مديرعامل شركت آب منطقه اي استان خبرداد

رهاسازی ۷۴۰ میلیون متر مکعب آب سدها به سمت دریاچه ارومیه

رهاسازی ۷۴۰ میلیون متر مکعب آب سدها به سمت  دریاچه ارومیه

گروه خبر:مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: در اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه، تاکنون ۷۴۳ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در پشت سدهای استان در سال زراعی جاری به سمت حوضچه دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.
کیومرث دانشجو افزود: این میزان رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه که از سدهای استان صورت گرفته است، در مقایسه با پارسال بیش از ۵٫۵ برابر افزایش نشان می دهد.
وی با اشاره به بارندگی های بسیار مناسب سال زراعی جاری بیان کرد: خوشبختانه افزایش بارندگی ها موجب شده تا بیشتر سدهای استان به مرحله سرریز رسیده و آب مازاد آنها به سمت دریاچه ارومیه هدایت شود.
دانشجو اضافه کرد: از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه در مجموع ۳۲۰ میلیون متر مکعب رهاسازی آب در نظر گرفته شده بود که این میزان هم اکنون از مرز ۴۲۷ میلیون متر مکعب نیز گذشته است.
وی گفت: بیشترین میزان رهاسازی آب از سد شهید کاظمی بوکان و به میزان ۵۶۴ میلیون متر مکعب بوده است که در مقایسه با ۷۷ میلیون مترمکعب سال گذشته بیش از هفت برابر افزایش نشان می دهد.
دانشجو افزود: پس از سد شهید کاظمی بوکان بیشترین میزان رهاسازی آب به ترتیب از سدهای مهاباد، حسنلوی نقده و زولای سلماس است به طوری که تنها از سد مهاباد امسال ۹۵ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شد که این میزان در سال گذشته صفر بود.
وی اظهار کرد: با رهاسازی این میزان آب، مناطق پایین دست این سدها تحت تاثیر قرار می گیرد و ضروری است مردم در زمان رهاسازی آب و پس از آن، از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه ها و برداشت غیرمجاز خودداری کنند.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است که در ۲۰ سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه ۵۷۰۰ کیلومتری آن در اوایل پاییز پارسال تنها حدود ۱۰ درصد باقی مانده بود.
پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا ۳۲ میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.
در تراز اکولوژیک ۱۲۷۴٫۱ متری دریاچه ارومیه، میزان آب نزدیک به ۱۴ میلیارد متر مکعب بوده است.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می_شود.امسال روند خشکی سال های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه اقدام هایی را آغاز کرده است.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، این دریاچه که بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان به شمار می رود، مورد توجه جدی دولت قرار گرفت و مقرر شد که برنامه ویژه برای احیای آن تدوین و تصویب شود.استان آذربایجان غربی دارای ۱۲ سد است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۵:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


هشت + = 10