رشد ۱۰۰ درصدی خرید تضمینی گندم در آذربایجان غربی

رشد ۱۰۰ درصدی خرید تضمینی گندم  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور –
گروه اقتصادی: یکی از مشوق های اصلی که به کسب و کار کشاورزی رونق می دهد خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی و از جمله گندم است که در جهت حل مشکلات معیشتی کشاورزان بسیار راهگشاست.
خشکسالی های سال های اخیر، سرمازدگی و از بین رفتن برخی محصولات کشاورزی استان و نادیده گرفتن حقابه آنها از جمله موضوعاتی است که باعث می شود هر از چند گاهی مشکلات کشاورزان آذربایجان غربی به سرتیتر خبرهای سایت ها و مطبوعات محلی و بعضا هم رسانه های ملی تبدیل شود.
کارشناسان معتقدند که صرفه جویی جدی مصرف آب در حوزه‌های شرب و صنعت از دیگر اقداماتی است که باید به منظور تامین مطالبات کشاورزان جزء اولویت های سازمان_های مختلف قرار گیرد.
این در حالی است که در نظرگرفتن وام و تسهیلات با کارمزد پایین و بازپرداخت بلند مدت برای کشاورزان می تواند بخشی از مشکلات کشاورزان را مرتفع کند و باید در آینده‌ای نزدیک شرایط استمهال این وام ها عملیاتی ‌شود.
تغییر کاربری قسمتی از زمین‌های مزروعی که شرایط آن در حال حاضر تسهیل شده، می‌تواند کمکی جدی به معیشت کشاورزان برای صنایع تبدیلی و صنایع مرتبط با حوزه کشاورزی باشد و همچنین استفاده از چاه‌های جدید نیز در دستور کار آب منطقه‌ای قرار گرفته که در آینده‌ای نزدیک اجرایی خواهد شد.
برای برقراری تعادل در بازار محصولات کشاورزی و حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، سیاست‌های گوناگونی از سوی دولت‌ها برای تنظیم بازار از جمله خرید توافقی محصولات کشاورزی اتخاذ می‌شود.
در این راستا، علاوه بر دخالت در تولید و توزیع محصولات کشاورزی، اقدام‌هایی برای قیمت‌گذاری و کنترل تجارت محصولات مزبور صورت می‌گیرد.
در ایران نیز به دلیل عدم توسعه بازار محصولات کشاورزی، همواره بحرا‌ن‌هایی در زمینه کمبود یا عرضه بیش از نیاز برخی محصولات در سال‌های گذشته روی داده است که این امر خساراتی را به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این محصولات وارد کرده است_یکی از مشوق های اصلی که به کسب و کار کشاورزی رونق می دهد
خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی و از جمله گندم است که در جهت حل مشکلات معیشتی کشاورزان بسیار راهگشاست.اخیرا نیز مدیر سازمان تعاونی روستایی استان آذربایجان‌غربی اعلام کرده است که خرید تضمینی گندم به وسیله شبکه‌ تعاونی روستایی آذربایجان‌غربی از مرز ۱۲۷ هزار تن گذشت.
سازمان تعاون روستایی آذربایجان‌غربی برای رفاه حال گندم‌کاران، با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی، شرکت غله و بازرگانی استان و با بهره گیری از امکانات و توانمندی‌های بالقوه خود و با راه‌اندازی و تجهیز ۱۰۷ مرکز خرید تضمینی در اقصی نقاط شهرستان‌های آذربایجان‌غربی با نرخ مصوب برابر دستورالعمل خرید تضمینی توانسته است مقدار ۱۲۷ هزار ۳۲۱ تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را خریداری کند.
این مقدار خرید نسبت به خرید مشابه در سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. از این میزان خرید گندم تا ۱۵ مهر ماه مقدار ۴۱۶ هزار و ۹۳ تن گندم برابر آهنگ حمل اعلامی از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی تحویل سیلوها و کارخانه‌های آرد سازی آذربایجان‌غربی شده است.مابقی گندم‌ها که به مقدار ۸۵۶ هزار و ۲۸ تن است در انبارهای مراکز خرید شبکه تعاون روستایی استان نگهداری می‌شود.
این در حالی است که گندم به عنوان یک محصول استراتژیک و حیاتی نقشی مهم در زندگی مردمان دارد. سیاست های اعمالی دولت برای تولید و کشت این محصول یکی از محورهای توسعه کشاورزی است و استان آذربایجان غربی توانسته در تولید این محصول کشاورزی همواره جزو برترین ها باشد.
میزان تولید این محصول در استان افزون بر ۶۰۰ هزار تن است که با این میزان تولید آذربایجان غربی در رتبه های برتر تولید گندم در کشور قرار دارد.آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی کشور است و در این میان گندم، این محصول استراتژیک نقش مهمی در عرصه کشاورزی استان دارد.
تخصیص بیش از یک سوم اراضی زیر کشت استان به کشت گندم نشان از توجه ویژه مردم و مسئولان به تولید این محصول مهم دارد.این استان دارای یک میلیون هکتار زمین زراعی قابل کشت است که امسال در ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی زیر کشت این محصول استراتژیک رفته که از این میزان ۲۶۰ هزار هکتار اراضی دیم و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی آبی تعیین شده است.
سال گذشته نیز با توجه به بارندگی های فصلی و شرایط آب و هوایی مناسب در استان، سطح سبز مزارع از وضعیت مطلوبی برخوردار بود و همچنین در راستای تولید گندم با کیفیت از سطح مزارع آذربایجان غربی، ۱۱ هزار و ۲۰۰ تن بذر اصلاح شده در میان کشاورزان توزیع شده است.
از سوی دیگر به منظور تامین نهاده ها و تهیه بستر بذر نیز شش هزار و ۵۰۰ تن کود شیمیایی از نوع فسفات و شش هزار تن کود شیمیایی از نوع ازت در اختیار کشاورزان استان قرار گرفته شده است.
با همت مسئولان برای کمک به گندمکاران و تامین سرمایه در گردش آنها از سال زراعی گذشته در ازای هر هکتار گندم آبی چهار میلیون ریال و در ازای هر هکتار گندم دیم دو میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه در اختیار گندمکاران قرار گرفته است.
هم اکنون اجرای طرح ملی خودکفایی تولید گندم در آذربایجان غربی با حمایتهای مالی وزارت جهادکشاورزی آغاز شده و در این راستا سطح کشت گندم نان پیشگام توسط کشاورزان به یک هزار هکتار افزایش یافت.
با همت همه دست اندرکاران سال گذشته طرح پایلوت تولید بذر و پرورش سایر ارقام گندم نان جدید از جمله اروم، زارع و میهن در ۵ هکتار در ایستگاههای تحقیقاتی اجرا شد.
کشت ارقام جدید گندم مخصوص تولید آرد برای نان در اراضی تحقیقاتی و کشاورزی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی آغاز شده و نوید زیبایی برای کشت پایلوتی گونه های جدید دیگر گندم مورد نیاز کشور است.
این در حالی است که طرح ملی خود کفایی در تولید گندم مورد نیاز کشور از سیاستهای ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است و در این راستا این طرح طی سال های زراعی گذشته با اختصاص ۶ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال اعتبار در استان آذربایجان غربی اجرایی شده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


× 2 = چهار