رشد ۳۶ درصدی رقم مصوب درآمدهای استانی آذربایجان غربی

رشد ۳۶ درصدی رقم مصوب درآمدهای  استانی آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : رقم مصوب درآمدهای استانی آذربایجان غربی نسبت به سال ۹۲ رشد ۳۶ درصدی داشته است و مبلغ ۱۰۴۴ میلیارد و ۱۸۸ میلیون ریال از محل درآمدهای استانی در ۳ ماهه اول سال ۹۳ وصول شده است.
نحوه وصول درآمدهای استانی در سال ۹۲ درآمدهای مالیاتی و گمرکی، سایر مولفه های تاثیر گذار در وصول درآمد و چگونگی وصول درآمدهای استانی سال ۹۳ باید به شکل دوره های و منظم مورد بررسی و کنکاش مسئولان اقتصادی استان قرار گیرد.
اخیرا نیز در جلسه ستاد درآمد و تجهیز منابع استان آذربایجان غربی تحقق ۱۰۶ درصدی درآمدهای استانی در سال ۹۲ مطرح شد و در این جلسه مسئولان اقتصادی استان ضمن اعلام رشد ۳۶ درصدی رقم مصوب درآمدهای استانی نسبت به سال ۹۲ و وصول مبلغ ۱۰۴۴ میلیارد و ۱۸۸ میلیون ریال از محل درآمدهای استانی در ۳ ماهه اول سال ۹۳، همچنین از تحقق ۶۹ درصدی درآمدهای استانی نسبت به مصوب سه ماهه و رشد ۴۸ درصدی درآمدهای فوق‌الذکر نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر دادند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که بالا بودن رقم مصوب، حاکمیتی بودن برخی از دستگاه‌ها، ثابت بودن نرخ تعرفه‌ها، رکود بازار معاملات املاک معوقات جرائم گمرکی و مطالبات وصول نشده مالیاتی از اهم دلایل ارائه شده از سوی دستگاه‌ها در عدم تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای دولتی استان آذربایجان غربی است.
مسئولان اقتصادی آذربایجان غربی اخیرا با اشاره به تحقق ۱۰۶ درصدی درآمدهای سال ۹۲ و مازاد ۲۶۳ میلیارد و ۴۵۸ میلیون ریالی آن ضمن تاکید بر تلاش مضاعف دستگاه‌های اجرائی و ضرورت تحقق صد در صدی درآمدهای مصوب سال ۹۳، بازگشت درصدی از درآمدهای وصول شده با رویکرد تشویقی به دستگاه‌هایی که از مازاد درآمد برخوردارند را پیشنهاد نموده و اظهار امیدواری کرده‌اند که درآمدهای سال ۹۳ نیز همانند سال ۹۲ به طور صد درصد محقق گردد.
در عین حال مسئولان برنامه ریزی و بودجه استان نیز به راهکارهای امکان تبدیل برخی از درآمدهای ملی به استانی، لزوم گسترش پایه های مالیاتی، شناخت ظرفیت‌های مالیاتی استان و هزینه های تحمیلی ناشی از مرزی بودن استان در بحث راهکارهای افزایش درآمدهای استانی را مورد تاکید قرار داده‌اند.
این در حالی است که متأسفانه در قانون بودجه سال ۹۳ استان آذربایجان غربی رتبه شانزدهم از نظر سهم درآمدهای استانی و رتبه ۲۶ از نظر سرانه درآمدهای استانی را داراست و باید موضوع بررسی و آسیب شناسی راه‌های ارتقاء درآمد دستگاه‌ها توسط کارشناسانی که به زوایای سیستم آشنایی دارند و فرهنگ سازی و برنامه_های اجرائی و جنبه های تبلیغی در راستای جذب درآمد مورد تاکید جدی دستگاه‌های اجرایی استان آذربایجان غربی قرار گیرد.
این در شرایطی است که این استان با ظرفیت‌های فراوان و بالقوه در کشاورزی و دامپروری و مخصوصا برای سرمایه گذاری و گردشگری موقعیت ویژه ای برای توسعه دارد و به لحاظ موقعیت فوق‌العاده جغرافیایی شرایط خاصی برای ترانزیت کالای ایرانی به ترکیه و قلب اروپا دارد.
البته سرمایه گذاری و لزوم تسهیل هر چه بیشتر فرایند آن به منظور مساعد نمودن فضای کسب و کار برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی، یکی از مهم‌ترین نیازهای استان آذربایجان غربی به سمت توسعه و آبادانی است.
فراهم نمودن زمینه های جذب سرمایه حمایت و هدایت سرمایه گذاران، شناسایی و پیگیری رفع موانع سرمایه گذاری از وظایف مهم مدیران اجرایی استان بوده و در این راستا باید شبکه ارتباطی وسیعی از طریق تعیین رابطین جذب سرمایه گذاری در کلیه دستگاه‌های اداری استان جهت کمک به سرمایه گذاران ترسیم و ایجاد شود.احصاء و اطلاع رسانی ظرفیت‌های موجود استان برای جذب سرمایه گذاران از مهم‌ترین وظایف حوزه سرمایه گذاری استان در شرایط اقتصادی امروز است و اهمیت جذب سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری خارجی در استان، نشان می‌دهد که یکی از اولویت‌های اساسی توسعه استان موضوع مهم جذب سرمایه گذار است. این مهم نیازمند شناسایی، تدوین و ارائه توانمندی‌ها، پتانسیل‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری استان در چارچوب و قالب بین‌المللی به سرمایه گذاران بالقوه خارجی است.
فرصت‌های سرمایه گذاری آذربایجان غربی در بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی خدمات، توریسم و امور زیربنایی باید به مخاطبان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی شناسانده شود.
معرفی مزیت‌ها و مشوق‌هایی که ایران و استان آذربایجان غربی را مستعد سرمایه گذاری می‌کند و می‌تواند در جذب سرمایه گذاران خارجی موثر باشد باید از راه برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و جشنواره‌ها معرفی شود.
این در حالی است که تعامل با بخش خصوصی و مجامع صنفی خصوصی برای جذب سرمایه_گذاری و توسعه استان ضرورتی اجتناب ناپذیر است و جایگاه ویژه بخش خصوصی در قوانین و اسناد بالادستی کشور، به ویژه قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نشان می‌دهد که توسعه اقتصادی آذربایجان غربی از مسیر تعامل با بخش خصوصی است.
در چنین شرایطی برگزاری همایش‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری یک نیاز اساسی برای توسعه استان محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد چنین همایش‌هایی باید هدف‌دار باشد و به بخشی از اهداف تعیین‌شده نیز دست یابد، لذا اگر معلوم شود که برگزاری این همایش ضروری است و می‌تواند مفید باشد حتما در استمرار آن مساعدت شود.البته کارشناسان اقتصادی نسبت به تهیه نسخه‌ای مشخص برای رونق اقتصادی و توسعه منطقه شمالغرب کشور و آذربایجان غربی تاکید می‌کنند و معتقدند که باید دقت کرد که نمی‌توان برای کل استان نسخه واحدی نوشت چرا که هر منطقه برای خود مسایل خاصی دارد که در اولین قدم باید این مسایل و مشکلات شناسایی شوند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


سه − = 1