گزارش//

روایتی از جیب خالی عابربانک‌های مهاباد

روایتی از جیب خالی عابربانک‌های مهاباد

گروه گزارش:دستگاه‌های عابربانک که به منظور تسهیل در خدمات‌رسانی به مردم بدون حضور در بانک، راه اندازی شده، مدتی است در مهاباد امکان ارایه پرداخت وجه نقد را ندارند و دریافت پول در داخل شعب هم بسیار به سختی امکان پذیر است.
صبح یک روز پاییزی بود هنگام راهی کردن پسرم به مدرسه متوجه شدم هیچ پول نقدی در کیف پولم ندارم و بوفه مدرسه آنان که هنوز دستکاه پُز یا کارت خوان ندارد و همیشه باید به صورت نقدی از آن خرید کرد، من را به این فکر انداخت که قبل از رسیدن به مدرسه خودرو را مقابل یکی از باجه‌های عابربانک نگه دارم.
کارت عابر بانک را وارد دستگاه کردم، با کمال تعجب دیدم که گزینه پرداخت وجه نقد آن غیرفعال است، سوار خودرو شدم و به باجه دیگر که متعلق به بانک دیگری بود رفتم، آنجا هم همان حکایت تکرار شد و به فرض اینکه شاید در این خیابان به دلیل مشکل اینترنت، این امکان از دستگاه های عابر بانک سلب شده، راهم را دورتر کردم و در خیابانی مخالف مسیر مدرسه پیچیدم.
۲ چشم را چهار تا کردم و دنبال باجه عابربانک گشتم، یکی دو تا از آنها به دلیل داشتن محافظ امکان استفاده نداشتند؛ سرانجام توانستم عابر بانکی پیدا کنم که ارایه خدمات در آن مقدور بود اما باز هم گزینه پرداخت وجه نقد در آن غیرفعال بود. در آن اول صبح علاوه بر من چند نفر دیگری هم در به در به دنبال عابر بانک بودند، اما تلاش های ما بی نتیجه ماند و بانک ها هم هنوز باز نشده بود که برای دریافت وجه نقد به داخل شعبه مراجعه کنیم، به راهم ادامه دادم و از یک دست فروش که در آن حوالی بساط پهن کرده بود، ۲۰ هزار تومان قرض گرفتم. هر چند کمی دیرتر از وقت معمول به مدرسه رسیدم اما خوشحال بودم که حداقل توانستم پولی برای خرید پسرم در مدرسه پیدا کنم و پس از بازگشت از یک سوپرمارکت ضمن خرید چند قلم کالا خواستم ۲۰ هزار تومان را به صورت دستی دریافت کنم. جواب متصدی برایم جالب بود و به نوشته مقابل درب ورودی اشاره کرد و گفت: به دلیل محاسبه مالیات از ارایه وجه نقد به صورت دستی معذورم. با ناآمیدی به اداره برگشتم و گفتم: پس از بازگشایی بانک‌ها از همان بانکی که حقوق دریافت می کنم، درخواست وجه نقد خواهم کرد و نسیه مرد دست فروش را خواهم داد. حوالی ساعت ۱۰ صبح بود که به یکی از شعب بانک در همان حوالی رفتم و دوباره عابر بانک را امتحان کردم اما باز هم پولی برای پرداخت نداشت، به ناچار وارد شعبه شدم پس از اینکه نوبتم رسید، فرم درخواست وجه نقد را دریافت و پر کردم. با کمال تعجب مسوول شعبه گفت: متاسفانه پول نقد نداریم و اگر ممکنه به شعب دیگر مراجعه بفرمایید. به شعبه دیگری رفتم که مسوول آن آشنا بود و تا خواستم درخواستم را بیان کنم، گفت: «می دونم برای پول نقد آمده ای بخدا پول نقد نداریم.» بلند شد از کیف پول خودش ۳۰۰ هزار تومان که چک پول های ۱۰۰ هزار تومانی بود، بیرون آورد و تحویلم داد و گفت: این هم شماره کارت بانکی بنده، لطفا این وجه را به حسابم در عابر بانک واریز کنید. برایم جالب بود و در ابتدا اصرار کردم که این کار را انجام ندهم اما وقتی دیدم چاره ای برای دریافت پول نقد ندارم ضمن تشکر فراوان، از بانک بیرون رفتم و در اولین عابر بانک سر راه‌ انتقال کارت به کارت را انجام دادم و سپس با آن بدهی‌ ام به مرد دست فروش را پرداخت کردم.
زمانی برای خرید و فروش پول نقد
بحث نبود پول نقد در بین بازاریان مهاباد نیز به یک مشکل اساسی تبدیل شده و بسیاری از کسبه تنها خرید و فروش را با عابربانک انجام می دهند و پول نقد بسیار کمیاب است و برخی مشاغل از جمله دامداران و چوبداران که باید معامله را به صورت نقدی انجام دهند، پول نقد را می خرند.
در بازار هفتگی این شهر در نزدیکی روستای «ابراهیم آباد» که در مسیر جاده مهاباد – میاندوآب قرار دارد و در برخی بازارهای هفتگی و میدان های دواب در شهرستانهای بوکان و نقده نیز پول نقد با قیمت بالاتر فروخته می شود.
