رنج ناتمام اورژانس‌های ارومیه معضلات ساختاری بیمارستان‌ها مشکل سازند

رنج ناتمام اورژانس‌های ارومیه معضلات ساختاری بیمارستان‌ها مشکل سازند

الناز ملک زاده
گروه گزارش: قدیمی بودن ساختمان بیمارستان‌های ارومیه و عدم اجرای طرح‌های احداث و نوسازی واحدهای موجود، مشکلات چندین ساله اورژانس‌ها را پا برجا نگه داشته و مردم و فعالان عرصه سلامت از وضع موجود ناراضی هستند.
مشکلات ساختاری و کمبود امکانات و فضای کافی در اورژانس بیمارستان‌های طالقانی، شهید مطهری، امام خمینی (ره) و سیدالشهدا رنج بی_پایان این واحدهای نجات حیات در بدو ورود بیماران بدحال و مصدومان تصادفات و … است.
تبدیل مهمان سرا به بیمارستان طالقانی قدیمی بودن ساختمان بیمارستان شهید مطهری نبود فضای کافی در اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) با توجه به حجم ورود بیمار، عدم توجه به تعبیه فضای تریاژ در بیمارستان جدیدالاحداث سیدالشهدا از جمله مشکلاتی است که سال‌ها پا برجا بوده و عزمی برای بهبود وضعیت موجود نیست.
هر چند مسئولان طی سال‌های گذشته مبنی بر انتقال بیمارستان طالقانی به منطقه مناسب و احداث ساختمان جدید بر اساس استانداردهای موجود وعده‌هایی داده بودند، ولی این امر تاکنون عملیاتی نشده و مردم، پرسنل و مدیران حوزه سلامت هر یک به دلیلی ناراضی هستند.
یک روز حضور در اورژانس‌های ارومیه کافی است تا به عمق مشکلات این واحدها و نبض حیاتی بیمارستان‌ها پی برد. کمبود فضا تجهیزات و در برخی موارد عدم مهارت و تجربه پرسنل برای استفاده از دستگاه‌ها و امکانات موجود گوشه ای کوچک از پازل مشکلات اورژانس در کنار برخوردهای نامناسب است.
عدم تخصیص اعتبارات نوسازی نیز مزید بر علت مشکلات شده و داد نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان بهداشتی را در آورده، فریاد کمکی که گوش سنگین بودجه ای ها توان شنیدن آن را نداشته و به نظر می‌رسد، رفع مشکلات این وادی هم به دوش مردم انداخته شود.
*وضعیت اسفناک و غیر قابل قبول اورژانس بیمارستان‌های ارومیه
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت بیمارستان‌های فعال این شهر، افزود: وضعیت ارائه خدمات اورژانس در این محل تأسف آور و غیر قابل قبول بوده و مسئولان باید به بهبود وضعیت موجود توجه کنند.
نادر قاضی پور با اشاره به اینکه مردم از حضور در فضاهای قدیمی اورژانس‌ها ناراضی هستند اظهار داشت: قدمت برخی بیمارستان‌های استان بالغ بر ۵۰ سال بوده و تغییر کاربری مهمان‌سرا به بیمارستان برای جوابگویی به برخی نیازها مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است.
وی با انتقاد از کندی روند احداث بیمارستان شهید بهشتی ارومیه، ادامه داد: این در حالی است که بیمارستان طالقانی نیز در منطقه نامناسبی قرار گرفته و هنوز خبری از مکان یابی محل جدید تخصیص اعتبارات آغاز عملیات اجرایی و … نیست.
وی با بیان اینکه امیدواریم دولت جدید راهکاری برای رفع مشکلات ساختاری بیمارستان‌ها و به تبع آن اورژانس‌ها ارائه کند، اعلام کرد: تخصیص به موقع اعتبارات حوزه سلامت نیز موضوعی است که باید مورد توجه دولت یازدهم باشد.بیمارستان‌های جدید بر اساس استانداردهای تدوین شده احداث شوند
