز می تواند روحیه افراد را افزایش دهد و باعث ایجاد احساس خوشحالی در آنها شود.خلق در بین انسان ها ساری و جاری است و خلق شادی بسیار زودتر منتقل می شود. بنابراین با توجه به روحیه شوخ طبعی مثال زدنی که در بین ایرانیان وجود دارد می توانیم با یک لبخند و یا سخن شاد نقشی موثر در ایجاد روحیه شادی و نشاط هم در خود و هم در اطرافیانمان ایفا کنیم.
این درحالی است که استرس کشنده است، مگر آنکه بدانید چگونه جلوی ضررها و آسیب‌های آن را بگیرید. اثرات مخرب استرس به تدریج شما را تحت کنترل خود می‌گیرد.
اثرات استرس در زندگی آشکار است. شما ممکن است بر بیماری‌های غیر جدی، مشکلات خواب و مشکلاتی از این دست فائق آیید. اما در نهایت، مجموع اثرات و آسیب‌های استرس می‌تواند چندین سال از عمر شما کم کند.
اما مشکل کار فقط استرس مزمن نیست. گاهی اوقات، یک اتفاق آرامشِ زندگی را از شما سلب می‌کند. آن اتفاق می‌تواند یک بیماری بد، مرگ یکی از عزیزانتان، طلاق یا بیکاری باشد. البته این‌ها نمونه‌های مختصری از اتفاقات بد در زندگی هستند. اما هر یک می‌تواند میزان استرس و نگرانی شما در عرض چندین ساعت هزاران برابر کند. اگر در برابر چالش‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی آمادگی نداشته باشید، از گزند خطرات استرس در امان نخواهید بود.
تاثیرات استرس تقریبا بر روی تمام دستگاه‌های بدن تاثیر می‌گذارد. استرس باعث می‌شود بدن میزان زیادی آدرنالین (و هورمون‌های دیگر) ترشح کند. این عمل به نوبه خود موجب افزایش ضربان قلب و تنفس می‌شود. بدن پاسخ »جنگ و گریز« را صادر می‌کند.
پاسخ »جنگ و گریز« یک واکنش فیزیولوژیک است که جانوران در پاسخ به ادراکاتشان نسبت به موقعیت‌های خطرناک، حمله، و یا در اقدام برای نجات خود نشان می‌دهند. همزمان با این واکنش بدن،گلوکز خون افزایش می‌یابد.
بدن انسان برای زندگی در شرایط مزمن جنگ و گریز طراحی نشده است. زیرا این شرایط آسیب‌های جدی به بدن وارد می‌کند. از خطرات احتمالی مرتبط با استرس می‌توان به بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت و چاقی اشاره کرد. پژوهشی که سال ۱۹۹۴ در ژورنال هاروارد بیزینس ریویو منتشر شد نشان داد که بین ۶۰ تا ۹۰ درصد بیمارانی که به پزشک مراجعه می‌کنند، بیماری دارند که با استرس مرتبط است.
با این حال، اکثریت این بیماران زمانی که می‌خواستند با پزشک خود صحبت کنند، هیچ اشاره‌ای به استرس نداشتند.
استرس همچنین بر سلامت روانی ما نیز تاثیرگذار است. استرس مغز را جمع یا به عبارت بهتر منقبض می‌کند. پژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۲ در دانشگاه یِیل نشان می‌دهد استرس ناشی از یک اتفاق بد، از بافته‌ خاکسترى‌ واقع در قشر جلویی مغز می‌کاهد. این قسمت از مغز عهده‌دار خودگردانى‌ (خودکنترلی) و تنظیم هیجان است. حجم مغزی کوچکتر با افزایش اختلال خلقی مانند افسردگی و اضطراب‌، افزایش رفتارهای پرخطر و استفاده از مواد مخدر در ارتباط است. در دنیای پرمشغله امروز، کنار آمدن با این مسائل کمی دشوار به نظر می‌رسد.
اما چشم‌پوشی کردن از عوارض آن می‌توان پایانی تلخ برای زندگی ما باشد. درست است که نمی‌توان تمام استرس زندگی را کنار گذاشت، اما می‌توان اقداماتی را انجام داد که از ضررهای کشنده آن در امان ماند.
افزایش قدرت روانی از طریق تمرین، شما را در برابر استرس پیروز می‌کند. شما می‌توانید بر آسیب‌های فیزیکی و روانی استرس فائق آیید. شما باید ذهن خود را آماده کنید تا بر استرس پیروز شوید. در آن صورت خواهید دید که نه تنها کیفیت زندگی شما افزایش پیدا کرده است، بلکه عمر آن نیز افزایش پیدا می‌کند.افرادی که از نظر ذهنی قوی هستند، اختلال خلقی مانند استرس و اضطراب ندارند:آن‌ها زمان را صرف تاسف خوردن نمی‌کنند.
