رفتن هاشمی و آخوندی از دولت را باید به فال نیک گرفت

رفتن هاشمی و آخوندی از دولت را باید به فال نیک گرفت

گروه جامعه: رفتن »سید حسن قاضی زاده هاشمی« و قبل از آن »عباس آخوندی« از دولت این تلقی را به وجود آورد، برخی وزیران که شرایط را دیده اند، یکی یکی در حال ترک قوه مجریه هستند و همین موضوع باعث شد که رئیس دفتر رئیس جمهور در مصاحبه ای اعلام کند، »هیچ وزیری پشت دولت را خالی نکرده است و اینکه گفته می‌شود با توجه به شرایط کشور، وزرا با استعفای خود پشت دولت را خالی می‌کنند، اصلا صحت ندارد.«
»محمود واعظی« در این باره توضیح داد: »یک روز شخصی در کابینه حضور دارد و روزی دیگر جایش را فرد دیگری می‌گیرد. همین مسأله‌ای که امروز در خصوص استعفای وزیر بهداشت پیش آمد، شما مرتب در کابینه‌های اروپایی و آمریکایی می‌بینید. یک فرد ممکن است روابط نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور کشورش خوب باشد؛ اما به هر دلیل نسبت به بودجه‌ای که در اختیار دارد معترض است، حال یک فرد دیگری به جای آن می‌آید و می‌تواند با آن بودجه امورات را اداره کند.«
وی تأکید کرد: »مسأله دولت فقط افرادی که دور میز هیأت دولت می‌نشینند نیست. من چهار سال وزیر بودم و می‌دانم چه افرادی در یک وزارتخانه و سازمان زحمت می‌کشند تا کارهای کشور انجام پذیرد. طبیعی است مدیر با مدیر فرق دارد، هر فردی هم روش خاص خود را برای امور به کار می‌گیرد.«
رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: »من قبول ندارم که می‌گویند آهسته آهسته وزرای دولت قصد دارند پشتش را خالی کنند. هیچ وزیری پشت دولت را خالی نکرده است. وی با اشاره به اضافه شدن وزرای جدید به کابینه عنوان کرد: »آقای دژپسند تازه به دولت آمده‌. در این مدت که از فعالیتشان می‌گذرد، شاهدم که چقدر با انگیزه و علاقه کار خود را دنبال می‌کند و یا آقای اسلامی در زمینه مسکن انصافا بسیار خوب عمل کرده، آقای همتی هم یک کار فوق العاده انجام داده است.«سخنان واعظی درباره تغییرات اخیر در دولت این گونه به پایان می رسد که »هر کدام از دوستان و مدیران به فکر کشور هستند، ما مدیران بسیار لایقی داریم اینکه کسی می‌رود و شخص دیگری می‌آید، نه فرار است و نه آن فرد نقطه ضعفی داشته است. ما در شرایط جدیدی قرار داریم و دولت متعهد است که مشکلات کشور را حل کند، به هر حال افراد جدیدی می‌آیند که به دولت کمک کنند.« موضوعی که نشان می دهد برخی وزیران در شرایط جدید نمی توانند کار را به روال سابق ادامه بدهند.
بیان این مسائل از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور نشان می دهد، دولت دوازدهم در فاصله یک سال و اندی از آغاز به کارش، مجبور به انجام برخی تغییرات و آوردن کسانی شده که بتوانند در شرایط تحریم و وضعیت جدیدی که قرار است قوه مجریه بر اساس آن فعالیت کرده و کار را پیش ببرند، ادامه طریق بدهند.هرچند رفتن »عباس آخوندی« و»سید حسن قاضی زاده هاشمی« از کابینه به بهانه های دیگری انجام شد، آنچه از اتفاقات پس از آن و سخنانی که جسته و گریخته نظیر آنچه رئیس دفتر رئیس جمهور مطرح کرده، گویای این است که شرایط جدید کشور نیازمند افرادی غیر از آنها در رأس این وزاتخانه ها بوده و لذا بر اساس تعریف جدید، یا آنها خود تشخیص داده اند که باید بروند و یا اینکه دولت در خصوص آنها تصمیم گرفته است.
البته این مسأله لزوما به معنای ضعف وزیران یاد شده به ویژه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سابق نیست، بلکه به این معناست که این افراد نحوه اداره یک وزارتخانه در شرایط جدید تحریمی را یا نمی دانند یا اینکه مایل نیستند به غیر از آنچه به عنوان راه و روش خودشان شناخته می شود، کار را پیش ببرند که در مورد این دو وزیر مشخصا سخنان و اظهارنظرهای قبل و بعد از کناره گیری شان بیانگر این مسأله است.
طبیعتا کناره گیری وزیران و افرادی که در شرایط تحریم اقتصادی و سیاسی نمی خواهند تغییر روش بدهند و یا بر مبنای تعاریف جدید کار کنند، ضرورتی است که در این ارتباط اتفاقا باید از این دو نفر قدردانی هم کرد، چون ممکن بود ادامه راه بر اساس همان روش گذشته خسارات یا مشکلاتی برای کشور و مردم داشته باشد؛ لذا وزیران و افراد ذی نفوذ در دولت شامل معاونان رئیس جمهور و … اگر به هر دلیلی در شرایط تحریم اقتصادی و سیاسی نمی توانند روش خود را تغییر داده و بر مبنای شرایط جدید فعالیت کنند، بهتر است هرچه زودتر از مسئولیت کنار بروند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از »تابناک«؛ با توجه به اینکه چشم اندازی مبنی بر بهبودی در تغییر وضعیت تحریم ها علیه کشورمان مشاهده نمی شود، ضرورت دارد تا افرادی در مجموعه های مختلف دولت و وزارتخانه ها متصدی انجام امور شوند که توانایی پیش بردن کارها در شرایط تحریمی و آنچه بر کشور تحمیل شده را داشته باشند؛ در غیر این صورت اگر فردی بماند که بخواهد بر مبنای همان راه و روش پیش از تحریم ها کار را ادامه دهد، عملکرد او چیزی جز ضرر و خسران برای کشور و مردم نخواهد داشت.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


5 − سه =