- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

رغبت سرمایه گذاران خارجی برای ساخت مراکز تجاری در آذربایجان غربی

Posted By admin On آذر ۱۸, ۱۳۹۳ @ ۶:۱۶ ق.ظ In اقتصادی | No Comments

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : ساخت مجتمع های تجاری برای توسعه و آبادانی شهر ارومیه در ماههای اخیر از اهمیت فراوانی برخوردار شده و یک گام استراتژیک برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است.
در یک الگوی توسعه مدرن و پیشرفته همکاری نهادهای مختلف می تواند بسیار راهگشا باشد و در این میان مقوله سرمایه گذاری برای ساخت مجتمع های تجاری با هدف توسعه شهری و ایجاد زیر ساخت برای پیشرفت و آبادانی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
شهرداری های استان نیز در اجرای طرح های عمرانی توسعه شهری با سرمایه گذاران بخش خصوصی باید مشارکت کنند که این تعامل می تواند بسیار کارساز باشد.
این مشارکتها به گونه ای است که شهرداریها می توانند بخشی از هزینه های اخذ مجوز و تعرفه های خود را از سرمایه گذاران بخش خصوص اخذ نکنند و به جای آن سهمی در پروژه های عمرانی به نام شهرداری ثبت شود.
کارشناسان اقتصادی راه اندازی واحد سرمایه گذاری در شهرداری های آذربایجان غربی را یک گام بسیار مهم برای توسعه استان قلمداد می کنند و بر این باورند که این طرح برای کاهش درآمدهای شهرداری ها از محل جرایم و تعرفه ها و سرمایه گذاری های درآمدزا برای شهرداری ها اجرا می شود.شهرداران با بکارگیری بخش خصوصی و مشارکت سرمایه گذاران و عقد قرارداد با سرمایه گذار می‌توانند طرح توجیهی خود را برای تصویب نهایی به دفتر امور شهری استانداری آذربایجان غربی ارسال کنند.
این طرح از سال گذشته در شهرداری های استان در حال اجرا بوده و در سطح استان، شهرداری ارومیه و اشنویه پیشتاز بوده و شهرداری های خوی، ماکو و سلماس نیز در حال اجرای آن هستند .
این در حالی است که موضوع ساخت مجتمع های تجاری برای توسعه و آبادانی شهر ارومیه در ماههای اخیر از اهمیت فراوانی برخوردار شده و یک گام استراتژیک برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است.در همین راستا روز گذشته مراسم کلنگ زنی پروژه بزرگ تجاری “اروم تکبیر فتح” با حضور استاندار آذربایجان غربی، سرکنسول کشور ترکیه در ارومیه، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه و جمعی از مدیران و مسئولان استانی در ارومیه برگزار شد.
پروژه تفریحی، تجاری، مسکونی، فرهنگی و تولیدی “اروم تکبیر فتح” دارای ?? هزار متر مربع زیربنای تجاری، ??? هزار متر فضای مسکونی، ?? هزار متر فضای هتل و اقامتگاه ویژه و یک طبقه کامل در خصوص تولید لباس‌های اسلامی می باشد و برای احداث آن ۳۵۹۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.این دومین پروژه بزرگ احداث مرکز تجاری در ارومیه است که کلنگ زنی می شود و اولین پروژه نیز با نام مرکز تجاری “رزت” با ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ۲۰ مهر ماه در ارومیه کلنگ زنی شد.سرمایه گذاری طرح و پروژه سرمایه گذاری رزت که با مشارکت شهرداری ارومیه انجام می پذیرد گام مثبتی در ارائه خدمات نوین در شان و منزلت مردم شهرستان ارومیه خواهد بود. پروژه مرکز تجاری رزت بعنوان بزرگترین پروژه سرمایه گذاری استان با مشارکت شهرداری ارومیه و شرکت نبوه سازان پرتو شهر با سرمایه گذاری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان در انتهای خیابان سعدی ۲ شهرستان ارومیه اجرا می شود و فاز اول آن که شامل یک فروشگاه و هایپر مارکتینگ می باشد با زیر بنایی بالغ بر ۱۴ هزار مترمربع در اردبیهشت ماه سال ۱۳۹۴ به بهره برداری خواهد رسید.این در حالی است که حمایت و پشتیبانی از سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی در استان آذربایجان غربی یک وظیفه و رسالت برای همه مسئولان اجرایی است و وظیفه دستگاهها حمایت و پشتیبانی از فعالین اقتصادی برای رشد و توسعه در استان است و از تمام کسانی که در این راه تلاش و کوشش می کنند ، باید حمایت شود.ایجاد امکانات و زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در استان یک ضرورت است و تقویت پایه های اقتصادی استان باید با استفاده از تمام ظرفیت ها و بهره گیری از توان بخش خصوصی و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده انجام گیرد.
این در حالی است که مدیریت استان آذربایجان غربی برای حمایت از فعالیت سرمایه گذاران در نقاط مختلف استان تصمیم جدی دارد و بسترهای خوب حمل و نقل ریلی و هوایی، نیروی انسانی کافی و زمینه های مساعد سرمایه گذاری در این استان وجود دارد که این عوامل می توانند رغبت شرکت های سرمایه گذاری را بیشتر کنند.
خدمت رسانی بهینه به مردم و رسیدگی به مسائل و مشکلات آنان، مهمترین تکلیف و وظیفه مدیران و مسئولان است و البته در مسیر خدمتگزاری، ممکن است برخی دشواری ها نیز وجود داشته باشد اما نباید این سختی ها و مشکلات مانع از عمل به رسالت مهم خدمت به مردم در میان مسئولان شود.این در شرایطی است که متاسفانه بدلایل مختلف تاکنون زمینه های مناسبی برای رشد سرمایه گذاری در شهرهای مختلف استان آذربایجان غربی فراهم نشده است که این امر به دلیل طولانی شدن روند اداری برای اجرای این پروژه ها است.
سرمایه گذاران همواره به دنبال راه های ساده و شفاف بوده و از طولانی شدن روند اداری برای سرمایه گذاری ها واهمه دارند و بدون شک نجات و توسعه آذربایجان غربی در گرو سرمایه گذاری مستمر است و توسعه شهری ارومیه نیز تنها با درآمدهای معمول شهرداری ها محقق نمی شود و به همین دلیل در شرایط کنونی باید به فکر جذب سرمایه گذار بود تا شاهد اجرایی شدن بسیاری از پروژه های مسکوت در شهر باشیم.
از سوی دیگر، افزایش سرمایه گذاری ها مساوی با افزایش اشتغال زایی برای جوانان است و می توان بدین وسیله به تعهدات اشتغالزایی برای حوانان اقدامات مناسبی انجام داد.
این در حالی است که یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه اقتصادی میزان سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشورها به عنوان موتور توسعه اقتصاد است و برای تحقق این امر مهم تسهیل و روان‌سازی مسیر سرمایه‌گذاری می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار باشد.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%b1%d8%ba%d8%a8%d8%aa-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%8a%d9%87-%da%af%d8%b0%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac%d9%8a-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa-%d9%85%d8%b1%d8%a7/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.