معاون پژوهشکده مطالعات درياچه اروميه:

رسوب ۶ میلیارد تن نمک بزرگترین مانع احیای دریاچه ارومیه است

رسوب ۶ میلیارد تن نمک بزرگترین مانع احیای دریاچه ارومیه است

گروه خبر: معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه گفت: بیش از ۶ میلیارد تن نمک در بستر دریاچه ارومیه رسوب کرده است که بزرگترین مانع احیای دریاچه ارومیه است.
آق افزود: ضخامت نمک در مناطق مختلف به ۰/۵ متر تا ۴ متر می رسد و همین رسوب نمک ها که به مرور به سنگ نمک تبدیل می شوند بزرگترین مانع احیای دریاچه ارومیه شده اند و در زمان بارش اندکی باران آب در سطح بستر سنگین و نمکین دریاچه رخ می نماید و این امر برای دیگران مشتبه می شود که دریاچه احیا شده است.
فعالان صنعتی استان همجوار دریاچه ارومیه که نام و نشانی دیرین در فعالیت های صنعتی دارند عملیات قانونی برداشت نمک را آغاز کرده اند.
نمکی که بعنوان ماده اولیه در صنایعی چون شیشه سازی و کارخانه های تولید پودر رختشویی کاربرد فراوانی دارد.البته با توجه به اینکه شرکت کاوه سودای آذربایجان شرقی تنها شرکت مجوز دار استحصال نمک است و اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی تلاش بسیاری در جلوگیری از هرگونه برداشت غیر قانونی نمک از بستر دریاچه ارومیه انجام می دهد اما گزارشاتی مبنی بر برداشت نمک بصورت کالن نیز گاها به گوش خبرنگاران رسانه ها می رسد.
شرکتی با نام شرکت نمک دریاچه ارومیه در یکی از زیباترین مکانهای دریاچه ارومیه، یعنی نزدیکی های کاظم داشی و در روستای قالقلچی معدن نمکی برپا کرده و علاوه بر برداشت کالن نمک، آنرا فراوری و صادر هم می کند. البته این نیز جای اندیشه و تعجب دارد که تاکنون هیچ قانونی برای برداشت یا جلوگیری از برداشت کالن نمک به تصویب نرسیده است.
سرمایه گذاران البته به جد بدنبال تصویب قانون برای بهره برداری از نمک خشک دریاچه ارومیه از ساحل استان آذربایجان غربی هستند. رحیمی مدیر تجارت و بازرگانی شرکت نمک دریاچه ارومیه که یکی از برداشت کنندگان نمک از حاشیه دریاچه بیمار ارومیه است می گوید: مجوز تاسیس شرکت را دریافت کرده و تجهیزات و ابزارهای مجهز به تکنولوژی روز را برای برداشت نمک وارد چرخه کرده است و تنها منتظر تصویب قانون برای آغاز مراحل برداشت، فرآوری و فروش نمک دریاچه است.
قاضی پور هم بعنوان یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بستر نمکین دریاچه ارومیه را فرصتی بی بدیل برای اشتغالزایی و ارزآوری اقتصادی می داند که می تواند تا حدودی از شوری کام مردم منطقه بکاهد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از صداو سیما، وی گفت: این نعمت خدادادی به صورت کالن و حجم انبوه در بستر دریاچه ارومیه وجود دارد و در صورت صدور مجوز برداشت سرمایه گذاران و شرکت های به نام می توانند برای سرمایه گذاری و راه اندازی واحدهای فرآوری اقدام و قدم مثبتی در جهت اشتغالزایی برای جوانان منطقه و ارزآوری برای کشور برداشته شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۶:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


2 × = شانزده