یکی از دامداران مهابادی گفت: در این بازار که دستگاه های کارت خوان سیار به خوبی کار نمی کند و مردم اعتماد چندانی به معامله با چک ندارند، به ناچار فروشندگان و خریداران از پول نقد استفاده می کنند.
کاک رسول که حدود ۶۰ سال سن داشت و به گفته خودش چندین ساله در این بازار به داد و ستد مشغول است، افزود: در این بازار به ازای هر ۱۰ میلیون تومان پول نقد، ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کارت می کشند و اگر مبالغ پایین تر باشد، میزان اضافه آن کمتر و در ارقام بیشتر به همان نسبت مبلغ اضافه می شود.
وی افزود: دامداران که از مناطق روستایی برای فروش دام به این بازار می آیند، در بازگشت خود پول نقد لازم دارند و به ناچار خریداران برای آنان از این طریق پول نقد دریافت می کنند.
وی با گلایه از عملکرد بانک ها در خصوص خودداری از پرداخت وجه نقد به مردم گفت: مردم پول خود را به عنوان امانت در اختیار بانک قرار دادند و حال که این امانت خود را مطالبه می کنند، بانک در جواب می گوید که پول نقد موجودی نداریم.
این دامدار مهابادی افزود: این در حالی است که بانک همین پول ما را به عنوان تسهیلات بانکی به افراد دیگری اعطا می کند و سود آن را نیز می گیرد و در صورت حتی یک روز تاخیر در پرداخت اقساط آن، گیرنده وام باید جریمه را پرداخت کند.
تهیه وجه نقد در اختیار بانک‌های شهرستان نیست
برای بررسی مساله بی پولی در بانک های مهاباد به چندین شعبه از شعب بانک های مختلف مهاباد مراجعه کردم، نتواستم به جواب قانع کننده ای پیدا کنم و سرانجام به شعبه بانک ملی مرکزی در مهاباد رفتم و نماینده آن را که در طبقه دوم بانک بود، پیدا کردم.
پس از اینکه خودم را معرفی کردم، به ذکر مشکل پرداختم و از کمبود وجه نقدر در بانک های شهر سوال پرسیدم.
مسوول شعبه گفت: بحث پول نقد در اختیار شعبه مرکزی در ارومیه است و پس از اینکه شماره شعبه را برایم نوشت خواست در این خصوص با مسوول آن مصاحبه کنم.
کمی خوشحال شدم که برای حل این مشکل شهروندان قدمی گذاشته ام و با عجله به اداره برگشتم تا با تلفن ثابت اداره به آن مسوول در ارومیه حرف بزنم، اما ایشان هم ضمن تایید این مشکل گفت: هیچ حرفی از زبان وی در این گزارش نوشته نشود و اما این نوید را داد که به زودی مشکل برطرف می شود.وقتی از این مصاحبه تلفنی مسوول شعب بانک مرکزی در ارومیه نیز نا امید شدم، گلایه را پیش فرمانداری مهاباد بردم.
مشکل نقدینگی بانک‌های مهاباد به زودی رفع می شود
امیر قادری هم ضمن تایید مشکل نقدینگی در بانک های مهاباد گفت: این مشکل با مسوولان نماینده بانک مرکزی در استان آذربایجان غربی مطرح شده و قول دادند این مساله بررسی و مشکل نقدینگی در بانک های این شهرستان رفع شود.
وی اضافه کرد: بخشی از این مشکل ناشی از این است که برخی از شهروندان پول های خود را به صورت نقد در خانه نگهداری می کنند و آن را به عنوان سپرده به بانک تحویل نمی دهند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،وی ابراز امیدواری کرد که با پیگیری های انجام شده ضمن دعوت از شهروندان برای خودداری از نگهداری وجه نقد در منازل، بانک ها هم به مشتریانی که ضروت استفاده از پول نقد را دارند، این فرصت را برای آنان فراهم کنند.
در مهاباد فقط دامداران نیستند که مشکل تهیه پول نقد دارند، برخی از مطب های پزشکی، مراکز درمان، تعدادی از واحدهای نانوایی و تاکسی های تلفنی و درون شهری و برخی آرایشگاه های مردانه و زنانه در این شهر تنها در قبال پول نقد به شهروندان خدمات ارایه می دهند.مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب اذربایجان غربی واقع شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۹:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


3 × = دوازده