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز خواستار توجه ویژه وزارت بهداشت و راه شهرسازی به عنوان پیمانکار پروژه های بیمارستانی به احداث این پروژه‌ها بر اساس استانداردهای موجود تدوین شده شد.
عابد فتاحی با اعلام اینکه متأسفانه اعتبارات بازسازی و نوسازی طرح‌های بیمارستانی و به تبع آن اورژانس‌ها همانند اکثر طرح‌های حوزه بهداشت و درمان پرداخت نمی‌شود، ادامه داد: تخصیص قطره ای اعتبارات حوزه مرتبط با سلامتی آحاد جامعه قابل بخشش نیست.
وی در خصوص وضعیت اورژانس بیمارستان‌های حوزه انتخابیه‌اش، اعلام کرد: با وجود موفقیت‌های خوب عرصه سلامت استان در بخش‌های مختلف، در حوزه اورژانس عملکرد موفقی نداشتیم و در این بخش نیازمند توجه و برنامه ریزی ویژه و و اصولی هستیم.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم اختصاص و احداث ساختمان‌ها و بناها محکم برای ارائه خدمات مورد نیاز در مواقع بحرانی، ادامه داد: متأسفانه با توجه به فرسودگی بیمارستان‌ها اعتباری برای نوسازی آن‌ها اختصاص نمی‌یابد.
*رنج اورژانس‌های ارومیه از مشکلات ساختاری
مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی هم با بیان اینکه مشکلات اورژانس‌های بیمارستانی از ۳ منظر قابل طرح و بررسی است، افزود: ابتدای محیط فیزیکی اورژانس‌ها برای اقدامات اورژانسی از جمله تریاژ اولیه فراهم نیست.
محمد رضا فروتنی با اشاره به اینکه این نقیصه موجب بروز مشکلات فراوان برای پرسنل و در نهایت نارضایتی بیماران و همراهان بیمار از خدمات ارائه شده می‌شود، گفت: نبود محلی برای تریاژ در بیمارستان‌های طالقانی، شهید مطهری، امام خمینی (ره) و حتی سیدالشهدا تبدیل به معضلی در نوع خود شده است.
وی خواستار تخصیص فضای کافی برای استقرار تخت‌های بستری و مراقبت تحت نظر در اورژانس‌های بیمارستان‌ها شد و گفت: دومین مشکل کمبود نیروهای ماهر و تحصیل کرده و تجهیزات مدرن و بروز مورد نیاز در اورژانس‌ها است.
وی از استقرار متخصص طب اورژانس در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه، بیمارستان میاندوآب و طی آینده نزدیک در بیمارستان مهاباد خبر داد و گفت: هر چند استقرار متخصص طی اورژانس در این واحدهای هزینه های گزافی را بر دوش دانشگاه تحمیل می‌کند ولی ضروری است.
*اعتبارات استانداردسازی اورژانس‌ها پرداخت شود
مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی با اظهار تأسف از اینکه با وجود تجهیز اورژانس‌ها به دستگاه های پیشرفته و مدرن هنوز برخی از پرسنل نحوه کار با این دستگاه‌ها را به طور دقیق بلد نیستند، عنوان کرد: در این راستا دوره های بازآموزی برای پرسنل اورژانس در حال برگزاری است.
فروتنی با اعلام اینکه تامین منابع مالی که خبری از آن نیست را لازمه بهبود و استاندارد سازی اورژانس‌های بیمارستان‌های استان به ویژه ارومیه برشمرد و اعلام کرد: پاسخگویی به افزایش بار مراجعات، امید به زندگی و ارتقا آگاهی و مطالبات به حق مردم نیازمند بودجه ای توانمند و اعتبارات کافی است.وی از اجرای طرح دیتا یا دستورالعمل یکپارچه ترخیص بیماران از اورژانس در آذربایجان غربی خبر داد و یادآور شد: در قالب این طرح توصیه های پزشکی در خصوص بیماری بیماران و مصدومان در قالب پکیج به وی ارائه می‌شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۴:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


3 × = بیست هفت