آن‌ها برای شرایطی که دارند تاسف نمی‌خورند. در عوض، به دنبال راه‌های جایگزین می‌گردند.قدرت خود را از دست نمی‌دهند. اجازه نمی‌دهند که دیگران آن‌ها را کنترل کنند.از تغییر خجالت نمی‌کشند. آن‌ها در برابر تغییرات مثبت انعطاف‌پذیر هستند.انرژی خود را صرف کارهایی نمی‌کنند که نمی‌توانند آن را کنترل کنند. چیزهایی مانند ترافیک، یا یک کیف گمشده ارزش صرف انرژی را ندارند.نمی‌شود همه را خشنود نگه داشت. آن‌ها به خوبی می‌دانند که نمی‌توان همه را خشنود نگه داشت. آن‌ها سعی می‌کنند که مهربان باشند.۶٫ از ریسک‌هایی که در آن همه چیز تخمین زده شده ترسی ندارند. ریسکی که حساب نشده باشد ارزشی ندارد. اما اگر همه چیز را از قبل حساب کردید، نگران نباشید.
گذشته‌ها گذشته؛ نگویید که ای کاش الان وضعیت مانند قبل بود. می‌توان از گذشته درس گرفت، اما نمی‌توان وضعیت حاضر را کتمان کرد.
یک اشتباه را تکرار نمی‌کنند. کافی است از گذشته درس بگیرید.از موفقیت دیگران ناراحت نمی‌شوند. افراد موفق از پیروزی‌های دیگران خوشحال می‌شوند. آن‌ها راه پیروزی آن شخص را بررسی می‌کنند.
پس از اولین شکست ناامید نمی‌شوند.از تنهایی بیم ندارند. گاهی اوقات، سکوت و تنهایی بسیار مفید است. تنهایی هم می‌توان خوشحال بود.
فکر نمی‌کنند که جهان به آن‌ها بدهکار است. قرار نیست که دیگران در برابر او موظف به انجام کاری باشند.
منتظر نتایج فوری نیستند. شاید کاری انجام داده‌اند و منتظر نتیجه آن هستند. ممکن است یک بیماری باشد یا یک معامله تجاری. آن‌ها زمان و مهارت را به کار می‌گیرند تا نتیجه مشخص شود.
دور از جان شما بعضی از آدم ها مثل برج زهر مار می مانند که با یک من عسل هم نمی توان آن_ها را خورد. حال فرقی نمی کند اوضاع زندگی بر وفق مرادشان باشد یا نباشد. انگار دست خودشان هم نیست؛ بد اخلاق و بدقلقند. کارشناسان معتقدند این جور این آدم ها در خانواده هایی بزرگ شده اند که طعم زندگی شاد را نچشیده اند. پدر خانواده هیچوقت نخندیده و مادر هم شرایطی فراهم نکرده تا نشاط و شادابی میهمان خانواده شود و در حالی که تجربه نشان داده بچه هایی که در خانواده های شاد بزرگ می_شوند از هر نظر موفق ترند. در دین اسلام راهکارهای مختلفی درباره خانواده بانشاط ارائه شده که خوب است برخی از این مهارت ها را با هم مرور کنیم.
یکی از مهمترین و بهترین راهکارها برای داشتن یک خانواده شاد و پرنشاط این است که والدین از هر اتفاقی که به خواست خدا برایشان روی می دهد، راضی و خرسند باشند و از بچه ها هم بخواهند حقیقت را بپذیرند چراکه رضایت به قضا و قدر الهی، چنان آرامش و نشاطی در خانواده به وجود می آورد که همه اعضای آن خانواده احساس خوشبختی کنند. در »غررالحکم« روایتی از حضرت علی (ع) نقل شده که فرموده اند: »اگر به مقدرات الهی راضی شدید زندگی شما شیرین و خوش می گذرد.«
امام صادق (ع) هم در روایتی می فرمایند: »نشاط شادی در اثر راضی بودن به رضای خدا و یقین به دست می آید و اندوه و غم در شک و ناخشنودی به مقدرات الهی حاصل می شود« احساس رضایت از اراده الهی باعث می شود که اعضای خانواده، بایدها و نبایدهایی را که خداوند برای آن_ها تعیین کرده، بپذیرند و برای کسب موفقیت فردی و خانوادگی خودشان تلاش کنند تا به خواست خدا نتیجه به زحماتشان به ثمر برسد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۴:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


9 − = یک