رسانه ملی حق ندارد با اعتقاد و باور مردم نمایش تبلیغاتی راه بیندازد

رسانه ملی حق ندارد با اعتقاد و باور مردم  نمایش تبلیغاتی راه بیندازد

مریم علی بابایی
گروه فرهنگی : صداوسیما با تخفیف در تبلیغات همراه با چادر در ارائه تعرفه‌هایش آیا قرار است فرهنگسازی کند!
چند روزی است که جدولی به عنوان تعرفه تبلیغات صداوسیما در فضای مجازی پخش شده که طبق جدول برنامه‌ریزی شده آمده است استفاده از حجاب برتر (چادر) در تبلیغات تلویزیونی می‌تواند با ۴۰ درصد تخفیف از سوی صداوسیما روبرو شود و همچنین توجه به ارزش‌های دینی در آگهی‌ها نیز ۳۰ درصد تخفیف دارد. برخی کاربران شبکه‌های مجازی با انتشار این جدول واکنش نشان داده و نقطه‌نظرات شان را بیان کردند. در راستای این اقدام صداوسیما، نظرات و دیدگاه حجت‌الاسلام مهدی سیف‌جمالی سرپرست کارگروه مد و لباس کشور و سیدمهدی جوادی، رئیس انجمن تولیدکنندگان حجاب را پرسیده ایم که در ادامه می‌آید:
حجت‌الاسلام سیف‌جمالی، سرپرست کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره این موضوع که آیا از سوی کارگروه مد و لباس درباره این موضوع پیشنهاد یا توصیه‌ای بوده است یا خیر! اظهار کرد: ما هیچ‌گونه اعمال نظری در این زمینه به صداوسیما نداشته‌ایم اما کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور قانون و آیین‌نامه اجرایی تنظیم کرده است که در آن قید شده، صداوسیما نسبت به ترویج الگوهای مصوب کارگروه که تماما جنبه ایرانی اسلامی دارد، وظیفه کاملا جدی و مشخصی دارد. البته ممکن است با بررسی عملکرد صداوسیما در این چند سال اخیر، شاهد باشیم که نسبت به اجرای کامل قوانین همت کافی نداشته‌اند، در هر حال اقداماتی را انجام داده است که کافی و لازم نبوده است.
او ادامه داد: امیدواریم در ادامه با هماهنگی‌هایی که با سازمان صداوسیما خواهیم داشت قوانین با جدیت هر چه تمام‌تر انجام شود البته نه تنها صداوسیما بلکه دیگر سازمان‌هایی همچون وزارت صمت، وزارت آموزش و پرورش برای نهادینه‌سازی الگوهای ایرانی ـ اسلامی باید فعالیت‌های مثمرثمری را انجام دهند.
حجت‌الاسلام سیف‌جمالی درباره تخفیف صداوسیما در استفاده از حجاب صداوسیما گفت: به اعتقاد من خوب است از مسئولان صداوسیما این پرسش شود که با این کار قصد نهادینه کردن الگوی استفاده از چادر را دارند یا به نوعی این نوع تبلیغات ظاهرسازی است! ولی به هر ترتیب هر اقدامی که صداوسیما در راستای الگوهای ایرانی ـ اسلامی انجام ‌دهد، مخصوصا عملی که منجر به ترویج عفاف و حجاب شود. احساس می‌کنم که صداوسیما هم چنین قصدی را داشته و البته من خیلی از جزییات آن خبری ندارم.
سرپرست کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به این موضوع که اگر تخفیف در تعرفه‌های تبلیغات صداوسیما به عنوان مصوبه سیاست‌های صداوسیما باشد، تصریح کرد: این موضوع نه تنها برای چادر بلکه باید پوشش ایرانی ـ اسلامی در همه ابعاد چه چادر، چه مانتو و چه پوشش آقایان ترویج شود. البته باز هم بیان می‌کنم که من از جزییات این مصوبه صداوسیما اطلاعات کاملی ندارم اما امیدوارم در آینده با هماهنگی‌های که انجام می‌شود اتفاقات خیلی بهتر و مصوبات دقیق‌تری با کارگروه داشته باشد.
چرا صداوسیما برای تبلیغ محصول چادر و حجاب تخفیف ندارد؟
