رهاسازی آب سد مهاباد یک ضرورت است

رهاسازی آب سد مهاباد یک ضرورت است

آرازآذربایجان– فرماندار مهاباد گفت: رهاسازی آب سد این شهرستان به سمت دریاچه ارومیه به دلیل مسایل فنی و نگهداری از سد یک ضرورت است و باید براساس برنامه ریزی مشخص انجام شود.
ایرج شجاعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سد مهاباد یکی از سدهای قدیمی کشور با حدود ۵۰ سال قدمت است، اظهار داشت: ظرفیت ذخیره آب در دریاچه پشت سد مشخص و محدود است.
وی در خصوص انتقاد برخی افراد در خصوص رهاسازی آب از سد مهاباد اضافه کرد: سد مهاباد در نزدیکی شهر واقع شده و ظرفیت آبراه ها و بستر رودخانه پایین دست سد نیز محدود است؛ بر همین اساس بخشی از آب آن در فصل بارش باید رهاسازی شود تا سد ظرفیت لازم برای ورود آب حاصل از بارش های دیگر را داشته باشد.
وی یادآور شد: اگر ظرفیت آب سد تکمیل شود و به اصطلاح سد سرریز کند، در صورت بارش باران شدید و افزایش ورودی آب، باید تمامی حجم آب ورودی از دریچه ها خارج شود که این امر ممکن است مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.
شجاعی گفت: به خاطر محدود بودن ظرفیت بستر رودخانه پایین دست مهاباد، در صورت وقوع سیل و کنترل نشدن آب از خروجی سد، شهر را با بحران مواجه می شود و به همین دلیل منطقی ترین راه حل، رهاسازی آب و داشتن یک ظرفیت مطمئن برای کنترل آب سد است.
فرماندار مهاباد اظهار داشت: از آبی که رهاسازی می شود برق تولید می شود؛ در حالی که آب سرریز قابلیت تولید برق ندارد و این آب از طریق رودخانه مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می شود.
وی یادآور شد: خشک شدن دریاچه ارومیه علاوه بر اینکه یک مساله ملی است و به صورت مستقیم منطقه ما را تحت تاثیر قرار می دهد و بعد از ارومیه، مهاباد دومین شهری است که خطرهای ناشی از خشک شدن دریاچه، آن را تهدید می کند.
شجاعی گفت: هم اکنون ۵۰ روستای مهاباد در مجاورت تالاب های اقماری حاشیه دریاچه ارومیه قرار دارد و آثار خشک شدن این دریاچه در برخی از این روستاها به صورت شوری آب و تخریب تیرک های برق خود را نشان داده است.
وی اضافه کرد: در فاز دوم رهاسازی آب به سوی دریاچه ارومیه قرار بود ۴۸ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شود که تاکنون ۴۳ میلیون متر مکعب آن رها شده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۸۵ درصد از ظرفیت دریاچه سد مهاباد از آب پُر است، افزود: با افزایش دوباره آب پشت دریاچه سد و نزدیک شدن به مرحله سرریز، رهاسازی آب دوباره انجام خواهد شد.
طبق اعلام هواشناسی مهاباد طی سال زراعی جاری ۲۷۵٫۹ میلی متر بارندگی در آذربایجان غربی ثبت شد که در مقایسه با سال گذشته ۴۸ درصد و در قیاس با میانگین بلندمدت ۷۶ درصد افزایش یافته است.
در این مدت در مهاباد ۴۰۹ میلی متر بارندگی ثبت شده که بارش های مهاباد در مقایسه با ۲۷۴ میلی متر بارندگی پارسال ۴۹ درصد افزایش یافته است.
در چند روز گذشته در فضای مجازی انتقادهایی از مسوولان اجرایی مهاباد در خصوص رهاسازی آب سد مهاباد برای کمک به احیای دریاچه ارومیه منتشر شده بود.
سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است و این سد علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.
سد مهاباد که در ضلع غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ یکی از نزدیکترین سدها به مناطق مسکونی به شمار می آید.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


نُه − = 3