رشد خزنده ایدز جنسی در کشور

رشد خزنده ایدز جنسی در کشور

گروه خبر: عضو کمیته کشوری ایدز ضمن تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش به مقوله آموزش جهت پیشگیری از ابتلا به HIV AIDS، نسبت به روند رو به رشد ابتلا به این بیماری از طریق روابط جنسی ناسالم هشدار داد.
دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شایع‌ترین سن ابتلا به HIV در ایران از دهه دوم زندگی شروع شده و زمینه ابتلا تا دهه چهارم زندگی گسترش دارد، گفت: متوسط این سن در ایران بین ۲۰ تا ۴۵ سال است.
وی شایع‌ترین روش‌های ابتلا را در چهار _پنج سال گذشته، استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی مواد دانست و گفت: متاسفانه در حال حاضر راه انتقال از طریق مقاربت جنسی در کشور رو به افزایش است.
مردانی عمده تلاش کمیته کشوری ایدز را شناسایی افراد پرخطر، کشف افرادی که مبتلا به ایدز هستند اما از ابتلای خود اطلاع ندارند و تشویق آن‌ها به انجام آزمایش ایدز جهت آغاز درمان عنوان کرد و افزود: بر اساس آمار ثبت شده حدود ۲۸ هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارند.
این درحالیست که طبق تخمین‌های سازمان جهانی بهداشت، وجود ۸۰ تا ۹۰ هزار مورد ایدز HIV در کشور پیش‌بینی می‌شود.
وی افزود: در نتیجه این آمار حدود ۷۰ هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور داریم که یا از بیماری خود خبر ندارند یا آن را کتمان می‌کنند.این عضو کمیته کشوری ایدز پیشنهاد این کمیته را در زمینه پیشگیری از گسترش HIV/AIDS، شناسایی افرادی که بیشتر در معرض این بیماری هستند و تشویق آن‌ها در جهت مشاوره و اقدام به انجام آزمایش ایدز عنوان کرد.
وی در همین زمینه افزود: عمده افراد در معرض خطر ابتلا به ایدز افرادی هستند که یا در معرض اعتیاد از هر نوعی اعم از تزریقی استنشاقی و… هستند، سابقه زندان یا رفتارهای پرخطر جنسی دارند.مردانی با ابراز نگرانی از افزایش شیوع ایدز از طریق مقاربت جنسی میان جوانان گفت: بنابراین باید این اقشار را تشویق کنیم که از وسایل محافظتی استفاده کرده و همچنین نسبت به انجام آزمایش HIV اقدام کنند تا در صورت ابتلا، بیماری در مراحل اولیه شناسایی شده، از پیشرفت آن پیشگیری شود و از ابتلای دیگران جلوگیری شود.
مردانی افزود: علاوه بر آن، افراد دیگری نظیر روسپی‌ها که آمار آن‌ها به طور غیررسمی در کشور زیاد است نیز در معرض شدید ابتلا به ایدز قرار دارند. بر همین اساس لازم است که این افراد شناسایی و تحت کنترل و درمان قرار گیرند.
وی با تاکید بر اهمیت بحث پیشگیری از ابتلا به HIV/AIDS گفت: اقدام در جهت آموزش عمومی و تشویق مردم و به‌ویژه جوانان در جهت انجام آزمایش ایدز به صورت اختیاری از جمله اولویت‌ها و سیاست‌هایی است که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. در این صورت می‌توان با استفاده از روش‌های نوین درمانی از پیشرفت این بیماری در مراحل اولیه ابتلا جلوگیری کرد.
مردانی ادامه داد: در حال حاضر این امکان وجود دارد که HIV را در مراحل اولیه بیماری با مصرف روزانه یک قرص کنترل کرد.
وی افزود: بنابراین باید از طریق صداوسیما اصحاب رسانه، مطبوعات، روحانیون، خانواده‌ها و…آموزش‌های میدانی را برای افراد و به ویژه جوانان ایجاد کنیم.
وی در پایان با تاکید دوباره بر بحث آموزش و پیشگیری گفت: در حال حاضر کشورهایی مانند استرالیا و کشورهای اروپای غربی دیگر با مشکلی تحت عنوان ایدز مواجه نیستند.
علت این مهم نیز مبارزه با ایدز از طریق سلاح برنده، ارزان، موثر و منطقی آموزش است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۸:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


چهار − 2 =