سیدمهدی جوادی، رئیس انجمن تولیدکنندگان حجاب، درباره تبلیغات صداوسیما و تخفیف ۴۰درصدی به حجاب چادر، گفت: من این تعرفه صداوسیما را دیدم اما اگر از مخاطبان بپرسم که یادشان می‌آید آخرین تبلیغی که خانم چادری در آن حضور داشته چه زمانی بوده است؟ هیچکس یادش نیست! لذا خیلی نباید این جنس خبرها و اقدامات را جدی گرفت. البته من این تعرفه را در فضای مجازی دیدم و از صحت آن خبر ندارم با این حال اگر هم صحت داشته باشد سوال من اینجاست مابه‌ازای این اقدام حمایتی صداوسیما ما چند تا تبلیغ در صداوسیما دیده‌ایم که خانمی چادر بر سر کرده باشد؟ من فکر می‌کنم تنها تبلیغی که خانم چادری در آن حضور داشت برای تبلیغ یکی از بانک‌ها بود آن هم به دلیلی که این کار دلخواه خود بانک بود نه به خاطر تشویقی که صداوسیما در نظر گرفته است. رئیس انجمن تولیدکنندگان حجاب در ادامه تصریح کرد: سوال من از سازمان صداوسیما و متصدی امور بازرگانی این سازمان این است که اگر دلشان برای حوزه پوشش اسلامی می‎سوزد اگر بخواهند محصول چادر را در سازمان تبلیغ کنند یعنی خود محصول چادر را با چه تعرفه‌ای حساب می‌کنند؟ آیا چادر را به عنوان محصول فرهنگی در نظر می‌گیرند؟ البته بنده به عنوان فعال این حوزه به شما می‌گویم خیر! یعنی همان برخوردی را با پوشش چادر دارند که با مایع ظرفشویی دارند. آیا بهتر نبود به جای این نوع اقدامات محصولات نه فقط چادر بلکه محصولات حجاب اسلامی را به عنوان کالای فرهنگی همانند حوزه کتاب که ۹۰ درصد تخفیف تعرفه قائل شدند، به رسمیت می‌شناختند!
جوادی گفت: به اعتقاد من خیلی بهتر بود که محصولات حجاب شامل این تخفیفات می‌شد تا الگوسازی درست فرهنگی صورت می‌گرفت یعنی به جای اینکه مخاطب شاهد زن چادری در تبلیغات پفک نمکی و مایع ظرفشویی باشد کاش تبلیغات خود محصولات حجاب را می‌دید.
صداوسیما در تبلیغات محصولات حجاب همچون چادر رویکرد جدی ندارد
او با اشاره به این موضوع که این اقدامات صداوسیما را خیلی جدی نمی‌گیرد، اظهار کرد: در سازمان صداوسیما این‌گونه اقدامات بیشتر ناشی از ضعف دانش مصوب‌کنندگان است یا بیشتر در حال گزاره‌سازی و اینکه بگویند ما چنین فعالیت‌های را انجام داده‌ایم، یا به نوعی ارائه بیلان کاری است. اما اگر قصد دارند اقدامات موثر در این زمینه محصولات حجاب و ترویج آن در جامعه داشته باشند ما راه‌حل داریم و می‌توانیم آن را هم ارائه دهیم.
جوادی درباره راه‌حلش برای ترویج محصولات حجاب در سطح جامعه گفت: ما بارها به مسئولان صداوسیما اعلام کرده‌ایم که باید محصولات حجاب به عنوان کالای فرهنگی در سازمان صداوسیما تعریف شود. چطور کتاب فارغ از محتوایش به عنوان کالای فرهنگی ترویج می‌شود اما محصولات حجاب را که کانسپتی فرهنگی دارد، به عنوان محصول فرهنگی نمی‌شناسند به نوعی رویکرد و برخوردشان به محصولات حجاب همان رویکرد به محصولات غیرحجابی است. یعنی اگر تولیدکننده محصول حجاب قصد تبلیغ محصول مرتبط با حجاب را داشته باشد همان تعرفه‌ای را بیان می‌کنند که گویی یک تبلیغ مایع دستشویی یا پودر ماشین لباسشویی است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر ، رئیس انجمن تولیدکنندگان حجاب گفت: نکته دیگری که وجود دارد، مسئولان صداوسیما اگر قائل به این موضوع هستند که موضوع »حجاب« یک استراتژی فرهنگی است باید اجازه دهند از ظرفیت تبلیغی غیر بازرگانی سازمان برای این موضوع بهره‌برداری و استفاده شود. ما می‌بینیم که این همه برنامه بر روی آنتن رفته است که مجریان برنامه با مجموعه‌ای از ضوابط نبایدها در حوزه پوشش بر روی آنتن برنامه اجرا می‌کنند. اما اینکه باید «چه بپوشند» در صداوسیما تعریفی وجود ندارد و ظرفیت آنتن صداوسیما در واقع با بی‌نظمی و یک چیدمان آشفته‌ در حوزه پوشش پیش می‌رود.
aZazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


− 6 = دو