مدير دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه خبرداد

رهاسازی ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب سدهای استان به دریاچه_ارومیه

رهاسازی ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب سدهای استان به دریاچه_ارومیه

گروه خبر:مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی از رهاسازی ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب سدهای آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه خبر داد.
فرهاد سرخوش افزود: اواخر اسفند ماه ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در پشت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می شود.
وی از آبگیری سد سیلوه خبر داد و گفت: روزهای آتی اقدامات آبگیری در سد سیلوه انجام می‌شود که بر اساس آن سالانه ۱۹۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه واریز می‌شود.
وی گفت: دریاچه در ۲۰ سال گذشته هر سال ۴۰ سانتی‌متر از تراز آبی خود را از دست می‌داد اما با اقدامات طی سه سال گذشته دریاچه از وضعیت مرگ نجات یافته و احیا خواهد شد و پروژه‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه با توجه به نقشه راه ادامه داد.
سرخوش افزود: ??? پروژه برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده که هم‌اکنون بر حسب اولویت ۴۴ پروژه ‌در حال اجراست.
وی در خصوص بودجه امسال احیای دریاچه ارومیه گفت: از کل مبلغ ???? میلیارد تومان مصوبه دولت برای ستاد احیا، میزان پرداختی سازمان برنامه و بودجه در سال جاری۶۷۰ میلیارد تومان است که ??? میلیارد تومان آن اختصاص داده شد و مقرر شده ۳۷۰ میلیارد دیگر نیز اسفندماه پرداخت شود.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه تخصیص به موقع اعتبار نقش بسزایی در تسریع روند اتمام طرح‌های احیای دریاچه ارومیه دارد، گفت: زمانبندی احیای دریاچه ارومیه طبق برنامه‌ریزی قبلی پیش رفته است و روند قابل قبولی دارد.
وی با بیان این‌که با اجرای طرح‌های مختلف در اراضی کشاورزی زیر حوضه دریاچه ارومیه می‌توان ۴۰ درصد در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی کرد، افزود: اصلاح الگوی کشت، تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام و مطالعه و اجرای سیستم‌های آبیاری بارانی و قطره‌ای، انتقال آب با لوله و احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی را از جمله اقدامات انجام شده سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای احیای دریاچه ارومیه است.
سرخوش به اقدامات مهم شرکت آب منطقه‌ای در راستای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه پرداخت و لایروبی تمام رودخانه‌های منتهی به پیکره دریاچه ارومیه، بستن سردهنه همه رودخانه‌های فصلی و فرعی بعد از فصل آبیاری کشاورزی و رهاسازی آب سدها را از جمله این اقدامات مهم برشمرد.وی ادامه داد: ایجاد و تکمیل تصفیه‌خانه‌های شهرهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه از برنامه‌های در حال اجرا برای انتقال پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای احیای این دریاچه است که در حوضه آبریز استان آذربایجان‌غربی در حال پیگیری بوده و پس از اتمام از سال آینده ۱۰۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال داده می‌شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 5