رصد معاملات نفتی رسالت رسانه‌ها در شرایط پیچیده تحریم

رصد معاملات نفتی رسالت رسانه‌ها در شرایط پیچیده تحریم

گروه اقتصادی: لازم است نفت فروشان ایران چونان گذشته، در حفاظت از منافع مردم محکم و بی‌تعارف در مرزهای قانونی خود بمانند و زیر فشارهایی که گهگاه به بهانه جذاب‌تر شدن بازار وارد می‌شود، خم نشوند.
بالاخره شرکت ملی نفت یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران را در قالب محموله‌های ۳۵ هزار بشکه‌ای در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه کرد و نهایتا ۸ محموله جمعا به میزان ۲۸۰ هزار بشکه از قرار بشکه‌ای ۷۴ دلار و ۸۵ سنت به فروش رفت. ۷۲۰ هزار بشکه از نفت عرضه شده هم به فروش نرفت تا امروز یا هفته آینده مجددا عرضه شود. من دیروز به هنگام معامله (که به‌صورت آنلاین انجام گرفت) در بورس انرژی بودم.
۱- »با توجه به انعطاف‌های بی‌نظیری که برای تسهیل ورود بخش خصوصی نشان دادیم انتظارم این بود که تمام محصولات عرضه شده به فروش برسد.« این را سعید خوشرو، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، پس پایان معاملات گفت.
واقعیت این است که مسوولان شرکت ملی نفت ایران، با وجود برخی جوسازی‌های چند روز گذشته، تمام »امکان‌های قانونی« خود را برای موفقیت عرضه یک میلیون بشکه تکلیف شده در بورس انرژی به‌کار گرفته بودند. من بر دو کلمه امکان‌های قانونی تاکید دارم. امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، کارشناسان و مدیران امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از حرفه‌ای‌ترین و سالم‌ترین بخش‌های کشور هستند. لازم است نفت فروشان ایران چونان گذشته، در حفاظت از منافع مردم محکم و بی‌تعارف در مرزهای قانونی خود بمانند و زیر فشارهایی که گهگاه به بهانه جذاب‌تر شدن بازار وارد می‌شود، خم نشوند. هر چند این مساله، منافاتی با ارتقای سطح حرفه‌گری و خلاقیت در بازاریابی و فروش نفت ایران ندارد.
۲- نام خریداران ۲۸۰ هزار بشکه نفت ایران، بر اساس شرایط خرید در بورس افشا نشده است.
دیروز عصر به سیدعلی حسینی، رییس بورس انرژی گفتم که در موقعش از شما خواهم خواست تا اعلام کنید پول نفت خریداری شده از طرف خریداران پرداخت شده و ضمانتنامه‌های آنها آزاد شده است یا خیر؟ بر اساس شرایط خرید، خریداران تا ۷ آذر فرصت دارند تا مقدمات برداشت را آماده کنند و تا ۷ دی ماه هم فرصت دارند تا نفت خریداری شده را تحویل گرفته و به مقصد مورد نظرشان حمل کنند. بانک‌ها باید در صدور ضمانتنامه‌ها دقت کنند تا مبادا تخلفی صورت گیرد.
مسوولان بورس و شرکت سپرده‌گذاری باید هوشیار باشند که خریدار دقیقا به وظایفش عمل کند و شرکت ملی نفت ایران هم باید به عنوان حافظ منافع مردم نسبت به دریافت به موقع پول محموله‌ها اهتمام ورزد.
می‌دانم شرایط تحریم اجازه نمی‌دهد تا برخی جزییات طرح شود اما رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی باید تا انتها، نسبت دنبال کردن روند تصفیه‌حساب محموله‌های فروخته شده مصمم باشند. ما در گذشته تجربیات تلخی را سپری کرده‌ایم. ما از اختلاس‌ها، پرداخت نشدن پول مقداری از نفت و میعانات خریداری شده، تخلف در صدور برخی ضمانتنامه‌ها و… زخم خورده‌ایم. آقایان لطفا به اعتماد عمومی احترام بگذارید و تلاش کنید همه مراحل، بدون رانت، بدون فساد و در فضای کاملا حرفه‌ای طی شود.
۳- هر حرکتی سالم و حرفه‌ای که منجر به فروش نفت ایران در شرایط تحریم شود مستحق حمایت است. ما باید از همه ظرفیت‌های کشور برای گذر از تحریم استفاده کنیم. این یک اصل است. اما همزمان باید جلوی هر پیشنهادی که شائبه ایجاد رانت دارد ایستاد. با توجه به چندگانگی نرخ انواع ارز در کشور تسویه ریالی پول نفت فروخته شده در بورس می‌تواند باعث ایجاد رانت شود.
اگر بگویید نمی‌شود من صریح به شما می‌گویم که آقایان ما چشم‌مان ترسیده است. لطفا گذشته را مرور کنید. احیانا اگر کسانی هستند که شرایط سخت کشور در دوره تحریم آنها را به طمع کسب رانت انداخته است بدانند که این روزگار می‌گذرد همه‌چیز در پیشگاه مردم قرار می‌گیرد. صد البته که این جملات از محضر کسانی که دغدغه‌مندانه در پی حل مشکلات کشور به روش‌های مختلف هستند دور است. من دلسوزانی را می‌شناسم که آبرو گرو گذاشته‌اند و برای عبور کشور از این شرایط سخت شب و روز نمی‌شناسند. پس همه باید تلاش کنند تا اعتماد عمومی را بازسازی کنند. بی‌تردید در این شرایط همه ظرفیت‌های داخلی از جمله بورس انرژی توسعه خواهد یافت.
۴- گاه می‌شنوم که می‌گویند چرا فلان کشور بورس انرژی دارد ما نداریم. نفت یک کالای بین‌المللی است. برای پالایشگاه‌های داخلی هم که ضوابط خاص عرضه می‌شود. پاسخ به یک سوال می‌تواند راهگشا باشد. مگر امکان نقل و انتقال پول توسط بانک‌های داخلی در سطح بین‌المللی یا امکان حضور بانک‌های خارجی در ایران مهیا است که انتظار یک بورس بین‌المللی را دارید؟! به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، نفت، زعفران یا فلان محصول نیست. نفت یک کالای خاص استراتژیک است. این موضوع الزاماتی دارد که بعدا درباره‌اش خواهم نوشت.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


7 − = هیچ