بعد از رايزني نماينده مهاباد با مجلس و وزارت نيرو :

رها سازی آب سد مهاباد به دریاچه ارومیه متوقف شد

رها سازی آب سد مهاباد به دریاچه ارومیه متوقف شد

گروه خبر:مسئول دفتر نماینده شهرستان مهاباد گفت: رها سازی آب سد مهاباد به طرف دریاچه ارومیه بعد از رایزنی نماینده مهاباد با مجلس و وزارت نیرو متوقف شد.
به گزارش آرازآذربایجان ، ابراهیم آذر مسئول دفتر نماینده شهرستان مهاباد گفت: با توجه به اینکه در مرحله جدید رها سازی آب به سمت دریاچه ارومیه آب سد مهاباد ۲ بار به میزان ۴۳ میلیون متر مکعب رها سازی شده است، توقف رها سازی آب سد مهاباد پس از رایزنی‌های فرماندار و نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی و توافق با وزارت نیرو صورت گرفته است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه روز‌های سرد سال به اتمام می رسد و به فصول گرم سال نزدیک می‌شویم در نتیجه آن افزایش سطح آب سد، بر اثر آب شدن از برف کوه‌های اطراف سد مهاباد است که بر حجم آن افزوده و برای مرحله رها سازی دیگر آماده می‌شود.
ابراهیم آذر گفت: اکنون حجم ذخیره شده آب پشت سد،?? درصد کل ظرفیت است. و تا زمانی که میزان آب به حداکثر ارتفاع مطمئن نرسد ،رها سازی آب از سد مهاباد متوقف می‌شود.این در حالیست که سرخش با بیان اینکه اولویت دولت احیای دریاچه ارومیه است افزود: اینکه بگویند احیای دریاچه ارومیه امکان پذیر نیست، ادعای درستی نیست و یقینا این دریاچه احیا می شود.
سرخوش با بیان اینکه تبعات خشکی دریاچه ارومیه یک سوم کشور را در برخواهد گرفت اظهار کرد: چنانچه دریاچه ارومیه آب نداشته باشد ؛ منطقه تبدیل به شوره زار نمک می شود و امکان حیات دیگر وجود نخواهد داشت. مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با رد ادعای دکتر کردوانی مبنی بر نشت آب از دریاچه و اینکه بستر دریاچه سوراخ است و اب وارده به پیکره بدرد دریاچه ارومیه نمی خورد اظهارکرد: طبق مطالعات انجام شده مقرر شده بود چنانچه دریاچه ارومیه تا سال آبی ۹۵ تثبیت نشود دیگر قابل احیا نخواهد بود اما خوشبختانه تثبیت آب دریاچه ارومیه نشان داد به غیر از تبخیر عامل دیگری سبب کاهش آب دریاچه ارومیه نیست.
وی ادامه داد: محققان دانشگاه صنعتی شریف تهران بر روی ماده نانویی که مانع تبخیر آب می شود در حال مطالعه و آزمایش هستند که با به نتیجه رسیدن این تحقیقات و تزریق این ماده نانو به دریاچه ارومیه مشکل تبخیر آب دریاچه ارومیه نیز حل می شود.
سرخوش با بیان اینکه تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰٫۸۸است افزود: وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲۴۳۷ کیلومتر مربع بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴۰ کیلومتر مربع افزایش وسعت را شاهدیم. مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی اظهار کرد: در حال حاضر دریاچه ارومیه ۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب دارد خاطر نشان کرد: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۹۰ میلیون مترمکعب حجم آب دریاچه افزایش یافته است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


هشت + 5 =