رسیدن به نگاه تمدنی در اوج منازعات فرهنگی

رسیدن به نگاه تمدنی در اوج منازعات فرهنگی

احمد صدیقی
گروه فرهنگی: پیشقراول رسیدن به نگاه تمدنی، نخبگان ایرانی هستند. البته این به معنی نادیده گرفتن سایر تلاش های امت اسلامی برای رسیدن به وضعیت و موقعیت تمدن اسلامی نیست. اما با توجه به مقدورات و محذورات جهان اسلام به نظر می رسد تنها کشوری که می_تواند اهداف تمدن اسلامی را به پیش ببرد نخبگان ایرانی هستند.
در شرایطی که جهان اسلام درگیر مشکلات سیاسی و منازعات راهبردی است و در شرایطی که دنیای غرب، جهان اسلام را به خود درگیر کرده و به نظر هم نمی رسد مفری برای خروج از این فضا وجود داشته باشد، ضرورت نگاه تمدنی در میان نخبگان ایرانی، برجسته است.
در شرایطی که جامعه غربی به طور تمام قد جلوی امت اسلامی ایستاده تا مانع از دستیابی این امت به دستاوردهای گفتمانی و وحدت مسلمانان در حوزه فراملی شود، داشتن نگاه غیرنهادی به تمدن اسلامی ضرورتی است که بایستی نخبگان ایرانی بیشتر به آن توجه داشته باشند.
در شرایطی که برخی افراد به دلیل منافع حزبی و سیاسی، در حال قلب مفاهیم انقلاب اسلامی و ایجاد تحریم در گفتمان بنیان گذاران انقلاب هستند و مصادره به رای از گفتمان انقلابی ایران می کنند، داشتن نگاه انقلابی به تمدن اسلامی امری ضروری است.
در شرایطی که دولت (به عنوان یک بوروکراسی) در ایران اسیر مسائل و مشکلات اداری و دیوان سالاری شده است که دست و پای رسیدن به نگاه تمدنی و رسیدن به مفاهیمی از جمله امت واحده را می بندد، رسیدن به جایگاه امت اسلامی امری لازم است.برای رسیدن به تمدن اسلامی، لوازم و الزاماتی مورد نیاز است که برخی از آن ها اندیشه ای و گفتمانی و برخی دیگر از نیازهای راهبردی امت اسلامی هستند. برای مثال نگرش فراملی و وحدت گرایانه در امت اسلامی یکی از مهمترین الزامات راهبردی برای رسیدن به تمدن اسلامی است.
از جمله مهمترین الزامات اندیشه ای رسیدن به تمدن اسلامی می توان به مسائل گفتمانی از جمله در حوزه های علم گرایی و پیوند حوزه های مختلف علوم با ارزشها و اصول اسلامی در دنیای اسلام اشاره کرد. همچنین نگاه و رویکرد به تمدن غربی یکی دیگر از الزامات اندیشه ای رسیدن به تمدن اسلامی محسوب می شود.ترسیم ارزش ها و آرمان های اسلامی و الهی یکی از مهمترین الزامات گفتمانی و اندیشه ای رسیدن به حوزه تمدن اسلامی است. ارزش هایی همچون پیوند علم گرایی با اصول اسلامی، خدا باوری، توحید اندیشه اسلامی، معاد و … از جمله ارزش ها و اندیشه هایی هستندکه موجبات قوام و دوام نگاه گفتمانی به تمدن اسلامی را فراهم می کنند.
جایگاه تمدن غربی کجاست؟ محصولات و فرآورده های غربی برای رسیدن به دولت – ملت چیست، نقش اومانیسم، لیبرالیسم، جدایی نظام سیاسی از ارزش های اعتقادی و … در رسیدن به تمدن چگونه است، پاسخ به این سوالات کمک می کند تا جایگاه تمدن اسلامی و تفکیک آن با تمدن غربی شفاف تر شود.
برای رسیدن به تمدن اسلامی، ضروری است پیوندهای راهبردی این تمدن نیز ایجاد شود.
جهان اسلام برای رسیدن به حوزه تمدنی بایستی ابتدا دیدگاه های مربوط به وحدت در دنیای اسلام و مقاومت را برجسته کند.
یکی از مهمترین مسائل راهبردی پیش روی جهان اسلام ، مسئله فلسطین است. نگاه شارحان انقلاب اسلامی به مسئله فلسطین به عنوان مسئله اول جهان اسلام، نشان می دهد که ارزش و اهمیت این موضوع در اندیشه امامان انقلاب تا چه اندازه بوده است. در سال ها و ماه های اخیر اتفاقاتی در جهان اسلام افتاده است که دنیای اسلام را درگیر موضوعات حاشیه ای کرده به گونه ای که مسئله فلسطین دربخش های زیادی از جهان اسلام به فراموشی سپرده شده است و صدای مظلومیت ملت فلسطین از حلقوم اندک کشورهای اسلامی به گوش می رسد و اینها همه نشان می دهد که جهان اسلام با مبادی اسلامی خود فاصله زیادی گرفته است.
از جمله مهمترین چالش های رسیدن به تمدن اسلامی را می توان به نگاه های متفاوت در جهان اسلام بر سر موضوعات اسلامی، رقابت های نادرست در جهان اسلام و دشمنی های ایجاد شده، عدم اعتقاد به مبانی فکری نظام اسلامی در اندیشه نخبگان کشورهای اسلامی، سنگ اندازی غرب در برابر شکل گیری این تمدن و … اشاره کرد.یکی از جدیدترین مسائلی که در دنیای اسلام به وجود آمد، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شریف بود. طبیعی بود که امت اسلامی در این موضوع ، رویکردی واحد اتخاذ کرده و همه زیر لوای پرچم اسلامی قرار گیرند تا علیه این سیاست موضع واحدی اتخاذ کنند. دست کم طبیعی بود که در سازمان همکاری اسلامی به عنوان ویترین مواضع کشورهای اسلامی موضعی واحد در این خصوص اتخاذ شود، اما آن چه مشاهده شد این بود که مواضع ضد و نقیض و نامتناسبی نسبت به این موضوع در بین کشورهای اسلامی اتخاذ شد. موضوعی که تنها به خشنودی رژیم صهیونیستی منتهی شد.هرگونه حرکت اجتماعی و فرهنگی در حال شکل‌گیری، برای جلوگیری از تشتت و چندگانگی در مسیر حرکت، نیازمند آن است که از مبدأ واحدی هدایت و رهبری گردد. متأسفانه دین اسلام به شاخه‌های گوناگونی تقسیم شده و اعتقادات این شاخه‌ها گاه به علت کج‌فهمی از اسلام، به تعارض آرا نیز تبدیل گشته است. از این رو، در حال حاضر و با توجه به اعتقادات گروه‌های اسلامی افراطی و تکفیری، این مشکل همچنان پابرجا خواهد ماند، زیرا آن‌ها اعتقادات شیعیان را نوعی کفر قلمداد کرده و حاضر نیستند با این ظرفیت بزرگی که در میان شیعیان وجود دارد ، تحت یک لوا و تمدن مشترک زیست داشته باشند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از فارس، تهاجم فرهنگی از جمله مهم‌ترین چالش‌ها در روند استقرار تمدن نوین اسلامی است. فرهنگ و تمدن غربی با تکیه بر ابزارها و امکاناتی که در قرون اخیر بدان دست یافته در تلاش است تا بتواند سیطره‌ی فرهنگی خود را بر تمام جوامع بشری مستولی کند. بدین روی، تمدن غربی در تلاش است فرهنگ مادی صرف که همه چیز را در مادیات و منافع دنیوی می‌بیند در تمام جوامع تبدیل به فرهنگ غالب نموده و راه را بر هر نوع بدیلی ببندد. چالش جدی تمدن نوین اسلامی، تقابل با تهاجم فرهنگی غرب و بیرون راندن آن از لایه‌های مختلف اجتماع است. با توجه به تلاش‌های فراوانی که غرب در حداقل یکصدسال گذشته در راستای گسترش فرهنگ خود در سطح جهان نموده، توانسته است از طرق مختلف موفقیت‌های فراوانی را کسب کند. رواج فرهنگ مصرف‌گرایی و تجمل در جوامع، از جمله نتایجی است که در اثر این تلاش‌ها ایجاد شده است.موانع پیش روی رسیدن به تمدن اسلامی و نگاه تمدنی به موضوعات جهان اسلام، زیاد است. اما این موانع نمی تواند مانع از رسیدن جهان اسلام به این جایگاه بزرگ و تاثیر گذار شود. تجربه انقلاب اسلامی و تلاش برای تبدیل کردن مفاهیم اساسی انقلاب در ساختار و بافتار اجتماعی در ایران، نشان دهنده موفقیت های ایران در رسیدن به این جایگاه بوده است.
ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام می تواند و باید در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی گام های اساسی بردارد، پیش قراول رسیدن به این جایگاه نیز نخبگانی هستند که در حوزه های علمیه و دانشگاه ها اندیشه های اسلامی را در پیوند با علم قرار می دهند.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


+ چهار = 11